دو دختر ایرانی، ‌سورپرایزهای المپیک توکیو

فرزانه فصیحی و ثریا آقایی در دقیقه نود بلیت توکیو را برای خودشان رزرو کردند

در فاصله کمتر از یک ماه مانده تا المپیک دو دختر ایرانی به شکلی غیرمنتظره سهمیه حضور در توکیو را کسب کردند تا تعداد بانوان ایرانی در المپیک به عدد 10 برسد.

با اینکه به نظر می‌رسید پرونده کسب سهمیه برای کاروان ورزش ایران در المپیک کم‌کم در حال بسته‌شدن است و همه خودشان را برای این رویداد بزرگ آماده می‌کردند، روز شنبه در دو مقطع خبرهایی رسید که برای ورزش ایران خوشایند بود.

اولین سورپرایز برای ورزش ایران اعطای سهمیه به فرزانه فصیحی بود. این دونده سرعت ایران از طریق سهمیه یونیورسالیتی به المپیک توکیو راه پیدا کرد تا تنها نماینده دوومیدانی زنان در این بازی‌ها و نهمین زن ایران در توکیو باشد؛ اما این نام ناآشنا برای خیلی‌ها سوال ایجاد کرد که فصیحی چطور به سهمیه المپیک رسیده است؟

یونیورسالیتی سهمیه‌ای است که فدراسیون‌های جهانی‌ به کشورهایی اختصاص می‌دهند که یا در بخش زنان سهمیه ندارند یا نمی‌توانند ورودی بگیرند که با درخواست مسئولان کشورها برای کسب این سهمیه بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند. در واقع همان سهمیه وایلدکارت که در گذشته وجود داشته، الان با این نام به کشورها اعطا می‌شود.

با اینکه رکورد فصیحی در 100 متر با رقبای قدرتمندش در المپیک توکیو فاصله چندان کمی ندارد، اما حضور یک دونده سرعت دختر از ایران در المپیک آن هم بعد از چند دهه می‌تواند اتفاق خوشایندی برای ورزش ایران باشد. بعد از انقلاب یک بانوی ایران در دوی سرعت المپیک روی پیست تارتان حاضر خواهد شد؛ اتفاق ویژه‌ای که احتمالا از سوی رسانه‌های خارجی هم مورد توجه قرار می‌گیرد.

اما خبر دوم خوشایند برای ورزش ایران گرفتن سهمیه به وسیله ثریا آقایی در رشته بدمینتون بود. شرایط گرفتن سهمیه او کاملا متفاوت از فصیحی است. آقایی پس از کاوه مهرابی دومین بدمینتون‌باز ایرانی است که  المپیک را تجربه می‌کند. پیش از این کاوه مهرابی در المپیک ۲۰۰۸ پکن موفق شده بود به این بازی‌ها راه پیدا کند؛ البته او اولین دختر بدمینتون‌باز ایرانی حاضر در المپیک است.

آقایی در حالی که در زمینه کسب امتیاز برای گرفتن سهمیه تلاش می‌کرد، مصدوم شد و نتوانست در مسابقات شرکت کند و پس از آن هم به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از مسابقات لغو شد و شاید به نوعی بی‌خیال المپیک شده بود که شانس با او یار بود و در فاصله ۲۷ روز تا المپیک جواز حضور در بازی‌ها را گرفت. بانوی بدمینتون‌باز ایران با خارج‌شدن دو نفر از رنکینگ انفرادی و در دقیقه ۹۰ توانست به المپیک توکیو راه یابد؛ اتفاقی که باز هم یک سورپرایز برای ورزش ایران است.

حالا و با این دو سهمیه غیرمنتظره و خوشحال‌کننده سهم زنان در کاروان ایران بیش از قبل و همچنین بدمینتون نیز به رشته‌های المپیکی ایران اضافه شده است. حالا تعداد سهمیه‌های بانوان ایرانی در المپیک به عدد 10 رسیده است؛ اتفاقی که کم‌سابقه و حتی شاید بی‌سابقه باشد.

باید دید حضور پررنگ بانوان ایرانی در المپیک توکیو می‌تواند یک مدال برنز در تاریخ که در دوره قبلی به وسیله کیمیا علیزاده کسب شد را به مدال‌های بیشتر و خوشرنگ‌تری در توکیو تبدیل کند یا خیر.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.