صالحی : اقدامات خرابکارانه باید توسط آژانس و کشورهای عضو محکوم شود

تهدیدهای جدید از سوی طرف های بدخواه توسط ابزارهای سایبری و سایر ابزارهای فناورانه مشاهده می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی امروز در شصت و چهارمین کنفرانس عمومی آژانس با بیان اینکه برجام به دلیل خروج غیرقانونی آمریکا، در یک وضعیت شبه بن بست گرفتار شده، حفظ این توافق را مسئولیت مشترک همه اعضای جامعه بین‌المللی خواند.

رئیس سازمان انرژی اتمی امروز در شصت و چهارمین کنفرانس عمومی آژانس با بیان اینکه برجام به دلیل خروج غیرقانونی آمریکا، در یک وضعیت شبه بن بست گرفتار شده، حفظ این توافق را مسئولیت مشترک همه اعضای جامعه بین‌المللی خواند.

صالحی بیان کرد: در رابطه با وضعیت کنونی برجام، مایلم بگویم در حالی که هنوز یک توافق گسترده در بین جامعه جهانی وجود دارد که برجام باید به عنوان یک نقطه عطف واقعی در تاریخ چندجانبه گرایی و به عنوان یک دستاورد مهم دیپلماسی حفظ شود، این توافق به دلیل خروج غیرقانونی ایالات متحده از آن، در یک وضعیت شبه بن بست گرفتار شده است. بنابراین، حفظ برجام مسئولیت مشترک کلیه اعضای جامعه بین المللی است. در این زمینه، مسئولیت اتحادیه اروپا به ویژه سه کشور اروپایی به عنوان اعضای برجام از اهمیت بالایی برخوردار است، از جمله اینکه آنها باید تعهدات خود را به طور کامل و موثر اجرا کنند. بنابراین، این توافق فقط زمانی حفظ می‌شود که مفاد آن به طور متعادل توسط همه طرفین درگیر در آن، اجرا شود. در نتیجه، ایران چاره دیگری جز اتخاذ رویکرد گام به گام در اجرای بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام برای بازگرداندن تعادل از دست رفته توافق، نداشته و ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران اهمیت بالایی برای ایمنی هسته‌ای قائل است. در همین راستا، پیشرفت‌هایی در ایجاد یک مرکز ایمنی هسته ای پیشرفته (NSC) حاصل شده است. در حالی که مسئولیت ایمنی و امنیت هسته‌ای کاملاً برعهده کشورهای عضو است، ایران به شدت معتقد است که این حوزه‌ها باید از طریق همکاری بین کشورها تقویت شده و ارتقاء یابند.

وی گفت: اخیراً تهدیدهای جدیدی از سوی طرف‌های بدخواه توسط ابزارهای سایبری و سایر ابزارهای فناوری، مشاهده شده است. در این رابطه، به انفجار اخیر در تاسیسات هسته‌ای شهید احمدی روشن (نطنز) اشاره می‌کنم که همانطور که قبلاً هم اعلام شد، در اثر خرابکاری بود. این اقدامات خرابکارانه باید توسط آژانس و کشورهای عضو محکوم شود. ایران این حق را دارد تا هر اقدام لازمی را برای محافظت از تاسیسات خود انجام داده، و در برابر هرگونه تهدیدی، واکنش لازم را به طور مقتضی اتخاذ کند.

به گزارشر فارس صالحی خاطرنشان کرد: در همین راستا، جمهوری اسلامی  ایران مصرانه حرکت خود به سمت کاربرد صلح آمیز دانش و فناوری هسته‌ای در زمینه‌های مختلف از جمله کشاورزی، بهداشت، صنعت، و همچنین تداوم تولید برق هسته ای را ادامه می‌دهد. در همین جا، ما تاکید می‌کنیم که یکی از ماموریت‌های اصلی آژانس “تقویت تبادل علوم و همکاری فنی در مورد استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی” و “تشویق تبادل و آموزش دانشمندان و کارشناسان در حوزه استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی” در بین دولت‌های عضو می‌باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است تا به تلاش‌ها و همکاری خود با دیگران در جامعه بین‌المللی ادامه دهد تا چندجانبه گرایی و دیپلماسی را به مرکز روابط بین‌الملل بازگرداند.

صالحی در پایان یادآور شد: برای این منظور، راهی جز متحد شدن و پایان دادن به رفتارهای مخرب دولت فعلی ایالات متحده، به خاطر منافع همه ما در جامعه بین‌المللی، وجود ندارد.

Iran’s Vice-President and Head of the Atomic Energy Organisation Ali Akbar Salehi delivers his speech at opening of the general conference of the IAEA, at the International Center in Vienna, Austria, Monday, Sept. 16, 2019. (AP Photo/Ronald Zak)
ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.