تبلیغ روی سکو و پولی که به جیب باشگاه نمی‌رود!

سازمان لیگ بابت تبلیغات روی سکوها هیچ مبلغی به باشگاه‌ها پرداخت نمی‌کند

تبلیغات روی سکوهای ورزشگاه‌ها در روزهای شیوع کرونا دردسر بزرگی ایجاد کرده و صدای باشگاه‌های لیگ برتری را درآورده است.

شهروندآنلاین: با گذشت حدود یک‌سال و نیم از برگزاری لیگ‌ برتر فوتبال ایران در شرایط کرونایی که اولین تأثیر آن ممنوعیت ورود تماشاگران به استادیوم بوده، مشاهده کرده‌ایم که در مسابقات بسیاری از لیگ برتر و جام حذفی تبلیغات بدشکلی جای تماشاگران را روی سکوها گرفته است.

اتفاق عجیبی که در بازی‌های داخلی فوتبال شاهد آن بودیم به تبلیغات درشتی برمی‌گردد که دقیقا روبه‌روی دوربین تلویزیونی روی سکوهای استادیوم‌ها و خصوصا آزادی پهن شده است و کاملا توی ذوق می‌زند. این اقدام بارها با کنایه‌های گزارشگران تلویزیونی نیز همراه شده و مردم نیز در فضای مجازی اعتراض خود را نسبت به این مسأله بیان کردند، اما این روند تا همین امروز هم ادامه داشته است.

در نگاه اول شاید یک بیننده غیرحرفه‌ای فوتبال تصور کند تیمی متعلق به شرکتی که تبلیغ کرده و مربوط به یک لوله و اتصالات است، در زمین حضور دارد، اما برخلاف تصورات این اقدام توسط سازمان لیگ فوتبال رخ داده و مشخص نیست درآمدش چگونه توزیع می‌شود.

در سال‌های اخیر، بارها باشگاه‌های لیگ‌ برتری نسبت به دریافت‌نکردن سهم خود از تبلیغات محیطی دور زمین که هر‌ سال هم شاهد افزایش فضای آنها در استادیوم هستیم، اعتراض کرده‌اند، اما هیچ جواب قانع‌کننده‌ای از سوی سازمان لیگ ارایه نشده و همچنان به نظر می‌رسد بیشتر درآمد به جای باشگاه‌ها به جیب نهاد برگزار‌کننده مسابقات می‌رود.

اگرچه سازمان لیگ یکی، دوسالی است که بابت تبلیغات محیطی و قراردادهایی که می‌بندد بر اساس نام و افتخارات و جایگاه تیم‌ها مبلغی را به آنها پرداخت می‌کند، اما مسأله اینجاست که این موضوع فقط شامل تبلیغات دور زمین است و ربطی به تبلیغ اضافه روی سکوی تماشاگران ندارد.

حدود دو سال قبل بود که فدراسیون فوتبال در راستای حمایت از باشگاه‌های فوتبال طرحی را تصویب کرد که طبق آن عواید حاصل از بلیت‌فروشی مسابقات به طور کامل به تیم‌های میزبان تعلق بگیرد. این موضوع بیش از یک سال در فوتبال ایران اجرا شد و اتفاق خوبی بود، اما با شیوع کرونا و خالی‌شدن جایگاه تماشاگران این درآمد از کف باشگاه‌ها رفت.

از سوی دیگر سازمان لیگ در بسیاری از بازی‌ها و به خصوص مسابقاتی که در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود، تبلیغات درشتی را روی سکوها قرار داده که کاملا در اختیار باشگاه‌هاست، اما جالب است هیچ پولی بابت این تبلیغ اضافه به باشگاه‌ها تعلق نمی‌گیرد.

حالا باشگاه‌های لیگ برتر نسبت به این مسأله گلایه‌مند شده‌اند. باشگاه استقلال اولین باشگاهی است که به طور رسمی اعتراضش را به این موضوع نشان داده و اعلام کرده اگر مبلغ این تبلیغ اضافه به حساب باشگاه واریز نشود، مقابل حریفانش حاضر نمی‌شود و فقط در شرایطی حاضر به بازی می‌شود که این بنرهای تبلیغاتی بزرگ جمع‌آوری شود.

در چنین شرایطی یک جنگ عجیب میان باشگاه‌ها و سازمان لیگ اتفاق افتاده است. سازمان لیگ در تمام ماه‌های گذشته پولی بابت این تبلیغ‌های اضافه و درشت روی سکوهای ورزشگاه‌ها (که کاملا در اختیار باشگاه‌هاست) به لیگ برتری‌ها نداده و باید دید درنهایت این معضل چگونه رفع خواهد شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.