اقدام رهبری انقلاب در تزریق واکسن داخلی تشویق فوق‌العاده موثری برای دانشمندان ما بود

روحانی: مبنای محاسبه قیمت ساخت واکسن ریالی است

وزارت بهداشت با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، ساخت واکسن کرونا را محاسبه قیمت می‌کند. این موضوع جای دعوا و نزاع نیست، البته هنوز قیمت دقیقی بیان نشده و مبنای ما ریالی است نه ارزی، این هم دوگانگی بیخود است که در جامعه شروع شده است.

شهروند آنلاین: حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به سالروز شهادت شهیدبهشتی در هفتم تیرماه ۱۳۶۰ اظهار کرد: «قوه‌قضائیه بار سنگین مسئولیت امنیت کشور و عدالت و آرامش مردم را بر عهده دارد.»

نکات مهم سخنان او چنین است: 

 روند شیوع کرونا در کشور کاهشی است، تنها چند استان شرایط متفاوتی دارند. امروز شاهد خیز جدیدی نیستیم، البته در همسایگان غربی و شرقی خود خیز جدیدی را مشاهده می‌کنیم.

سال ۹۹ حرف‌های بدون محاسبه برای تعطیلی مشاغل می‌زدند. آموزش را به فضای مجازی بردیم اما کنکور را برگزار کردیم و گفتیم نمی‌شود برنامه میلیون‌ها جوان را برای یکی دوسال به هم بزنیم و می‌شود هم پروتکل‌ها را رعایت کرد و کنکور و امتحان سراسری برگزار کرد که وزارت بهداشت هم راضی بود.

ما از فضای مجازی هم بعدها می‌توانیم استفاده کنیم، بسته جامع معیشتی در حد توان کشور پراخت کردیم. در مالیات امهال دادیم، وام دادیم، در پرداخت هزینه آب و برق فرصت دادیم. کمکی برای مسکن به مستأجران پرداخت کردیم.

کنکور را هم ما قبول کردیم ولی عده‌ای مخالفت کردند و حتی با لحنی تند با ما برخورد کردند که چرا کنکور و امتحانات را باز گذاشتید. اما ما گفتیم که نباید سرنوشت میلیون‌ها جوان را برای یک یا دوسال کاملا به هم بزنیم؛ زیرا این امکان وجود دارد که هم پروتکل‌ها را رعایت کرد و هم امتحانات را برگزار کرد و وزارت بهداشت و درمان از نحوه برگزای امتحانات سراسری بسیار راضی بود.

تولید واکسن داخلی تصمیم درستی بود

تولید واکسن داخلی تصمیم درستی بود که اتخاذ شد. خیلی‌ها نامه نوشتند که تولید واکسن داخلی وقت تلف‌کردن است؛ چراکه تولید واکسن به این زودی‌ها نیست و نمی‌شود ساخت. مگر با یک‌سال و دوسال می‌شود واکسن ساخت. بعضی‌ها ‌‌هم می‌گفتند باید آنها را تشویق کنیم که ما راه دوم را که هم تشویق و هم کمک بود را انتخاب کردیم تا به یک نقطه مطلوب برسیم.

اولین واکسن خارجی که در ایران تزریق شد ۲۱ بهمن سال ۹۹ بود یعنی ۶ ماه پیش ما واکسن خارجی استفاده کردیم که بعد از این مدت به واکسن داخلی رسیدیم. به نظر شما آیا می‌توانستیم در این مدت ۶ماه کاری انجام ندهیم و افراد زیادی از بین بروند.

با وجود واکسن داخلی باز هم به واکسن خارجی نیاز داریم؛ چراکه واکسن داخلی به اندازه کافی نیست. ممکن است تا چندماه دیگر به نقطه‌ای برسیم که نیاز به واکسن خارجی نداشته باشیم. آن زمانی که رسیدیم، دیگر وارد نمی‌کنیم. شاید شرایطی پیش بیاید که حتی بتوانیم واکسن صادر کنیم.

مبنای ما ریالی است نه ارزی

پلتفرم برکت با پلتفرم پاستور متفاوت است، اما هر دو به یک نتیجه رسیدند و هر دو مجوز تزریق دارند. پلتفرم‌های دیگری همانند اسپونتیک داخلی داریم که ممکن است هفته‌های آینده وارد بازار شود. چند نوع واکسن دیگر مانند فخرا و رازی هم ممکن است هفته‌ها یا ماه‌های آینده وارد بازار شود.

وزارت بهداشت با توجه به سرمایه‌ذاری‌های صورت‌گرفته، ساخت واکسن کرونا را محاسبه قیمت می‌کند . این موضوع جای دعوا و نزاع نیست، البته هنوز قیمت دقیقی بیان نشده و مبنای ما ریالی است نه ارزی، این هم دوگانگی بیخود است که در جامعه شروع شده است.

اقدام رهبری انقلاب تشویق فوق‌العاده موثری برای دانشمندان 

دیروز مقام معظم رهبری از واکسن داخلی استفاده کردند. گرچه ماه‌های پیش این بحث را داشتیم همان‌طور که خودشان فرمودند اولا صبر کردند تا زمانی که همه افراد بالای ۷۰سال ترزیق واکسن کردند و رهبر انقلاب هم حتی یک روز زودتر این کار را انجام ندادند با اینکه می‌توانستند از واکسن خارجی استفاده کنند، اما ترجیحا از واکسن داخلی استفاده کردند.

اقدام رهبری انقلاب در ترزیق واکسن داخلی تشویق فوق‌العاده موثری برای دانشمندان ما بود.

وقتی این کار تمام شد، بحث شد که چگونه کسی را که سه‌ماه شبانه‌روز با یاران خود در سوله مانده‌اند و این کار بزرگ را به ثمر رسانده‌اند را تشویق کنیم. وزیر دفاع وقت، آن آقا را خدمت امام(ره) برد و به ایشان معرفی کرد و امام(ره) پیشانی این دانشمند را بوسید. بعد از آن این فرد هر تشویقی که ما خواستیم بکنیم، قبول نکرد و می‌گفت من این تشویق و بوسه امام(ره) را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم. امام پیشانی مرا بوسیده این بزرگ‌ترین تشویق زندگی من است و بالاترین ارزش را برای من دارد و من این را حفظ می‌کنم و من هیچ چیز دیگر نمی‌خواهم.

او تصریح کرد: «گاهی وقت‌ها  تشویق‌های معنوی وجود دارد که با مسائل مادی قابل مقایسه نیست. دانشمندانی که این‌همه تلاش شبانه‌روزی کردند برای اینکه به واکسن رسیدند،حالا شما میلیاردها هم به اینها پول می‌دادید و آنها را تشویق می‌کردید، تا اینکه رهبر معظم انقلاب خودشان گفته‌اند من می‌خواهم از این واکسن استفاده کنم و این یک تشویق خیلی بزرگی است.

زمانی که دولت را تحویل می‌دهیم نه فقط دو واکسن، بلکه ان‌شاءالله ۴-۵ واکسن داخلی ما هم کاملا آماده تحویل به بازار باشد و شرایط ما شرایطی باشد که مردم با تزریق این واکسن آرامش پیدا کنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.