مأموریت نجات از زمین و هوا

روایت امدادگران هلال‌احمر از حادثه مرگبار اتوبوس خبرنگاران در نقده و سربازان معلم در یزد

دوم و سوم تیرماه 1400 از آن روزهای تلخ فراموش‌نشدنی شد؛ آن هم با وقوع دو تصادف مرگبار اتوبوس. اتوبوس خبرنگاران محیطزیست در آذربایجانغربی، و اتوبوس سرباز معلمان در استان یزد. در این دو حادثه متأسفانه 2 خبرنگار و 5 سرباز معلم در دم جان خود را از دست دادند. شاید اگر نبود حضور به موقع نجاتگران هلال‌احمر و انتقال مصدومان بدحال با بالگرد به مراکز درمانی، به آمار کشته‌شدگان هم اضافه می‌شد. نجاتگرانی که در یک همدلی و همراهی بین استانی سرعت عملیات نجات در این دو حادثه را افزایش دادند تا خانواده‌های کمتری رخت عزا تن کنند. کثرت مصدمان هر دو حادثه و ضرورت انتقال سریع آنها به مراکز درمانی ، شرایط خاص و ویژه‌ای را به ماهیت این دو مأموریت امدادی بخشیده بود. شرایط سختی که نجاتگران هلال‌احمر با سربلندی آن را پشت‌سرگذاشتند.

روایت اول؛

ترمز عمل نکرد…

ساعت 17 و45 دقیقه روز چهارشنبه دوم تیر، 20 نفر خبرنگار از رسانه‌های کشوری به همراه 4 نفر از کارکنان روابط عمومی سازمان محیط‌زیست و 2 نفر از کارکنان ستاد احیای دریاچه ارومیه  بعد از بازدید از تونل زاب در شهرستان پیرانشهر برای استراحت و صرف ناهر به محل سد کانی سیب مراجعه می‌کنند. خبرنگارانی که سال‌های سال دغدغه خشکی این دریاچه را داشتند و به امید گشایش روزنه‌های احیای این دریاچه راهی نقده شده بودند.

بعد از بازدید از کانال انتقال آب راننده اتوبوس از مسیر فرعی به راه خود ادامه می‌دهد، همان مسیری که هر روز کارگران معدنی در همان حوالی را در آن جا‌به‌جا می‌کرد. خبرنگاران خسته از این بازدید در اتوبوس مشغول استراحت بودند که شاگرد راننده سراسیمه از همه می‌خواهد کمربندهایشان را ببندند.

هنوز کمربندها کامل بسته نشده بود که صدای فریادهای یا ابوالفضل راننده به علت عمل‌نکردن ترمزها، ترس و دلهره‌ای را در میان مسافران انداخت و در چشم به‌هم‌زدنی اتوبوس از مسیر اصلی جاده قدیمی منحرف و واژگون شد.

 

حضور به موقع امدادگران در محل حادثه

گرچه اتوبوس در یکی از محورهای فرعی دچار حادثه شده بود اما نیروهای امدادی بلافاصله خود را  به محل حادثه رساندند. معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان‌غربی می‌گوید: «به محض اطلاع جمعیت هلال‌احمر از وقوع این حادثه توسط اورژانس نیروهای امدادی پایگاه هلال‌احمر «حیدرآباد» را به‌عنوان نزدیک‌ترین پایگاه به محل وقوع حادثه اعزام کردیم. علاوه بر این، دو تیم هم از شهرستان نقده به محل حادثه اعزام شدند. خبرها حکایت از واژگونی یک دستگاه اتوبوس داشت. از آنجا که حوادث اتوبوسی همواره جزو مأموریت‌های ویژه جمعیت هلال‌احمر به واسطه تعداد بالای مصدومان است، سریعا قبل از اینکه تعداد مصدومان اعلام شود با امداد هوایی برای اتتقال آنها هماهنگ کردیم تا زمان را از دست ندهیم.»

اگر هماهنگی و همراهی همه عوامل امدادی دو استان نبود، امکان انتقال مصدومان این حادثه در یکی از محورهای کوهستانی و صعب‌العبور منطقه با سرعت و دقت زیاد انجام نمی‌شد

هر ثانیه در این عملیات حکم نجات جان یکی از مصدومان را داشت، موضوعی که نجاتگران و مدیران جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌غربی به خوبی درباره‌اش آگاهی داشتند.

به گفته «فرزاد محبوبی»، به دنبال درخواست جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان‌غربی، امداد هوایی از استان آذربایجانشرقی راهی منطقه می‌شود: «تعدادی از مصدومان با کمک نجاتگران اعزامی در دقایق اولیه به بیمارستان نقده اعزام و عملیات تریاژ روی آنها انجام شده بود. به محض رسیدن امداد هوایی نسبت به اعزام مصدومان بدحال حادثه به بیمارستان امام خمینی ارومیه اقدام کردیم.»

 

زمان طلایی برای نجات

«آیدین سقایی» عضو تیم واکنش سریع جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان‌شرقی همراه با تیم امداد هوایی به محض اطلاع از این حادثه راهی نقده شدند: «اخبار اولیه حکایت از واژگونی یک دستگاه اتوبوس داشت. اطلاع دقیقی از حادثه و مصدمان آن نداشتیم اما سریعا همراه با تیم امداد هوایی راهی نقده شدیم. در طول مسیر آمار و مشخصات بیماران بدحال را دریافت کردیم و از اورژانس خواستیم آنها را سریعا به ورزشگاهی که نزدیک بیمارستان بود، برسانند تا بتوانیم زمینه انتقال سریع آنها را به فرودگاه ارومیه برای اعزام به تهران فراهم کنیم. مصدومیت 4 نفر از حادثه‌دیدگان به حدی زیاد بود که حتی انتقال‌شان از طریق آمبولانس تا ورزشگاه به علت رعایت نکات ایمنی که مانع از تشدید آسیب شود، به کندی انجام شد. بعد از انتقال این 4 نفر که دچار ترومای شدید سر، کمر و مهره‎‎های کمری بودند، سریعا به فرودگاه ارومیه و بعد از آن به سمت تهران اعزام شدند.»

به گفته او، اگر هماهنگی و همراهی همه عوامل امدادی دو استان نبود، امکان انتقال مصدومان این حادثه در یکی از محورهای کوهستانی و صعب‌العبور منطقه با سرعت و دقت زیاد انجام نمی‌شد: «ما به‌عنوان استان معین اعزام شدیم و این عملیات یکی از عملیات‌های سخت بود که حرف اول برای نجات جان مصدومان را زمان می‌زد.»

گرچه در این حادثه تلخ متأسفانه دو تن از خبرنگاران جان خود را از دست دادند اما باقی همراهان آنها تا آخرین لحظه با بدرقه جمعیت هلال‌احمر راهی تهران شدند.

«ریحانه یاسینی» و «مهشاد کریمی» خبرنگارانی بودند که زیر اتوبوس واژگون‌شده در جاده باریک منتهی به تونل انتقال آب به دریاچه ماندند و متأسفانه در دم جان خود را از دست دادند.

 

روایت دوم

وحدت نیروهای امدادی برای نجات مصدومان

ساعت 6 روز پنجشنبه هنوز افکار عمومی خبر تلخ واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط‌زیست را هضم نکرده بود که خبر واژگونی اتوبوس حامل 34 سرباز معلم در جاده ابرکوه به دهشیر به گوش رسید. انتشار فیلم واژگونی این اتوبوس در نزدیکی‌های یک جایگاه سوخت هم به سرعت در فضای مجازی منتشر شد.

به گفته «محسن حرازی‌زاده» مدیرعامل هلال‌احمر استان یزد این اتوبوس هم به علت نقص فنی درست مقابل پاسگاه «دهشیر» بعد از ناتوانی راننده در کنترل اتوبوس و واژگونی با یک دستگاه تریلر برخورد کرده و متأسفانه طی این حادثه 5 سرباز در دم جان خود را از دست دادند و 27 نفر دیگر به‌شدت آسیب دیدند.

«محسن فلاح‌زاده» مسئول امدادونجات شعبه ابرکوه همراه نجاتگران این شعبه به محض وقوع این حادثه در محل حاضر می‌شوند: «پایگاه امدادی ابرکوه در 35 کیلومتری محل حادثه قرار داشت، بلافاصله نیروهای امدادی کشیک پایگاه به محل حادثه اعزام شدند اما به محض حضور نجاتگران اعلام شد که تعداد مصدومان زیاد است. سریعا دو تیم سه‌نفره تشکیل دادیم؛ یک تیم با آمبولانس اعزام و یک تیم هم همراه با خودروی پیکاپ راهی محل حادثه شد. در مرحله نخست مصدومان را تریاژبندی کردیم و بر اساس اولویت آنها را به مراکز درمانی اعزام کردیم. در همین حین امداد هوایی و نیروهای پشتیبان هم رسیدند و سرعت عملیات نجات بالاتر رفت و موفق شدیم با انتقال هوایی 7 نفر از مصدومان به کمک بالگردی که به تازگی در استان یزد مستقر شده، جان این مصدومان را با انتقال سریع به بیمارستان نجات دهیم.»

او گرچه در حوادث تصادف جاده‌ای زیادی تا به امروز شرکت داشته است اما این حادثه برای او رنگ و بوی دیگری داشت: «وقتی به محل حادثه رسیدیم و متوجه شدیم مسافران اتوبوس همه سرباز معلمان تحصیلکرده این کشورند، دلمان خون شد، بچه‌هایی که هر کدامشان عزیزانی چشم به راه داشتند و در غربت دچار این حادثه شده بودند. گرچه در سایه تعامل خوب اورژانس و جمعیت هلال‌احمر توانستیم از افزایش آمار فوت‌شدگان این حادثه بکاهیم اما مرگ 5 جوان در این حادثه برای همه سنگین بود، ضمن اینکه روز گذشته هم ما در حادثه‌ای مشابه دو جوان دیگر را از میان خبرنگاران از دست داده بودیم.»

مسئول امدادونجات شعبه ابرکوه می‌گوید: «یکی از نیازهای ما در زمان بحران همبستگی تمامی عوامل امدادی برای سرعت‌بخشیدن به عملیات و نجات جان انسان‌هاست. حادثه تصادف اتوبوس سربازان در یزد در کنار تمام تلخی‌هایش، لمس شیرینی این وحدت رویه بین اورژانس و هلال‌احمر را به همراه داشت؛ همه ما یک هدف داشتیم و آن نجات جان جوانان سرزمین‌مان بود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.