واکسن آنفلوآنزا از عوارض کرونا می کاهد

کودکان زیر 6 سال و افراد سالخورده بالای 65 سال از بیشترین افرادی هستند که اگر به ویروس آنفولانزا مبتلا شوند، بدنتشان مقاومت کمتری نسبت به این ویروس از خودشان نشان خواهد داد.

واکسن آنفولانزا موضوعی نیست که مربوط به امسال یا سال گذشته باشد. هر سال با شروع فصل سرما بیماری های عفونی شیوع پیدا می کند که گاهی عامل انتقال این بیماری ها ویروس های ساده ای هستند که چند روزی فرد را درگیر کرده و پس از مدت کوتاهی نیز فرد بیمار بهبود پیدا می کند. اما نکته اینجا است که از شر برخی از این ویروس ها نمی توان به راحتی خلاص شد که یکی از این ویروس ها آنفلوآنزا است که می تواند فرد را به عفونت حاد تنفسی مبتلا کرده و آنقدر او را درگیر کند که حتی گاهی تا مرگ او پیش برود.

ملیحه محمودخواه – از آنجا که نگرانی مردم در شرایط کرونایی برای تهیه واکسن آنفلوانزا افزایش یافته اما متخصصان توصیه می‌کنند همان راه‌های پیشگیری از کرونا برای آنفلوانزا هم استفاده شود و گروه‌های خاص همچون کودکانی که تاکنون این واکسن را دریافت نکرده‌اند به‌دلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی بدنشان باید این واکسن را دریافت کنند.

آمارها نشان می دهد که معمولا هرساله بین پنج تا ۱۰ درصد  بالغین و ۲۰ تا ۳۰ درصد  کودکان به آنفولانزا مبتلا می شوند. این ویروس عامل ۱۰ درصد مراجعات سرپایی کودکان به کلینیک‌ها و علت ۶.۵ درصد بستری‌های کودکان با عفونت‌های تنفسی به بیمارستان های کودکان را تشکیل می دهد. اما امسال بسیاری از خانواده ها و مسئولان حوزه بهداشت نگرانی بیشتری از این ویروس دارند و آن هم پیدا شدن سر و کله کرونا است که در 9 ماه گذشته تمام معادلات بهداشتی جهان را بر هم ریخته است. بسیاری از پزشکان بر این باورند که به دلیل شباهت های علائم بالینی بیماری کرونا و آنفولانزا در صورتی که کنترلی بر روی این دو بیماری نشود، سیستم های بهداشتی کشور با معضل جدی روبرو خواهند شد. بسیاری بر این باورند که واکسیناسیون در برابر بیماری آنفلوآنزا می تواند تا حدودی از تشدید بیماری کرونا کم کند .

محمد مظفری پزشک متخصص اطفال و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم در گفتگو با شهروند در خصوص اهمیت تزریق واکسن آنفولانزا می گوید: کودکان زیر 6 سال و افراد سالخورده بالای 65 سال از بیشترین افرادی هستند که اگر به ویروس آنفولانزا مبتلا شوند، بدنتشان مقاومت کمتری نسبت به این ویروس از خودشان نشان خواهد داد. زنان باردار، بیماران دچار نقص ایمنی، بیماران دیابتی، مبتلایان بیماری‌های تنفسی مانند آسم، مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی و افرادی که دچار چاقی مفرط هستند نیز جزو گروههای پر خطر به شمار می روند که مصونیت کمتری در برابر ویروس آنفولانزا دارند. اما کادر درمان نیز جزو کسانی به شمار می روند که نسبت به این ویروس باید مراقبت بیشتری شوند، زیرا حتی اگر آنفلوآنزا آنها را تنها چند روز درگیر کند نیز باز هم با شرایط کنونی نبودشان در سیستم درمان می تواند مشکل ساز شود به همین دلیل این دو گروه بهتر است واکسن آنفولانزا تزریق کنند.

این پزشک متخصص توضیح می دهد که برخی از زنان باردار از تزریق واکسن آنفولانزا ابا دارند و نگرانند که با تزریق واکسن به جنینشان آسیب وارد شود در حالی که این واکسن نه تنها عارضه ای برای مادر و جنین ندارد بلکه مصونیت کودک را نسبت به این بیماری افزایش می دهد.

زمان تزریق واکسن آنفولانزا

از اواخر شهریور ماه تا اوایل آبان ماه بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا عنوان شده است البته اگر آنفولانزا در زمستان نیز ادامه پیدا کرد می توان تزریق آن را ادامه داد. مظفری تاکید می کند که کودکانی که برای بار اول واکسینه می‌شوند، بهتر است به محض در دسترس قرار گرفتن واکسن، دوز اول آن را تزریق کنند تا بتوانند دوز دوم را یک ماه بعد تزریق کنند.

او توضیح می دهد که هشت ساعت نخست پس از تزریق واکسن ویروس زنده ضعیف شده در بدن می چرخد و احتمال ابتلا به سایر ویروسها وجود دارد بنابراین پیشنهاد می شود در این مدت افراد در محل مناسب و خانه بمانند. پس از این تزریق، سیستم ایمنی بدن فرد به مدت حدود ۲ ماه تقویت می شود، بنابراین پیشنهاد می شود افرادی که هر ساله نیازمند تزریق این واکسن بوده اند امسال نیز مصرف کنند.

به اعتقاد این متخصص کودکان در کودکان زیر هشت سال که برای اولین بار واکسینه می شوند واکسن در دو نوبت و آن هم به فاصله یک ماه انجام می شود اما اگر کودکی سال گذشته این واکسن را زده باشد کافی است یک نوبت از این واکسن را تزریق کند. اما برای افراد بالای 9 سال تزریق یک دوز واکسن آنفولانزا کافی است.

خانواده ها نگران نباشند واکسن آنفولانزا عارضه ندارد

بسیاری از خانواده ها با گمان اینکه این واکسن می تواند عوارض هر چند خفیفی به دنبال داشته باشد از تزریق این واکسن خودداری می کنند این در حالی است که مظفری معتقد است که این واکسن هیچ عارضه ای ندارد و فقط در  کودکانی که بار اول این واکسن را تزریق می کنند ممکن است عوارضی مانند تب خفیف، بی حالی و درد عضلات نمودار شود که خیلی زود برطرف خواهد شد.

علائم آنفولانزا چیست

مهناز پوراکبری متخصص بیماری های عفونی نیز به شهروند توضیح می دهد:نکته مثبتی که واکسن‌های آنفلوانزا دارد این است که عواقب خطر نامطلوب بیماری کووید-۱۹را کاهش می دهد و تا حدودی دارای اثر محافظتی است یکی از مهمترین فواید آن این است که پیشگیری بالقوه از ایجاد آنفلوآنزا همراه با کووید-۱۹ است.

او تاکید می کند که  علائم شایع بیماری آنفلوانزا شامل بالا بودن درجه حرارت بدن، ابتلا به درد ناگهانی یا ترشح از یک یا دو گوش، احساس درد در گوش خود و ادامه آن به مدت بیش از چند روز،  آبریزش و گرفتگی بینی بیش از ۱۰ روز،  سرفه همراه با خلط غلیظ و بدبوی زرد و سبز رنگ، گلودرد بیش از ۴۸ ساعت به هنگام بلع غذا، حساسیت های پوستی یا جلدی غیر قابل توجیه، سفتی گردن همراه با سردرد مداوم، درد در ناحیه سینوزیت ها، تب و لرز، دردهای عضلانی از جمله کمردرد و خستگی است. اما اگر فردی این علائم را در خود دید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

او می گوید این بیماری به شدت مسری است و فرد بیمار حتی در زمانی که علائمش به صورت شدید بروز نکرده، می تواند این بیماری را به دیگران منتقل کند

واکسن آنفولانزا توزیع می شود

تزریق این واکسن در حالی از سوی پزشکان توصیه می شود که سخنگوی وزارت بهداشت هفته گذشته اعلام کرده بود که تعداد ۲.۵ میلیون واکسن آنفلوآنزا برای گروه‌های پرخطر در اختیار معاونت بهداشت قرار می‌گیرد تا برای مادران باردار، سالمندان، زندانی‌ها، کادر بهداشت و درمان، بیماران خاص و زمینه‌ای و نیروهای مسلح به صورت رایگان تزریق شود.

بر اساس گفته های این مقام مسئول هر فرد با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی می‌تواند فقط یک واکسن آنفلوآنزا دریافت کند.

لاری توضیح داده بود که هزینه ۲.۵ میلیون واکسن که در اختیار معاونت بهداشت برای تزریق افراد پرخطر و بیماران زمینه‌ای و مادران باردار قرار می‌گیرد، رایگان است. بقیه واکسن‌ها که در داروخانه‌ها توزیع می‌شود و تا سقف ۱۶ میلیون واکسن است، حدود ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خواهد داشت. اگر نیاز به واردات بیش از این میزان واکسن آنفلوآنزا باشد، ممکن است با قیمت غیریارانه‌ای و ارز آزاد وارد شود.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.