تهران درگیر با کرونا

شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا باعث شد ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا درخواست دورکاری دهد

در شرایطی که سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی ۳۳۴۱ بیمار جدید کووید۱۹ و فوت ۱۷۷ بیمار در شبانه روز گذشته در کشور خبر داد،فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا ازدرخواست برقراری دوباره دورکاری درشهرتهران خبرداد.

دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در این باره افزود:  از دیروز تا امروز ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار و ۳۴۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۹۴ نفر از آنها بستری شدند.

وی با اشاره به این که مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۲۵ هزار و ۴۸۱ نفر رسیده است، ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۷۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۴ هزار و ۴۷۸ نفر رسید.

لاری در ادامه با بیان این که خوشبختانه تا کنون ۳۶۱ هزار و ۵۲۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند، افزود:  ۳۹۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

برخی مطالعات جهانی نشان می‌دهد سرعت انتقال ویروس‌های جهش یافته ۸ تا ۱۲ برابر افزایش یافته است

وی همچنین گفت: تا کنون سه میلیون و ۷۷۳ هزار و ۳۰۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این که استانهای تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند، افزود: استانهای کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

در همین حال فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: شرایط تهران کاملا قرمز است و آمار حاکی از آن است که تهران وارد موج سوم شده است.

به گزارش وبدا ، دکتر زالی افزود: در طول روز‌های اخیر، آمار ما حاکی از آن است که وارد موج سوم در تهران شده ایم.

وی با اشاره به اینکه فاصله بین موج دو و سه کووید ۱۹، بسیار کوتاه بود، گفت: در پایان موج اول، زمان بُرد تا به موج دوم رسیدیم، اما با بررسی آمار افزایشی روز‌های اخیر، طبیعتا این موج، گذرا تلقی نمی‌شود و ساختار افزایش آماری، در تطابق با شکل گیری موج سوم در تهران است.

افزایش ۱۲ برابری سرعت انتقال ویروس کووید ۱۹

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران گفت: برخی مطالعات جهانی نشان می‌دهد سرعت انتقال ویروس‌های جهش یافته ۸ تا ۱۲ برابر افزایش یافته است.ژ

شرایط تهران کاملا قرمز است و آمار حاکی از آن است که تهران وارد موج سوم شده است

دکتر علیرضا زالی گفت: تاکنون شبه جهش‌ها و جهش‌ها در این ویروس در ایران و خارج از کشور بر بیماری زایی آن تأثیر نداشته، اما سرعت انتقال را افزایش داده است چنانکه برخی مطالعات جهانی نشان می‌دهد بین ۸ تا ۱۲ برابر ویروس‌های جهش یافته سرعت انتقال آن‌ها افزایش یافته است که شاید یکی از دلایل افرایش ابتلا به بیماری در تهران و سایر استان‌ها همین نکته باشد.

وی با تأکید بر اینکه تنها راه کاهش آمار فوت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی است ،گفت: این بیماری اگر به جهشی برسد که آن جهش بیماری زایی را در این ویروس افزایش دهد ممکن است مرگ و میر در عرصه جهانی از جمله ایران بطور چشمگیری افزایش یابد.

آقای دکتر زالی تاکید کرد: میزان بالایی از افرادی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند افرادی هستند که پیشتر این بیماری را گرفته و اکنون نیز دوباره دچار عفونت شده اند، ایمنی جمعی، پندار نادرستی است، نه اینکه فکر کنیم ۶۰ درصد مردم بگیرند بقیه مصون هستند، زیرا تجربه قم و گیلان نشان می‌دهد افرادی که پیشتر مبتلا شدند دوباره به این بیماری دچار شده اند.

وی با تأکید بر این که همه گیری کووید ۱۹ خشن است گفت: هنوز واکسن مؤثر، قطعی و کارا در دنیا تأیید نشده و تنها راه پیشگیری، استفاده منظم از ماسک و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری‌های اجتماعی است.

دکتر زالی درباره شرایط فعلی تهران نیز گفت: ما درخواست دورکاری در تهران را به ستاد ملی مقابله با کرونا داده ایم، زیرا شرایط فعلی تهران شرایط سخت تری است، درخواست ما اجرای مجموع محدودیت‌هایی است که کمیته امنیتی، انتظامی، اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا در گروه سه و چهار به عنوان مصادیق محدودیت اعلام کرده است بویژه بحث دورکاری در سطح تهران که از جمله آنهاست.

مراجعات دوبرابری درتهران؛علایم کرونا دیده می شود

ازسوی دیگرمدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران از دو برابر شدن مراجعات شهروندان به درمانگاه‌های شهرداری تهران به دلیل احتمال ابتلا به کرونا خبر داد.

دکتر حمید چوبینه گفت: در هفته گذشته مراجعات بیماران شبه کرونایی به درمانگاه‌های ما که برای عموم است دو برابر شده است. در ابتدای شیوع ویروس کرونا اغلب مراجعات به دلیل ترس بود اما در حال حاضر اغلب علائم به کرونا نزدیک است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه کادر شهرداری در معرض بیشتر این ویروس هستند اما خوشبختانه نسبت به درصد مبتلایان در جامعه کمتر به این ویروس مبتلا شده‌اند این هم به دلایل مختلفی است که خوشبختانه کارمندان ما به دلیل آگاهی که نسبت به در معرض خطر بودنشان دارند دستورالعمل‌ها را بیشتر رعایت می‌کنند و هم سیستم معاونت برنامه‌ریزی و منابع انسانی شهرداری بخشی از همکاران را دورکار کرده است. باید این را دانست که با رشد دوباره این ویروس مسلما این آمار نیز در کارمندان شهرداری بالا خواهد رفت.

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران درباره تاثیرات لغو دورکاری کارمندان اظهار کرد: در حال حاضر با وجود اینکه دورکاری کارمندان لغو شده کارمندانی که بیماری زمینه‌ای دارند و احتمال مبتلا شدن آنها بیشتر است، همچنان با نظر معاونت انسانی به دورکاری خود ادامه می دهند. مسلما با لغو دورکاری میزان مبتلایان بیشتر خواهد شد و این به دلیل ازدحامی است که در ادارات و محل کار به وجود می آید.

دکتر چوبینه افزود: ما از مردم تقاضا داریم که از انداختن ماسک و دستکش به داخل خیابان‌ها خودداری کنند چرا که این کار باعث می‌شود که پاکبانان ساعات بیشتری به فعالیت بپردازند و بیشتر در معرض خطر باشند و هم اینکه باعث می شود که سلامت کل جامعه به خطر بیفتد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.