اخاذی و کلاهبرداری 2 برادر در شبکه‌های اجتماعی

این پرونده بیش از 100 شاکی دارد

دو کلاهبردار اینترنتی که با دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری شهروندان اقدام به اخاذی و کلاهبرداری می‌کردند، از سوی پلیس دستگیر شدند.

چندی پیش تعدادی از شهروندان به پلیس فتای پایتخت مراجعه کردند و مدعی شدند فرد یا افرادی ناشناس با دسترسی غیرمجاز به حساب کاربری آنها در شبکه‌های اجتماعی اقدام به کلاهبرداری و اخاذی کرده‌اند.

کارآگاهان سایبری پلیس فتا با مطالعه اظهارات مالباختگان که اکثرا خانم بودند، متوجه شدند همه قربانیان این پرونده در جست‌وجوی شغل در سایت‌های آگهی‌محور بوده‌اند. آنها با مشاهده آگهی استخدام منشی با شرایط ویژه بلافاصله اقدام به تماس با شخص آگهی‌دهنده می‌کنند.

در این هنگام مجرم که در پوشش استخدام یک منشی برای شرکت در کمین قربانی خود بود، وانمود می‌کرد برای ثبت‌نام نیاز به مشخصات کامل از جمله نام و نام‌خانوادگی، کدملی و شماره تماس است. او مدعی می‌شد باید کدی را که برای شماره مالباختگان ارسال می‌کند، برای فعال کردن پنل کاربری اعلام کنند.

در ادامه و پس از ارایه کد فعال‌سازی توسط شاکی به این مجرم فرآیند کلاهبرداری آغاز می‌شد. متهم به حساب‌های کاربری شاکی در شبکه‌های اجتماعی از جمله تلگرام و واتساپ دسترسی غیرمجاز می‌گرفت. او ضمن اخاذی و درخواست‌های غیراخلاقی از قربانی با سوءاستفاده از تصاویر و اطلاعات شخصی او با ارسال پیام نیاز مالی به مخاطبان شاکی اقدام به کلاهبرداری از آنها می‌کرد.

بازداشت ۲ برادر کلاهبردار

کارشناسان پلیس فتای پایتخت در ادامه اقدامات تخصصی خود با بررسی‌های فنی و سایبری موفق شدند ردپای مجرمان را در فضای مجازی شناسایی کنند. آنها پس از تشریفات قضائی متهمان را که دو برادر بودند، در یکی از مناطق شمالی تهران دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.

داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: «این پرونده تاکنون بیش از صد شاکی از سراسر کشور داشته است. تعداد شکات همچنان در حال افزایش است. مجرمان پس از حضور در پلیس فتا با خیال اینکه ردی از خود بر جای نگذاشته‌اند، همه چیز را انکار کردند، اما پس از مشاهده‌ ادله دیجیتال جمع‌آوری شده توسط پلیس به جرم خود اقرار و از نحوه اعمال مجرمانه خود پرده برداشتند.»

گودرزی با اشاره به لزوم فعال‌سازی تأیید هویت دومرحله‌ای برای حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی به شهروندان توصیه کرد: «در هنگام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی تنظیمات امنیتی و حریم خصوصی را رعایت کنند و از در اختیار گذاشتن اطلاعات حساب کاربری و مدارک هویتی خود به دیگران خودداری کنند و در صورت مواجهه با هرگونه موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش گزارش‌های مردمی با ما در میان بگذارند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.