سیاست خارجی ما از برجام شروع نمی‌شود، به برجام هم منتهی نخواهد شد

رئیسی: در روز آغاز به کار دولت اعلام خواهیم کرد که همه بسترهای فسادخیز باید جمع شود

رئیسی در نخستین نشست خبری پس از انتخابات: حقوق بشر را همیشه دنبال کرده‌ام؛ به آنها که به من اتهام می‌زنند، می‌گویم امروز ما در جایگاه مدعی هستیم

شهروندآنلاین: رئیس‌جمهوری منتخب اعلام کرد که با اعتماد به نیروی انسانی به‌ویژه جوانان و ذخایر ارزشمند کشور ان‌شاءالله وضعیت و شرایط به نفع مردم و برای گشایش در زندگی مردم تغییر می‌کند.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در اولین نشست خود با حضور ۳۸۰ نماینده از رسانه‌های داخلی و خارجی به عنوان رئیس‌جمهوری منتخب با بیان اینکه حماسه ۲۸ خرداد امسال به‌دنبال حماسه‌هایی است که مردم عزیزمان در مقاطع مختلف خلق کردند، گفت: «پیام ملت ایران، پیام تغییر در شرایط اقتصادی و زندگی بود؛ پیام ملت ایران، پیام مبارزه با فساد، فقر و تبعیض و در یک کلمه اجرای عدالت در همه شئون زندگی آنها بود. پیام ملت ایران پافشاری در همه ارزش‌های انقلاب اسلامی بود.» 

او درباره برنامه سیاست خارجی دولتش گفت: «سیاست خارجی ما از برجام شروع نمی‌شود، به برجام هم ختم نمی‌شود.» او گفت: «اجازه نخواهیم داد مذاکره فرسایشی باشد و باید هر نشستی نتیجه و آورده‌ای برای ملت ایران داشته باشد.»

رئیسی گفت: «در روز آغاز به کار دولت اعلام خواهیم کرد که همه بسترهای فسادخیز باید جمع شود.»

او در پاسخ به خبرنگار یورو نیوز درباره برجام گفت: «برجام را کشورهای اروپایی و آمریکا نقض کردند. من تأکیدم بر اروپایی‌ها این است که تحت‌تأثیر آمریکا قرار نگیرید و به تعهدات خودتان عمل کنید. ما حق مردم را احقاق خواهیم کرد.»

رئیس‌جمهوری منتخب مردم در پاسخ به سوالی درباره رونق اقتصادی گفت: «برای کارهای غیرمولد مالیات می‌بندیم.»

او در پاسخ به سوال خبرنگار ان‌بی‌سی درباره برجام و رفع کل تحریم‌ها گفت: «تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار را دنبال می‌کنند و گزارش‌ها را بررسی کرده‌اند. تیم سیاست خارجی من هم مذاکرات را دنبال کنند. آمریکا موظف است همه تحریم‌های ظالمانه را علیه ملت ایران رفع کند. رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی محور سیاست خارجی ما خواهد بود.»

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره گزارش ۱۰۰ روزه گفت: «وضعیت اقتصادی کشور چیز پنهانی نیست؛ در گزارش خود هم وضع موجود را تشریح و هم وضع مطلوب را ترسیم می‌کنیم.» او گفت: «مردم و به‌ویژه نخبگان را در جریان خواهیم گذاشت.»

خبرنگار الجزیره درباره قرار گرفتن رئیسی در فهرست تحریم‌ها و اتهامات حقوق بشری علیه او و تأثیر این موضوع بر تعامل رئیسی با رهبران دیگر کشورها پرسید. رئیسی گفت: «من از ابتدای مسئولیت به‌عنوان یک حقوقدان همواره مدافع حقوق مردم بودم. آنان که اتهام می‌زنند باید بدانند ما در جایگاه مدعی حقوق انسان قرار داریم. هر اقدامی انجام دادم همواره در جهت احقاق حقوم مردم بود. درباره کسانی که دست به اقدامات داعشی زدند؛ مدعی حقوق انسان‌ها بودم. امروز کسانی که نقض حقوق بشر می‌کنند، باید پاسخگو باشند.»

 با رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار نمی‌کنم

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا موافق به دیدار با رئیس‌جمهوری آمریکا هستید، گفت: «خیر.»

او در پاسخ به سوالی درباره بورس و جبران خسارات گفت: «ما در رابطه با بازار سرمایه اعتماد مردم را بازخواهیم گرداند و دولت بورس را به عنوان قلکی برای خود قرار نخواهد داد که بخواهد کسری بودجه خود را از بورس تأمین کند. حتما تلاش می‌کنیم نسبت به سهام خرد تضمین‌های لازم برای جبران خسارت این عزیزان ایجاد کنیم.»

رئیسی در ادامه از برنامه خود برای فعال‌سازی سازوکارهای نظارتی در بورس خبر داد و گفت: «فعال‌شدن سازوکارهای نظارتی در بورس موجب فعال‌شدن صندوق توسعه و صندوق تثبیت است و از ایجاد تکانه‌های بورس که موجب خسارت و ضرر شود، پیشگیری خواهد کرد. اقدامات دیگر از جمله عمیق کردن و عمق دادن به بورس در دست برنامه‌ریزی است.»

او اضافه کرد: «ما شرایط را برای شرکت‌هایی که پشت در بورس ایستاده‌اند و می‌خواهند در بورس سهام عرضه کنند، تسهیل خواهیم کرد. شرکت‌هایی که آماده هستند، می‌توانند عمق بورس را افزون کنند و با عمق یافتن بورس خسارت یا مشکلات برای صاحبان سهام خرد کاهش خواهد یافت.»

رئیس‌جمهوری منتخب در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا با دولت آقای بایدن مذاکره می‌کنید، گفت: «سوال قبلی را تکرار می‌کنم، چرا آقای بایدن به تعهدات دولت قبل متعهد نیست. من پیشنهاد جدی‌ام به دولت آمریکا آن است که سریعا به تعهدات خود عمل و تحریم‌ها را رفع کند. ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارند، دلیلش عهدشکنی آمریکایی‌ها بود. ما تأکید می‌کنیم دولت آمریکا نسبت به تعهدات خود صداقت داشته باشد، ضمن اینکه مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل مذاکره نیست.»

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره وادار کردن آمریکا به لغو تحریم‌ها گفت: «ما اقدامات‌مان تاکنون در چارچوب مقررات بوده است. چرا موانع و مشکلات پیش پای اقدامات هسته‌ای قرار می‌دهند، آن هم در شرایطی که به اعتراف مکرر آنها اقدامات هسته‌ای ایران هیچ مشکلی نخواهد داشت.»

ملاک انتخاب اعضای کابینه چه خواهد بود؟

رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر ملاک انتخاب اعضای کابینه گفت: «من از همه گروه‌ها، تشکل‌ها، احزاب و شخصیت‌ها صمیمانه تشکر می‌کنم، اما برای تشکیل دولت خود را در مقابل خداوند مسئول می‌دانم و فقط وامدار ملت هستم.»

او ادامه داد: «در تشکیل دولت شاخص‌های ملاک انتخاب اعضای کابینه انقلابی‌بودن، کارآمدبودن، فسادستیزی و مردم‌داربودن است.»

رئیسی به رسانه‌ها توصیه کرد که گمانه‌زنی نکنند و در ادامه افزود: «سامانه‌ای ایجاد خواهیم کرد که نخبگان و مردم، افرادی که مدنظر دارند، از هر کوی و برزن که فکر می‌کنند به عنوان یک مدیر در دولت آتی می‌تواند حضور داشته باشد، معرفی کنند و در این قضیه از نگاه مردم و نخبگان استقبال می‌کنم.»

او تصریح کرد: «محور برنامه دولت مردمی، شایسته‌سالاری خواهد بود.»

منتخب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر ارتباط با کشور چین گفت: «ایران و چین از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی روابط خوبی را دنبال کردند و ظرفیت‌های بسیاری میان دو کشور وجود دارد و حتما در جهت احیای این ظرفیت‌ها تلاش خواهیم کرد و در بخش سیاست خارجی اجرایی‌کردن طرح جامع به عنوان یکی از اسناد و توافق میان دو کشور حتما در دستور کار قرار خواهد گرفت.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.