فیل در تاریکی!

بونچوای، فیل نر، به دنبال چیزی برای خوردن، شبانه سر از آشپزخانه زن تایلندی درآورد!

با خراب‌کردن دیوار، خود را به آشپزخانه رساند تا سد جوع کند! نخستین‌بار نبود که چنین می‌کرد! زن تایلندی هم نخستین‌بار نبود که جلوی فیل گرسنه‌ای را می‌گرفت که آخر شب پیِ میان‌وعده‌اش آمده بود!

راتچاداوان پوانگ پراسوپون در ساعات اولیه صبح شنبه با صدایی شبیه فرو ریختن دیوار بیدار شد! وقتی او رفت تا بفهمد چه اتفاقی افتاده، با سرِ فیلی که از دیوار آشپزخانه‌اش روییده بود، مواجه شد!

به نظر می‌رسید بونچوای، فیل نر، به دنبال چیزی برای خوردن است! با خرطومش کشوهای آشپزخانه را می‌کاوید، تابه‌ها را در هم می‌کوبید و وسایل آشپزی را روی زمین می‌ریخت! او کیسه‌های پلاستیکی را می‌جوید و در حالی که راتچاداوان، مطمئن نبود چه باید بکند، با تلفن همراهش فیلم می‌گرفت!

 

نخستین‌باری نیست که بونچوای، که در پارک ملی Kaeng Krachan تایلند زندگی می‌کند، به دهکده Chalermkiatpattana  سر می‌زند!

ایتیپون، مسئول پارک ملی تایلند گفت: «سر و کله آنها اغلب در دهکده پیدا می‌شود. همیشه وقتی بازار محلی برپاست، می‌آیند، زیرا بوی غذا می‌شنوند!»

رسانه‌های تایلند گزارش دادند که همین فیل قبلا هم به آشپزخانه راتچاداوان سر زده و  تقریبا 50 هزار بات خسارت (یک‌هزار و 140 پوند) زده است!

دکتر جوشوا پلوتنیک، استادیار روانشناسی در کالج هانتر، نیویورک، که درباره جمعیت فیل‌ها در منطقه حفاظت‌شده حیات وحش سالاکپرا در شهر کانچانابوری در غرب تایلند مطالعه می‌کند، گفت: «این کار برای فیل‌ها که از پارک‌های ملی به قصد نیشکر یا ذرت به مزارع مجاور دستبرد می‌زنند، بسیار معمول است.»

او گفت: «در روستاهایی از تایلند که کار کرده‌ام، معمولا فیل‌ها شبانه وارد مزارع کشاورزان می‌شوند. این مسأله هم برای کشاورزان هم فیل‌ها بغرنج است.»

پلوتنیک گفت بیشتر اهالی روستا با فیل‌ها محترمانه رفتار می‌کردند و با آنها مهربان بودند. آنان مستأصل شده‌اند و واقعا می‌خواهند برای جلوگیری از این اتفاق راه‌حلی پیدا کنند، اما معمولا فیل‌ها را مقصر نمی‌دانند.

ایتیپون گفت داوطلبان جامعه محلی و یک افسر پارک ملی برای نظارت بر فیل‌ها همکاری می‌کنند و می‌کوشند آنها را به سمت مناطق حفاظت‌شده سوق دهند.

فیل‌ها اخیرا داستان هیجان‌انگیز دیگری هم رقم زدند. در چین گله‌ای فیل به‌مدت 15 ماه دور از زیستگاه طبیعی خود سفر کردند، تمام مزارع ذرت را خوردند و انبارها را در طول راه نابود کردند. مقامات صدها نیروی انسانی و هواپیماهای بدون سرنشین را برای ردیابی سفر گله‌ای فیل‌ها گسیل کردند تا بدانند چرا فیل‌ها این سفر را آغاز کرده‌اند!
گله فیل‌ها (15 فیل) در جنوب‌غربی چین بی‌نظمی به‌ بار آوردند. آنها از زیستگاه طبیعی خود در ماه آوریل گریختند. طبق ردیابی مقامات، از آن زمان تا اوایل ژوئن، 300 مایل پیمودند.
در سفر خود در روستاها سرگردان بودند. انبارها را ویران و تانکرهای آب را خالی کردند؛ ذرت‌ها را هم خوردند. چیزی حدود 56 هکتار زمین ذرت را ویران کردند. برآوردها از 6.8میلیون یوان خسارت می‌گفت. معلوم نبود چرا فیل‌های وحشی آسیایی منطقه حفاظت‌شده‌شان را در استان یون‌نان چین ترک کردند. آنها گونه حفاظت‌شده در چین هستند. جمعیت این فیل‌های وحشی در این استان حدود 300 تاست، بیشتر از 193 فیل در دهه 1980.

پلوتنیک گفت: «این موارد در آسیا در حال افزایش است و احتمالا به دلیل کاهش منابع موجود و افزایش مزاحمت‌های انسانی در زیستگاه فیل‌هاست. روش‌هایی مانند ایجاد موانع فیزیکی فقط در کوتاه‌مدت موثر است.»

او افزود: «اگر نیاز فیل‌ها را به غذا، آب و سایر منابع در زیستگاه طبیعی‌شان برآورده نکنید (یا مطمئن نشوید که آن منابع در جای دیگری موجود است) آنها در جست‌وجوی این منابع راه خود را می‌گشایند، عوامل بازدارنده را دور می‌زنند و به روستاها یا مزارع سرازیر می‌شوند.»

منبع: گاردین

اینجا و اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.