باد او را با خود برد…

روایت شهاب حسینی، حسین پاکدل و ابراهیم حقیقی از روزهای بدون عباس کیارستمی

او باد بود و خورشید، روان بود و ساده و جاری…

شهروندآنلاین: در مراسمی که برای بزرگداشت عباس کیارستمی در سالروز تولد این سینماگر بزرگ برگزار شد؛ شهاب حسینی، حسین پاکدل و ابراهیم حقیقی هر کدام روایات خودشان را از کیارستمی بر زبان آوردند. در این مراسم که جشنواره بین‌المللی عکس ۵ نیز برگزیدگانش را معرفی کرد، گفته شد که «دنیای هنر بی‌شک بدون عباس کیارستمی خیلی چیزها کم داشت»!

شهاب درباره کیارستمی

در مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی، شهاب حسینی که یکی از معدود بازیگران ایرانی شناخته‌شده در فستیوال‌ها و مجامع سینمایی بین‌المللی است، گفت: «هنر سینما یک زبان است و عباس کیارستمی اندیشمند، ادیب و متفکر به زبان و ادبیات سینما بود.»

مراسم بزرگداشت عباس کیارستمی که در اولین روز تیرماه، سالروز تولد کیارستمی، با حضور لیلی گلستان، ابراهیم حقیقی، رضا بانگیز، شهاب حسینی و… در موزه سینما برگزار شد، مصادف با برگزاری افتتاحیه دومین دوره جشنواره جایزه بین‌‌المللی «عکس ۵» نیز بود که با صحبت‌های شهاب حسینی درباره عباس کیارستمی آغاز شد: «هنر سینما ریشه در دریافت‌هایی دارد که همه ما از زندگی داریم و برای نشان دادن این دریافت‌ها از راه‌های مختلف استفاده می‌کنیم. همه ما بعد از زبان مادری زبان‌های دیگر را انتخاب می‌کنیم تا این دریافت‌ها را به گوش دیگران برسانیم.»

شهاب حسینی در ادامه با اشاره به اینکه «هنر سینما یک زبان است و دارای قواعد خاص خودش است» گفت: «هر کس باید توانایی‌های خود را پیدا و به زبان‌های دیگر صحبت کند، اما مهم این است که با آن زبان چه حسی را می‌خواهیم منتقل کنیم. عکس خیلی مهم است چون نوع دیدگاه عکاس را درباره یک سوژه نشان می‌دهد. همچنین می‌توانیم هنر سینما را یک زبان بدانیم. عباس کیارستمی اندیشمند، ادیب و متفکر به زبان و ادبیات سینما بود.»

کیارستمی از زبان پاکدل

در ادامه مراسم دیگر هنرمندی که درباره عباس کیارستمی صحبت کرد، حسین پاکدل بود: «باد جهش‌اش را خودش انتخاب می‌کند، هوا را تازه می‌کند و آلودگی را دور می‌کند. اگر باد نبود هستی کپک می‌زد و اگر در سینما عباس کیارستمی نبود مطمئن هستم فرهنگ و هنر ما چیزی کم داشت. باد سکون ندارد و عباس کیارستمی هم اینگونه بود. منشا باد، خورشید است و منشا کیارستمی خودش بود که از داشته‌هایش خوب استفاده می‌کرد. باد را نمی‌توانیم محصور کنیم، همانطور که هنر کیارستمی را نمی‌توانیم محصور کنیم. مستقل‌ترین هنرمند زمانه ما این کارگردان بزرگ بود. کافی است یک لحظه زندگی بدون باد را تصور کنیم، پس نمی‌توانیم یک لحظه نبود کیارستمی را در فرهنگ‌مان تصور کنیم. زبان ساده باد را همه می‌فهمند، همان‌طور که زبان کیارستمی مانند باد ساده و روان بود. سماجت باد تحسین‌برانگیز است و کیارستمی هم با سماجت تلاش می‌کرد صخره‌های مخالف را تبدیل به صخره‌های موافق کند.»

حقیقت کیارستمی به روایت ابراهیم حقیقی

ابراهیم حقیقی سخن گفتن از کیارستمی را دشوار و دردناک نامید: «خوشایند نیست درباره دوستانی صحبت کنیم که ما را تنها گذاشته‌اند و از دنیا رفته‌اند. در این مکان بهتر است یادی از عزت‌الله انتظامی کنیم که تولدش ۳۱ خرداد است و این دو عزیز وزنه مهمی در سینما و تئاتر ما هستند. عباس کیارستمی یک جا ساکن نبود و همیشه در حال کار کردن بود. دوم اسفند ۱۳۹۴ کیارستمی مطلع شد که عارضه‌ای پیدا کرده و نوروز ۱۳۹۵ بستری شد و در ۱۴ تیرماه باد او را برد و به پاییز نکشید. جامعه هنرمندان در تمام دنیا مظلوم‌ترین هستند و ما نتوانستیم جلوی جامعه پزشکی بایستیم و عباس کیارستمی به خاطر یک خطای پزشکی از دنیا رفت و حتی عذرخواهی هم نکردند. این هنرمند همیشه در آثارش درباره عشق و مرگ صحبت می‌کند و در لایه‌های پنهان آثارش همیشه از دست دادن وجود دارد. این هنرمند عزیز همیشه می‌گفت سینما بزرگ‌ترین دروغی است که در پی روایت حقیقت است…»

 

در پایان مراسم مجسمه تک‌درخت به نماینده سفارت فرانسه اهدا شد- که به گفته فرهود نصیری «قرار است هر سال نماد جشنواره به یکی از نمایندگان سفارت‌ها اهدا شود- که امسال به دلیل اینکه پمپیدو به مدت سه ماه آثار عباس کیارستمی را به نمایش گذاشته، امسال این مجسمه به سفارت فرانسه اهدا شد…»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.