تزریق یک‌میلیاردمین دوز واکسن کرونا!

مقامات چین می‌گویند از رقم حیرت‌انگیز تزریق یک‌میلیاردمین دوز واکسن کرونا عبور کرده‌اند!

«چین به تزریق میلیاردمین دوز واکسن کرونا دست یافت»؛ درست خواندید! چین در واکسیناسیون کووید-19 از رقم حیرت‌انگیز یک‌میلیاردمین دوز گذشت؛ مقیاس و سرعتی که هیچ کشور دیگری در جهان ندارد! واکسیناسیون کشوری با 1.4 میلیارد نفر جمعیت در برابر کووید-19 اقدامی عظیم است. ژونگ نانشان، متخصص اپیدمیولوژی و مشاور دولت، گفت چین قصد دارد تا پایان این ماه 40 درصد از جمعیت خود را کاملا واکسینه کند و تا پایان سال این مقدار دو برابر شود.

مقامات می‌گویند بیش از یک‌میلیارد دوز واکسن  کووید-19در چین تزریق شده است. بیش از یک‌سوم کل دوزهای واکسنی که در سطح جهان تزریق شده است.

واکسن‌های ساخت داخل چین شامل سینوفارم و سینوواک به مردم ارایه می‌شود که هر دو در دو دوز تزریق می‌شود. رقم حیرت‌انگیز یک‌میلیاردمین دوز در واکسیناسیون، مقیاس و سرعتی است که هیچ کشور دیگری در جهان ندارد!

تا روز چهارشنبه، چین بیش از 945 میلیون دوز واکسن کرونا تزریق کرده است؛ سه‌برابر میزان انجام‌شده در ایالات متحده و تقریبا 40 درصد از 2.5 میلیارد دوز واکسن تزریق‌شده در جهان!

این عدد با توجه به اینکه آهسته شروع شد، بسیار قابل توجه است. چین 27 مارس به یک‌میلیون‌امین دوز خود رسید. طبق اطلاعات کمیسیون ملی بهداشت چین، این سرعت به‌طرز چشمگیری در ماه می افزایش یافت و بیش از 500 میلیون دوز در ماه گذشته ثبت شد.

فقط در روز سه‌شنبه، بیش از 20 میلیون دوز تزریق شد و حالا مقامات چین گفته‌اند بیش از یک‌میلیارد دوز واکسن کووید-19در چین تزریق شده است.

چین تا 28 آوریل در مجموع 243میلیون و 91 هزار دوز واکسن تزریق کرد.PHOTO: AFP

واکسیناسیون کشوری با 1.4 میلیارد نفر جمعیت در برابر کووید-19 اقدامی عظیم است. به‌دلیل مهار موفقیت‌آمیز ویروس کرونا در چین، در ابتدا بسیاری از ساکنان واکسیناسیون را در اولویت قرار نمی‌دادند. تردید در تزریق واکسن نیز وجود داشت.

اما چندین شیوع محلی اخیر، از جمله در استان‌های آن‌هویی شمالی و لیائونینگ و گوانگ‌دونگ در جنوب، ترس از بیماری را دامن زده و باعث عجله برای واکسیناسیون در مناطق آسیب‌دیده ‌شده است.

زرادخانه چین برای مبارزه با کووید-19 قدرتمند است. از بالا به پایین، سیستم حزبی واحدی وجود دارد که در عمل نیرومند است. این سیستم به مهار ویروس کمک کرد و مجددا برای سرعت‌بخشیدن به واکسیناسیون هم کارآمد است.

واکسیناسیون همه آنانی که باید واکسینه شوند

کمپینی عظیم برای «واکسیناسیون همه کسانی که باید واکسینه شوند» در سراسر کشور، در شهرهای بزرگ و روستاهای کوچک به‌طور یکسان، به راه افتاد، با کارکنان دولتی که در محله‌ها حضور دارند تا مردم را متقاعد کنند که واکسن بزنند.

در همین حال، در شرکت‌های دولتی، روسا از کارمندان خواسته‌اند واکسن بزنند، در حالی که سایت‌های واکسیناسیون مزایایی را هم در نظر گرفته‌اند، از بُنِ خرید گرفته تا مواد غذایی رایگان و بستنی!

دولت‌های سراسر جهان برای تشویق مردم به واکسیناسیون، روش هویج و چماق (سیاست ارایه تشویق و تنبیه برای گرفتن رفتار مطلوب از طرف مقابل یا به عبارتی به معنی سیاست تهدید و تحبیب) را امتحان کرده‌اند. اما در چین، اقدامات تنبیهی گاهی اوقات ممکن است روند سختگیرانه‌تری پیدا کند.

براساس پست‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی، برخی از مجموعه‌های مسکونی به ساکنان هشدار داده‌اند که از ورود مجدد منع می‌شوند، مگر اینکه واکسینه شوند! یکی از مراکز خرید در شانگهای در ورودی خود تابلویی نصب کرده که از مشتریان می‌خواهد گواهی واکسیناسیون‌شان را برای ورود نشان دهند! پارک شهری در استان شمالی هبی بازدیدکنندگان واکسینه‌نشده را برگردانده و آنان را به نزدیک‌ترین مکان‌ واکسیناسیون راهنمایی کرده است!

شهروندان در مکان واکسیناسیون در تاریخ 9 ژوئن در ووهان، چین صف بسته‌اند.

با بالا رفتن تعداد واکسیناسیون، برخی دولت‌های محلی حتی تزریق دوز اول را در این ماه به حالت تعلیق درآوردند تا مطمئن شوند واکسن به اندازه کافی برای کسانی که باید به‌موقع دوز دوم خود را تزریق کنند، وجود دارد.

کمیسیون ملی بهداشت چین گزارشی درباره افراد کاملا واکسینه‌شده ارایه نداده است، اما توزیع ناهماهنگ است. در هفته اول ماه ژوئن، شهرهای بزرگِ پکن و شانگهای به ترتیب تقریبا 70 و 50 درصد از ساکنان خود را واکسینه کردند. به گزارش رویترز، این میزان در استان‌های گوانگ‌دونگ و شاندونگ زیر 20 درصد باقی مانده است.

ژونگ نانشان، متخصص اپیدمیولوژی و مشاور دولت، گفت چین قصد دارد تا پایان این ماه 40 درصد از جمعیت خود را کاملا واکسینه کند و تا پایان سال این مقدار دو برابر شود.

با توجه به جمعیت بسیار زیاد چین، تعداد دوزهای تزریق‌شده در هر 100 نفر هنوز از کشورهایی مانند ایالات متحده و انگلیس عقب است. اما اگر واکسیناسیون با سرعت فعلی پیش برود، پیشرفت حاصل می‌شود.

منبع: CNN و BBCNEWS

اینجا و اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.