بعید نیست دور بعدی مذاکرات وین دور پایانی باشد

خطیب‌زاده: صبح امروز ظریف با رئیسی دیدار کرد

سعید خطیب‌زاده امروز، دوشنبه، در نشست خبری با تبریک برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «حضور همدلانه همگان در داخل و خارج از کشور پیام‌های بسیار مثبتی داشت.»

شهروندآنلاین: سخنگوی وزارت امورخارجه با بیان اینکه بعید نیست دور بعدی مذاکرات دور پایانی باشد، گفت: «به متن روشنی در همه مسائل رسیدیم و آنچه باقی مانده است، نیازمند تصمیم سیاسی از سوی همه طرف‌هاست. اگر این تصمیم سیاسی اخذ شود، می‌توان امیدوار بود که در دور پایانی مذاکرات هستیم.»

خطیب‌زاده  در نشست خبری درباره تشکیل کمیته تطبیق در مورد موضوع برجام خاطرنشان کرد: «این مسأله تأیید می‌شود. اولین جلسه آن قبل از سفر عراقچی برگزار شد و اکنون که ایشان برگشتند، احتمالا این جلسات برگزار شود. سازوکار فوق‌العاده‌ای نیست. شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفته این کمیته باشد و بعد براساس گزارش آنها تصمیم‌گیری خواهد شد. اعضای آن از مجلس، دولت و شورای عالی امنیت ملی هستند. تطبیق در مورد جزئیات توافق در آنجا انجام می‌شود.»

نکات مهم گفته‌شده در این نشست خبری چنین است:

در ۴۸ ساعت گذشته، ۴۸ مقام ارشد بین‌المللی انتخاب رئیس‌جمهوری منتخب را تبریک گفتند که از این تعداد ۲۴ رییس‌جمهوری و رئیس دولت بودند، چهار رئیس پارلمان و ۱۸ شخصیت ارشد بین‌المللی بودند.

سیاست ایران این نبوده و نیست که امکان رفع تحریم‌ها را به تأخیر بیندازد.این سیاست رهبری است و هیأت مذاکره‌کننده آن را ادامه داده است. بعید نیست دور بعدی، دور پایانی مذاکرات باشد. باید دید طرف‌های مقابل تصمیم‌شان را می‌گیرند یا خیر.

باید دید آیا تصمیم‌های سیاسی در همه طرف‌ها گرفته می‌شود یا خیر. متن فاقد ابهام است یعنی به متن روشنی در همه مسائل رسیدیم. آنچه باقی مانده نیازمند تصمیم سیاسی از سوی همه طرف‌هاست. اگر این تصمیم سیاسی اخذ شود، می‌توان امیدوار بود که در دور پایانی مذاکرات هستیم. عراقچی در تهران است و گزارش‌های خود را خواهد داد.

ایران سیاست واحدی داشته است. برجام به سختی مذاکره شد و به امضا رسید. هیچ گاه برجام جدیدی مذاکره نخواهد شد. اگر کسی از ماهیت صلح‌آمیز برجام مطمئن شود باید به تعهداتش در برجام عمل کند. اگر آنها می‌خواهند مطمئن شوند، آنها باید به برجام بازگشته و قطعنامه ۲۲۳۱ را دیگر نقض نکنند.

آمریکا یک بار در دوران ترامپ نشان داد گردن‌کشانه می‌تواند منافع کشورها را نادیده بگیرد. باید تضمینی در این باره بدهند. کم و کیف آن را بعدا خواهیم گفت

احیای برجام منوط به رفع تمامی تحریم‌هاست که در برجام پیش‌بینی شده است. ما نه کمتر از برجام و نه بیشتر از برجام رضایت نخواهیم داد.

آمریکا یک بار به وضوح فریاد زده که تا چه میزان به حقوق بین‌الملل پایبند نیست و نشان داده از کوچک‌ترین جزئیات برای عدم تعهداتش سوءاستفاده کرده است.

 همه خواهند دید سیاست‌های اصولی و تعاملی ایران ادامه خواهد یافت

رئیسی سال‌ها در پست‌های مختلف حضور داشتند ایشان سال‌ها در شورای عالی امنیت بودند. ایشان صدای عاقله نظام هستند. این گزارش‌ها بیشتر برای مشوه‌کردن تصویر ایران در خارج از کشور است. همه خواهند دید سیاست‌های اصولی و در تعامل ایران ادامه خواهد یافت.

آمریکا یک بار در دوران ترامپ نشان داد گردن‌کشانه می‌تواند منافع کشورها را نادیده بگیرد. باید تضمینی در این باره بدهند. کم و کیف آن را بعدا خواهیم گفت.

 صبح امروز ظریف با رئیسی دیدار کرد

ما نشان دادیم ملتی هستیم که تاب‌آوری بالایی داریم. ما با سختی اما با صلابت از این مسأله عبور کردیم و ان‌شاءالله از این وضعیت در آینده به خوبی عبور خواهیم کرد.

در مورد روند انتقال دولت، وزارت امورخارجه مسئولیت مشخصی دارد. اکنون ما با ستاد قبلی رئیسی در تماس هستیم. فردی معرفی شدند.

امروز صبح وزیر امورخارجه به دعوت آقای رئیسی خدمت‌ ایشان بود و در دیداری یک ساعت و نیمه گفت‌وگوهای خوبی درباره برجام و سیاست خارجی مطرح شد. او درباره تغییر سیاست‌های ایران در حوزه‌های مختلف گفت كه در مورد اين سياست‌ها در سطوح عالیه تصمیم‌گیری می‌شود که نشان‌دهنده استمرار سیاست‌هاست.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.