بوسه کرونایی وزارت را بر باد داد!

وزیر بهداشت بریتانیا پس از انتشار تصاویری که مقررات کرونایی را نقض کرد و رسوایی به بار آورد، از مقام خود استعفا کرد!

ماجرا از آنجا آغاز شد که روزنامه «سان» تصمیم گرفت تصاویری را که مربوط به 6 می (16 اردیبهشت) بود، منتشر کند. آنچه تصاویر نشان ‌داد وزارت مت هنکاک را بر باد داد!

شهروندآنلاین: مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، پس از انتشار تصاویری که رسوایی به بار آورد، عصر شنبه از مقام خود استعفا کرد!

روزنامه «سان» تصاویر مت هنکاک و دستیار ارشدش، جینا کولادانجلو، را در آغوش یکدیگر و در حال بوسیدن، با وجود محدودیت‌های کرونایی، منتشر کرد! این تصاویر مربوط به 6 می (16 اردیبهشت) یعنی همان ایامی است که هنکاک برای مقابله با کرونا بر رعایت محدودیت‌ها تأکید کرده بود و در ساختمان وزارت بهداشت گرفته شده بود. بسیاری برآشفتند، آنگونه که خواستار برکناری هنکاک شدند.

هنکاک همزمان با انتشار این تصاویر، در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که از بابت نادیده گرفتن توصیه‌های بهداشتی پشیمان است. بوریس جانسون هم گفته بود که از نظر او این پرونده مختومه تلقی می‌شود، اما اعتراض‌ها همچنان ادامه داشت تا به استعفا ختم شد!

مت هنکاک و جینا کولادانجلو در کنفرانس حزب محافظه کار در سال 2019. Photograph: Neil Hall/EPA

هنکاک و کولادانجلو هر دو متأهل‌اند. دوستی مت هنکاک و جینا کولادانجلو به دوران تحصیل‌شان در دانشگاه آکسفورد بازمی‌گردد. پس از انتخاب هنکاک به عنوان وزیر بهداشت، او  کولادانجلو را استخدام کرد. اکنون منتقدان دولت بریتانیا خواستار پیگیری این موضوع هم شده‌اند که آیا رابطه پیشین این دو علت استخدام جینا کلودانجلو در وزارت بهداشت بوده است، اما دولت بریتانیا تأکید کرده که در این مورد مقررات رعایت شده بود.

هنکاک با انتشار ویدیویی از مردم بریتانیا و خانواده‌اش عذرخواهی و تأکید کرد هرگاه مسئولی مقرراتی وضع می‌کند، خود باید به آن پایبند باشد و به آن عمل کند. او در استعفانامه‌اش هم از نخست‌وزیر بریتانیا برای نقض محدودیت‌های کرونا عذر خواسته است.

بوریس جانسون در پاسخ نوشته هنکاک باید مقامش را «با افتخار به دستاوردهایش ترک کند. نه‌تنها در مواجهه با همه‌گیری بلکه دستاوردهای پیش از آغاز کووید-۱۹.»

مت هنکاک و دستیارش خارج از مقر BBC در لندن ایستاده‌اند.Photograph Henry

با این حال، انتقادهای دیگری نیز به عملکرد مت هنکاک در مقام ریاست وزارت بهداشت در رسانه‌های بریتانیا مطرح است. از آن جمله گفته می‌شود که یکی از دوستان او بی‌آنکه تخصصی در عرصه مقابله با بیماری‌های عفونی داشته باشد، مسئول خرید کلان و چند میلیون پوندی وسائل بهداشتی مقابله با کرونا شده است.

این نخستین‌بار نیست که از مقامات دولت بوریس جانسون برای نقض محدودیت‌های کووید-۱۹ انتقاد می‌شود. حالا جانسون ساجد جاوید، وزیر سابق دارایی را جایگزین هنکاک کرده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.