افزایش بازماندگان از تحصیل در دوران کرونا

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید دسترسی به آموزش برای همه دانش‌آموزان اتباع محفوظ است

به گفته حکیم‌زاده بررسی‌ها نشان می‌دهد به دلایل متعددی از جمله: مهاجرت، به کار گرفته‌شدن، تعصبات حاکم در برخی مناطق که بیشتر نسبت به دختران و در عدم انتقال آنان از ابتدایی به متوسطه رخ می‌دهد، معلولیت، مسائل و مشکلات اقتصادی و… این دانش‌آموزان وارد چرخه تحصیل نشده‌اند یا در نیمه راه از ادامه بازمانده‌اند.

شهروندآنلاین- براساس اطلاعات تأییدشده از سوی مرکز آمار، در سال گذشته تعداد ۲۱۰هزار بازمانده از تحصیل در کشور داشته‌ایم. این آمار نسبت به سال قبل آن که بازماندگان از تحصیل ۱۴۲هزار نفر بودند، افزایش داشته است. قطعا شرایط همه‌گیری کرونا در این افزایش تعداد بازماندگان از تحصیل نقش داشته است.

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این رابطه توضیح می‌دهد: «تعداد قابل توجهی از آمار بازماندگان سال تحصیلی گذشته متوجه دانش‌آموزان کلاس اولی بوده که به دلیل نگرانی اولیا از کرونا ترجیح دادند سال بعد در کلاس اول ثبت نام کنند.»

نبودن دانش‌آموزان در شبکه شاد به معنی بازماندن از تحصیل نیست

حکیم‌زاده نسبت به اعداد و ارقام میلیونی که درباره کودکان بازمانده از تحصیل عنوان می‌شود، واکنش نشان داده: «آمار ۳میلیون محروم از تحصیل به هیچ‌‎عنوان صحت ندارد و نبودن دانش‌آموز در شبکه شاد نشان‌دهنده بازماندن از تحصیل نیست.»

این مقام مسئول آموزش و پرورش البته این نکته را هم قبول دارد که تعداد زیادی از دانش‌آموزانی که دسترسی به شبکه شاد نداشتند یا امکان بهره‌بردن از زیرساخت‌های فناوری برایشان مقدور نبود، در مناطق روستایی عشایری بودند. او می‌گوید در اغلب این مناطق آموزش به شکل حضوری جریان داشت.

با تدابیر وزارت آموزش و پرورش و همکاری خوب سایر دستگاه‌ها جریان آموزش در سال تحصیلی فعلی که در دوران همه‌گیری بود، از طرق مختلف برقرار بوده است. حکیم‌زاده به مدرسه تلویزیونی اشاره می‌کند که در حداقل زمان ممکن راه‌اندازی شد. اعزام راهبران آموزشی و توزیع درسنامه هم شیوه‌های دیگر پیگیری آموزش بچه‌ها بوده است.

طی دستورالعملی که از سال ۹۲ وزارت آموزش و پرورش در حال پیگری آن است، با همکاری ثبت احوال از طریق ارسال اطلاعات اسمی بازماندگان از تحصیل به استان‌ها به‌طور مشخص وضعیت آنان مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته حکیم‌زاده، نتایج این بررسی‌ها نشان می‌دهد این دانش‌آموزان به دلایل متعددی از جمله: مهاجرت، به کار گرفته‌شدن، تعصبات حاکم در برخی مناطق که بیشتر نسبت به دختران و در عدم انتقال آنان از ابتدایی به متوسطه رخ می‌دهد، معلولیت، مسائل و مشکلات اقتصادی و… این افراد وارد چرخه تحصیل نشده‌اند یا در نیمه راه از ادامه بازمانده‌اند.

حکیم‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۰۰ مدرسه فعال داریم که تنها یک دانش‌آموز دارد و با این حال به آن معلم اختصاص یافته است، می‌گوید: «دلایلی که خارج از حیطه وظایف آموزش و پرورش است، باعث شده که تعدادی از کودکان به جریان تحصیل نپیوندند.»

به این حال در سال‌جاری به مدد پیگیری‌های صورت‌گرفته ۲۰هزار نفر از این کودکان شناسایی شدند و به مدرسه بازگشتند. معاون ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تأکید می‌کند: «تلاش ما همواره بر این بوده که کودکان خصوصا در دوره ابتدایی از تحصیل بهره‌مند شوند که هم‌اکنون به استناد آمار رسمی، ۹۸درصد کودکان واجب‌التعلیم در دوره ابتدایی تحت پوشش هستند.»

540هزار دانش‌آموز اتباع مشغول به تحصیل در ایران داریم

از آنجایی که ما در ایران با تعداد قابل توجهی از مهاجران اتباع که اغلب آنها تبعه افغانستان هستند، موجه هستیم که در میان آنها بچه‌هایی در سن مدرسه کم نیست. حکیم‌زاده توضیح می‌دهد: «سال گذشته حدود ۵۴۰هزار دانش‌آموز اتباع داشتیم که بیشتر آنها در دوره ابتدایی مشغول به تحصیل هستند و اکثریت آنان تابعیت کشور افغانستان را دارند.»

به گفته معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در چندسال اخیر امکان حضور این دانش‌آموزان در دوره پیش‌دبستانی نیز فراهم شده است.

حکیم‌زاده با اشاره به آیین‌نامه اردیبهشت ۹۵ هیأت‌وزیران که به دنبال فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر حق دسترسی همه کودکان اتباع به آموزش تنظیم شد، توضیح می‌دهد: «بر این اساس هیچ دانش‌آموزی نباید از تحصیل دور بماند، حتی آنها که مدارک اقامتی و اوراق هویتی ندارند.»

همه‌ساله در ارتباط با نحوه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع خارجی تصمیماتی در کمیسیون ساماندهی اتباع اتخاذ می‌شود و در جهت به‌روزرسانی بخشنامه‌های سال‌های گذشته و هماهنگی بین دستگاه‌ها، شیوه‌نامه‌ای در این حوزه تنظیم می‌شود. بر همین اساس، تیرماه امسال هم به واسطه بخشنامه‌ای که اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تنظیم کرد، نه‌تنها بر حق دسترسی کودکان اتباع به آموزش تأکید شده بلکه در این بخشنامه آمده است که این دانش‌آموزان در تمام فعالیت‌ها می‌توانند شرکت کنند و محدودیتی برایشان وجود ندارد.

معاون آموزش ابتدایی در خصوص آن دسته از دانش‌آموزان اتباع که فاقد اوراق هویتی و مدارک اقامتی هستند، توضیح می‌دهد: «این عزیزان با مراجعه به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی یا از طریق مراجعه به اداره کل آموزش و پرورش استان، استانداری‌ها یا اداره کل اتباع خارجی می‌توانند کارت حمایت تحصیلی دریافت کنند.»

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.