10 قلوهای آفریقایی کجایند؟!

تحقیقات نشان می‌دهد خبر تولد 10 قلوهای آفریقای جنوبی درست نیست!

داستان از آنجا شروع شد که اوایل این ماه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «زنی اهل آفریقای جنوبی 10 نوزاد به دنیا آورده که رکورد جهانی جدیدی است»! یکی از مقامات آفریقای جنوبی تولد نوزادان را تأیید کرده بود، اما دیگری گفته بود آنان هنوز بچه‌ها را ندیده‌اند. حالا تحقیقی رسمی نشان داده ادعای گوسیامی تامارا سیتهولی درست نیست!

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: تحقیقی رسمی نشان داد این ادعا که گوسیامی تامارا سیتهولی، زنی اهل آفریقای جنوبی، اوایل این ماه 10 قلو به دنیا آورد، درست نیست!

دولت استانی می‌گوید هیچ بیمارستانی در استان گائوتنگ سابقه چنین تولدی ندارد.

به گفته دولت استانی، آزمایش‌های پزشکی نشان می‌دهد خانم سیتهولی حتی اخیرا باردار هم نشده است!

این زن سی‌وهفت ساله اکنون تحت نظر متخصصان بهداشت روان قرار دارد. در این بیانیه توضیحی درباره دلایل ساختن این داستان ارایه نشده است!

گروه رسانه‌ای IOL مالک پرتوریا نیوز که نخستین‌بار این داستان را گزارش کرد، پای گزارش خود ایستاده بود و ادعا کرد که خانم سیتهولی نوزادان را هفتم ژوئن در بیمارستان آکادمیک استیو بیکو (SBAH)  در پرتوریا، پایتخت، به دنیا آورد و کادر پزشکی از آمادگی خوبی برخوردار نبودند.

این گروه رسانه‌ای بیمارستان و مقامات بهداشتی استان را به تلاش برای سرپوش‌گذاشتن بر سهل‌انگاری پزشکی متهم کرد.

بیانیه اخیر گفت: «این ادعاها نادرست، بی‌اساس و فقط برای خدشه‌دارکردن شهرت خوب بیمارستان آکادمیک استیو بیکو و دولت استانی گائوتنگ است.»

این بیانیه افزود اقدامات قانونی علیه پیت رامپدی، سردبیر پرتوریا نیوز و IOL انجام خواهد شد.

داستان چه بود؟

گوسیامی تامارا سیتهولی، که دوقلوی شش ساله دارد با شریک زندگی‌اش تبوگو تسوتتسدی در شهر تمبیسا -که بسیاری از ساکنان آن از طبقه کارگرند- در استان گائوتنگ در نزدیکی ژوهانسبورگ زندگی می‌کردند.

طبق گفته IOL، آنان ماه دسامبر به  پیت رامپدی معرفی شدند. در ماه می ادعا شد رامپدی با زوجی که گفتند منتظر هشت نوزاد هستند، مصاحبه کرده است. در عکس‌ خانم سیتهولی باردار به نظر می‌رسید.

تولد غافلگیرانه 10 نوزاد را هشتم ژوئن پرتوریا نیوز به نقل از تبوگو تسوتتسدی به‌ عنوان منبع اعلام کرد. او بعدا گفت از طرف شریک زندگی خود پیام‌هایی در این‌باره دریافت کرده است و افزود به دلیل محدودیت‌های ویروس کرونا به او اجازه حضور در بیمارستان داده نشد.

رامپدی، سردبیر پرتوریا نیوز، هم به پیام‌های واتساپ اعتماد می‌کرد و از بیمارستان درباره این داستان تأییدیه مستقل نمی‌گرفت.

سپس شهردار محلی تولد 10 قلوها را تأیید کرد، زمانی که رسانه‌های دیگر، ازجمله BBCNEWS این داستان را منتشر کردند، اما بعدا سخنگوی دولت گفت این سیاستمدار فقط حرف خانواده را مد نظر قرار داده و هنوز کسی نوزادان را ندیده است!

کمک‌های مالی تحت کمپین «تمبیسا 10» برای این زوج و نوزادان‌ آنان آغاز شد؛ ازجمله یک‌میلیون راند (معادل 70 هزار دلار یا 50 هزار پوند) از سوی اقبال سورو، نیکوکار و کارآفرین آفریقای جنوبی که رئیس اجرایی IOL هم هست!

اما این ماجرا پس از آنکه پرتوریا نیوز نتوانست بیمارستان محل تولد نوزادان را مشخص کند و یکسری از بیمارستان‌های گائوتنگ نقش‌داشتن در این رویداد را تکذیب کردند، با ابهام و تردید مواجه شد.

ده روز پس از ادعای تولد 10 قلوها، ​​IOL اتهامات را علیه SBAH مطرح کرد.

پرتوریا نیوز گزارش داد که به نظر می‌رسد اتفاقات تازه زمانی افتاد که تسوتتسدی درباره گم‌شدن خانم سیتهولی گزارش داد و یک هفته بعد خواستار قطع مبالغ اهدایی شد، در حالی که خانم سیتهولی هم او را متهم کرد که می‌خواهد از این نوزادان سود اقتصادی ببرد.

مقامات استانی گائوتنگ گفتند در همین حال مددکاران اجتماعی موفق به پیگیری سیتهولی شدند و او جمعه گذشته برای انجام آزمایش در بیمارستان بستری شد.

در یادداشتی لو رفته که News24 آن را دیده، آمده که رامپدی اخیرا از IOL به‌دلیل آسیبی که این داستان به حیثیت و اعتبار این گروه زده، عذرخواهی کرد و گفت او باید با آن خبر بیشتر مثل «داستانی تحقیقاتی» رفتار می‌کرد تا «داستانی با حس خوب و خوشایند»!

منبع: BBCNEWS

اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.