سلطنت «اندروید» با آبنبات، نوقا و نان زنجبیلی

قیاس دو سیستم عامل «اندروید» و «آی‌او‌اس» داستانی قدیمی اما جذاب است

کمپانی بزرگ اپل با تمام شأن و شوکتش گاهی اعتراف می‌کند که باید جلوی اندروید لُنگ بیاندازد. چه کسی فکرش را می‎کرد که یک روز سه جوان بی‌تجربه، بتوانند سیستم عاملی را طراحی کنند که بسیاری از بزرگ‌ترین غول‌های گوشی‌های هوشمند مثل گوگل، اِچ‌تی‌سی، اِل‌جی و سامسونگ از آن استفاده کنند؟

1. اندی رابین، نیک سیرز و کریس وایت در سال 2003 در کالیفرنیا، «اندروید» را پایه‌گذاری و ایده‌ آن را به ثبت رساندند.

2. اصلی‌ترین ایده‌پرداز و در واقع خالق اندروید، اندی رابین است. واژه‌ «اندروید» به معنی «ربات انسان‌نما» است و رابین این نام را با توجه به علاقه‌ بسیاری که به ربات‌ها داشت، برای اندروید انتخاب کرد. آرم اندروید در سال 2007 طراحی شد.

3. سیستم عامل «اندروید» با پشتیبانی و حمایت مستقیم کمپانی گوگل، و به همت تیم برنامه‌نویسی اندروید، آغاز به کار کرد. کمپانی گوگل در سال 2005، مبلغی بیش از 50 میلیون دلار را در راستای اعتلا و پیشرفت این سیستم عامل هزینه کرد.

4. در ابتدا سیستم عامل اندروید اصلاً برای بازار تلفن‌های هوشمند طراحی نشده بود. این سیستم عامل در واقع پلتفرمی بود که برای توسعه و پیشرفت دوربین‌های دیجیتال ارائه شد. نخستین تلفن هوشمندی که با سیستم عامل اندروید طراحی شده بود، در سال 2008 به بازار آمد.

5. تمام نسخه‌های اندروید، به استثنای اندرویدهای شماره 10 و 11، به افتخار خوش خوراک‌ها، با نام‌های خوشمزه‌ای چون «کیت کت»، «آبنبات ژله‌ای»، «بستنی حصیری» و «نوقا» نام‌گذاری شده‌اند!

6. در سال 2015، تقریباً 86 درصد از کل گوشی‌های موبایلی که در دنیا فروخته شدند، سیستم عامل اندروید داشتند. اندروید هم اکنون بیش از یک میلیارد نصب فعال، روی دستگاه‌هایی مثل تبلت و گوشی‌های هوشمند دارد.

7. اندروید «اوپن سورس» یا به عبارتی دارای قابلیت «منبع باز» است، بدین معنا که افراد اگر امکان دست‌یابی به کد منبع سیستم عامل را داشته باشند، می‌توانند ویژگی‌هایی از آن را تغییر بدهند یا به آن اضافه کنند.

8. «فندروید» اولین وب‌سایت اختصاصی اندروید است که دقیقاً از نخستین روزی که گوگل رسماً اندروید را معرفی کرد (سال 2007) آغاز به کار کرد. این وب‌سایت در حال حاضر تمام اخبار، بررسی‌ها، دستاوردها و رویدادهای مربوط به سیستم عامل اندروید را پوشش می‌دهد.

9. ناسا برای نمایشگرها و سیستم عامل‌های برنامه‌ریزی فضایی از اندروید استفاده می‌کند. آن‌ها دو مدل گوشی را به اتفاق و همکاری کمپانی‌های سامسونگ و گوگل، با عنوان «نکسوس» و تحت سیستم عامل اندروید «جینجر بِرِد» (نان زنجبیلی) طراحی کرده و به مدار ایستگاه‌های فضایی ارسال کردند تا توان حسگرها را از این فاصله‌ بسنجند.

10. سیستم عامل اندروید با 46 زبان در دسترس است. فروشگاه اپلیکیشن «گوگل پلی» در تمام دنیا و بر روی گوشی‌هایی که سیستم عامل‌ اندروید دارند، بیش از 48 میلیارد نصب فعال دارد.

11. بسیاری از دستگاه‌ها مثل «گوگل گلس» یا همان «عینک گوگل» و «ساعت‌های هوشمند» نیز به سیستم عامل اندروید مجهزند.

12. طبق آماری که در سال 2015 به دست آمد، در کشوری مثل آمریکا، که از قضا بستر تولد سیستم عامل IOS هم بوده است، جمعیتی در حدود 100 میلیون نفر، کاربر گوشی‌هایی با سیستم عامل اندروید بوده‌اند که این آمار در سال 2016 به عدد 107 میلیون کاربر رسیده است!

13. هر ماه به طور متوسط، 42 میلیون کاربر شبکه اجتماعی فیس بوک از طریق سیستم عامل‌ اندروید وارد صفحه خود می‌شوند.

14. اکثر برنامه‌های اندروید رایگان هستند اما در مجموع، متوسط قیمت برنامه‌های پولی در این سیستم عامل، تقریباً 0/06 دلار است!

15. بسیاری از مردم به طور غیر رسمی و خودمانی، آرم اندروید را «باگدروید» می‌نامند!

برگردان از thefactsite

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.