همه باید به دولت منتخب کمک کنیم

روحانی: همه ما یک نظام و یک ملت هستیم و همه باید به هم کمک کنیم

در جمهوریت اگر بتوانید ۵۰ درصد مردم را سهیم کنید این کار حداقلی است. اگر بتوانید ۷۰ درصد مردم را سهیم کنید به نقطه قابل قبولی رسیدید اما اگر توانستید ۹۰ درصد مردم را سهیم کنید  به نقطه اوج رسیده‌اید.

شهروند آنلاین: رییس‌جمهوری انقلابی بودن را از یاد نبردن اهداف مهم عنوان کرد و گفت: نباید هدف‌های اصلی انقلاب، نظام و ایران را نباید به خاطر انتخابات فدا کنیم و اهداف بلند باید سر جای خودش باقی بماند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیات دولت  گفت: انقلابی بودن یعنی مصالح دنیای اسلام را رعایت کردن و اگر جایی هم اگر لازم است با حاکم وقت حرف زدن و با حاکم وقت همسایه شدن. خانه امام هشتم را کنار خانه مامون قرار دادند. برای اینکه مساله دنیای اسلام حفظ شود حتی امام (ع) سمتی را که نمی‌خواهد، با شرایطی می‌پذیرد. این موارد نکاتی از تاریخ زندگی امام هشتم است.

نکات مهم سخنان وی چنین است:

اصل انتخابات بسیار مهم و به یک مفهوم از ارکان نظام است. اگر گفتیم جمهوریت رکن بزرگ نظام است، جمهوریت بدون انتخابات حاصل نخواهد شد امکان ندارد بگویید جمهوریت داریم ولی در آن انتخابات نیست.

جمهوریت یک پایه بسیار مهم در کنار اسلامیت است و تمام توان ما باید این باشد که این پایه‌ها را حفظ کنیم. این پایه‌ها متزلزل شود کل نظام ما متزلزل می‌شود. انقلاب ما و همه تلاش‌ها که شده، همه خون‌ها، زندان‌ها و مجاهدت‌ها برای این بود که اسلامیت و جمهوریت در ایران عزیز محفوظ بماند.

اسلامیت به این نیست که شعار دهیم و حرف بزنیم، قرآن بخوانیم و بگوییم ما مسلمان هستیم. آنچه اسلامیت، اخلاق و رفتار اسلامی است. در اخلاق و رفتار اسلامی، راستگویی، صداقت، احترام به شخصیت به مردم، حسن ظن به مردم داشتن، آبروی مردم را پایمال نکردن مهم و اساسی است. اگر اینها صدمه ببیند از اسلامیت چیزی باقی نمی‌ماند.  این که شعار دهیم اسلامیت نمی‌شود.  اسلامیت به معنی واقعیت کلمه در این کشور در همه بخشها و ابعاد آن باید حاکم شود.

اما مساله جمهوریت کمی آسانتر از اسلامیت است. باید مردم را سهیم و شریک کرد. در جمهوریت اگر بتوانید ۵۰ درصد مردم را سهیم کنید این کار حداقلی است. اگر بتوانید ۷۰ درصد مردم را سهیم کنید به نقطه قابل قبولی رسیدید اما اگر توانستید ۹۰ درصد مردم را سهیم کنید  به نقطه اوج رسیده‌اید.

به خاطر یک دستمال قیصریه را به آتش نکشیم

در انتخابات و در جمهوریت باید فضا را باز کنیم. باید مردم را در آغوش بگیریم. طرد مردم که هنر نیست. ۵۰ تا ۳۰ درصد جمعیت را که به تفکری علاقه دارند را حذف کنیم بگوییم اینها نباشد این چه هنر و خدمتی به کشور می‌کند؟ اگر ۳۰ درصد مردم را کنار زدیم آیا به کشور و امنیت ملی و انسجام ملی خدمت کردیم؟ این که مردم نگران و ناراحت و اندوهگین شوند این خاصیتی برای ما دارد؟ این که اشکال کار از کجا است بحث دیگری است.

این که در صندوقی نیم ساعت کسی معطل شود به دلیل آن کل انتخابات را زیر سوال ببریم یعنی به خاطر یک دستمال بخواهیم قیصریه را به آتش بکشیم، عقل و انصاف کجا رفته است؟

نباید با صندوق رای قهر کنیم

یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که در زمان بمباران و موشک باران مردم پای صندوق آرا آمدند. امام مردم را دعوت کرد و انتخابات برگزار کردند. این یک تودهنی نسبت به آنهایی است که علیه جمهوری اسلامی ایران حرف می‌زنند و می‌گویند این حکومت مردمی و مردم‌سالار نیست و مردم هیچ کاره اند. این حرف غلطی است مردم پای صندوق آرا می‌آیند و صندوق تعیین کننده است.  اینکه ما غصه می‌خوریم چرا ۴۸ شد و ۵۸ درصد نشد، یعنی مردم و صندوق مهم است اگر مهم نبود، ‌ غصه نمی‌خوردیم که ۴۸ درصد شد بنابراین معلوم است تاثیر دارد.

اینکه مقام معظم رهبری با آن بیان صریح مردم را دعوت می‌کند و اصرار می‌کند و مراجع تقلید، فرهیختگان و مسئولین همه از مردم خواهش می‌کنند پای صندوق آرا بیایید، این به معنای آن است که صندوق و رای مهم است. البته اگر در یک دوره حضور مردم مقدار کمی کمرنگ بوده باید بررسی کنیم و آن را حل کنیم و نباید ادامه پیدا کند.

این ۴۸ درصد باید یک بار در تاریخ ما باشد و دفعات بعد ما باید جبران کنیم. اگر مشکلی داشتیم باید آن را پیدا کنیم از نظر من روشن است که مشکل چه بوده است. به هر حال محققین، دانشگاه‌ها و جامعه شناسان سیاسیون فکر کنند و بگویند اگر این مشکل نبود، شرکت مردم به جای ۴۸ درصد می‌شد ۵۸ درصد و ۶۸ درصد.

من‌درآوردی علت درست نکنیم که مردم زندگی شان سخت بود برای همین نیامدند رای بدهند. درد و رنج مردم سیستان و بلوچستان که سخت‌تر بود، در آنجا آمار بالاتر بود. در شهرهایی شرکت کمتر است که اتفاقاً وضع معیشت و زندگی شان بهتر است. چرا در خارج از کشور کم شرکت کردند و آنجا هم زندگی شان بد بود؟ حرفی بزنیم که درست باشد و اساس داشته باشد.

رییس جمهوری یادآورشد: مردم در شرایط کرونا مقداری احتیاط می‌کنند و این در همه جای دنیا طبیعی است. در جنگ و کرونا هستیم مسائل دیگری هم بوده است. شیوه و نحوه ای که کاندیداها چیده شدند، اینها همه مسائلی است که کنار هم قرار می‌گیرد و باید حل کنیم.  اگر مشکلی بوده ما نباید با نظام و صندوق قهر کنیم این کار درست نیست. اگر مشکلی هست بنشینیم و مشکل را برای انتخابات بعدی حل کنیم.

همه باید به دولت منتخب کمک کنیم

الحمدالله انتخابات به پایان رسید و وزارت کشور نظر رسمی خود و  آمار و ارقام را اعلام کرد. برادر بسیار خوب ما حجت الاسلام والمسلمین رییسی به عنوان کسی که آرای لازم را کسب کردند، ۱۸ میلیون رای کسب کرد و رئیس جمهور منتخب مردم شد.

همه باید کمک کنیم و فرقی هم نمی‌کند این دولت، دولت دوازدهم است یا فردا سیزدهم و چهاردهم است همه ما یک نظام و یک ملت هستیم و همه باید به هم کمک کنیم.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.