شهرام شب‌پره در ایران؟!

آیا داستان غم‌انگیز حبیب محبیان در آستانه تکرار است؟

در ساعات اخیر رسانه‌های رسمی و البته تعداد پرشماری از کانال‌ها و سایت‌های فارسی در فضای مجازی از احتمال بازگشت یکی از قدیمی‌ترین خوانندگان موسیقی پاپ ایران به سرزمین مادری خبر داده‌اند.

شهروندآنلاین: یکی از خوانندگان نزدیک به صداوسیما و نهادهای فرهنگی دولتی در پی وعده‌های رئیس‌جمهوری منتخب، سیدابراهیم رئیسی مبنی بر امکان بازگشت ایرانیان خارج‌نشین به کشور، از احتمال بازگشت یکی از قدیمی‌ترین خوانندگان موسیقی پاپ ایران به سرزمین مادری خبر داد. این خواننده در کنار انتشار ویدیویی از شهرام‌ شب‌پره، هنرمند قدیمی موسیقی پاپ -که از دهه ۶۰ میلادی، یعنی درست از ۶۰ سال پیش از این فعالیت خود را در دنیای موسیقی آغاز کرده است، خواستار فراهم‌‌شدن مقدمات لازم برای بازگشت این خواننده به کشور شد.

به گزارش ایران‌آرت؛ محمد معتمدی این درخواست را پس از اولین نشست رسانه‌ای سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، منتخب مطرح کرد که در جریان این نشست، ابراهیم رئیسی تأکید کرده بود که باید شرایط بازگشت ایرانیان خارج از کشور به سرزمین مادری‌شان تسهیل شود.

سایت‌هایی مانند رکنا و اقتصاد ۲۴ هم گفته‌اند که در پی این نشست و مسائل و وعده‌های مطرح‌شده در آن؛ محمد معتمدی با انتشار ویدیویی از شهرام شب‌پره که در آن از آرزوی بازگشت به ایران سخن می‌گوید، خواستار تسهیل در بازگشت این خواننده پیشکسوت شد.

در این میان ایران‌آرت در توضیحاتش درباره احتمال بازگشت این خواننده قدیمی تصریح کرده که محمد معتمدی ویدیوی سخنان شهرام شب‌پره را بدون توضیح خاصی منتشر کرده و تنها به جمله «به امید اقدام لازم» اکتفا کرده است. خواننده آهنگ «دیار» و شماری دیگر از پرمخاطب‌ترین ترانه‌های پاپ دهه‌های اخیر در این ویدیو می‌گوید اگر به او اجازه دهند به ایران برگردد و مشغول یک کار حتی غیر از خوانندگی هم شود، به کشورش بازخواهد گشت.

شهرام شب‌پره که در سال‌های پیش از انقلاب از ایران مهاجرت کرد و پس از آن نیز دیگر به کشور بازنگشت، در حال حاضر در شهر لس‌آنجلس زندگی می‌کند. این خواننده تا به امروز بیش از ۲۰ آلبوم منتشر کرده‌ و ازجمله خوانندگانی است که در کارنامه‌اش فعالیت سیاسی دیده نمی‌شود.

واکنش مجازی

درخواست محمد معتمدی برای فراهم‌کردن مقدمات بازگشت شهرام شب‌پره، پاسخ‌ها و واکنش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال داشته و در این میان برخی از هنرمندان نیز کامنت‌هایی را در این مورد منتشر کرده‌اند.
از جمله لیندا کیانی که نوشته: «ای جان، منم قلبم لرزید این ویدیو رو دیدم.»

اما برخی از کاربران هم واکنش‌های متفاوتی به این موضوع نشان داده و بازگشت شهرام را غیرممکن دانسته‌اند.
برخی نیز به سرنوشت حبیب پس از بازگشت اشاره کرده‌ و نوشته‌اند اگر قرار است شهرام شب‌پره به کشور برگردد و پس از مدتی به خاطر بی‌توجهی‌ها دق کند، همان بهتر که نیاید!

 تاریخ بازگشت

در سال‌های گذشته شماری از هنرمندان ایرانی خارج‌نشین عزم بازگشت به کشور کرده‌اند که در این بین تعدادی از آنها موفق شده و البته شماری نیز به هدفی که در ذهن داشتند، نرسیده‌اند.

در این بین شاید بتوان مورد حبیب را آشناترین داستان بازگشت هنرمندان خارج‌نشین دانست. خواننده، آهنگساز، نوازنده و ترانه‌سرای معتبر، محبوب و صاحب‌سبکی که در سال 1388 با مجوز رئیس‌جمهور وقت به همراه خانواده‌اش به ایران بازگشت و درنهایت نیز چند سال بعد بر اثر ایست قلبی درگذشت -بدون اینکه هیچ یک از وعده‌هایی که پیش از بازگشت به کشور به او داده شده بود، عملی شده باشد.

از دیگر خوانندگانی که در سال‌های اخیر به ایران بازگشته یا زمزمه بازگشت‌شان در برهه‌ای مطرح بوده است می‌توان به بیژن مرتضوی، سیاوش قمیشی، زنده‌یاد جهان و شماری دیگر از خوانندگان ایرانی خارج از کشور اشاره کرد که از این افراد شماری روند بازگشت‌شان به کشور متوقف شده و شماری دیگر اما در حال حاضر در ایران زندگی می‌کنند.

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.