ارتباط با مردم به افزایش امیدواری آنها از دستگاه قضا منجر شد

رئیسی: «هر کسی که ادعای حقوق بشر دارد، می‌تواند از زندان‌های ایران بازدید کند»

رئیس قوه قضائیه گفت: «محور حرکت ما مسأله تحول و مبارزه با فساد و قانونمنداری و توجه به مردم بود که آن را دنبال و شعارهایمان را تبدیل به برنامه و برنامه‌مان را به کارنامه تبدیل کردیم.»

شهروندآنلاین: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در گزارش به مردم در شبکه یک سیما ضمن تبریک فرارسیدن هفته قوه قضائیه و گرامیداشت یاد و خاطره شهید بهشتی گفت: «شهید دکتر بهشتی شخصیت عالی داشت‌ و بسیار در معماری دستگاه قضائی بعد از انقلاب اسلامی نقش داشت.»

نکات مهم سخنان او چنین است:

ما در شروع کار قوه قضائیه مسأله‌ای که برایمان ضرورت داشت مسأله تحول بود و محور حرکت ما، مسأله تحول و مبارزه با فساد و قانونمنداری و توجه به مردم بود که آن را دنبال کردیم و شعارهایمان را به برنامه و برنامه‌مان را به کارنامه تبدیل کردیم.

ارتباط با مردم امری ضروری است و این اتفاق در قوه قضائیه به افزایش امیدواری و رضایت مردم از دستگاه قضا منجر شد.

همکاران ما به کرامت انسانی توجه کردند و نظر تقریبا ۳ میلیون نفر از افرادی را که به دستگاه قضائی مراجعه کردند، پرسیدند و ۷۰درصد رضایت خودشان را از قوه قضائیه اعلام کردند.

ما پرونده را از هر کسی با هر جایگاهی که بود، بررسی کردیم و قضات هم به طور عادلانه به پرونده‌ها رسیدگی کردند و هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد نداشتند.

در این دوره پرونده‌هایی جزو دغدغه‌های مردم بود که ما باید به این دغدغه‌ها پاسخ می‌دادیم. سازوکار اعلام اموال مسئولان برای مردم اطمینان ایجاد کرد که آن را فعال کردیم. در مورد رسیدگی به پرونده‌ها و برخی موارد شفافیت‌هایی صورت گرفت و امید و اراده در مردم شکل گرفت و ما باید ساختارهای فسادزا را در دولت از بین ببریم.

ارتباطات مردمی مسأله بسیار مهمی برای دستگاه قضائی و دولت است و مردمی‌بودن یک موضوع مهم است. دوستان ما در قوه قضائیه سرزده به خانواده زندانیان سر می‌زنند و اشتغال در زندان‌ها به ۵۵درصد رسیده است که برای امسال تصمیم داریم این اشتغال را به ۸۰درصد برسانیم. باید هم به زندان و هم به خود زندانی توجه شود و اگر دستگاه قضائی ارتباط با زندانی و خانواده‌اش را حفظ کرد، کرامت مردم را پاس داشته است.

آماری که برای مرخصی‌های زندانیان در کشورهای دیگر به دلیل کرونا داریم اصلا قابل مقایسه با آمار مرخصی‌های زندانیان ایرانیان نیست. بیش از ۱۲۰ هزار زندانی به دلیل کرونا و حفظ سلامتی و جان‌شان به مرخصی فرستاده شدند که در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته است.

هر کسی که ادعای حقوق بشر دارد می‌تواند هر زمان که می‌خواهد از زندان‌های ایران و وضعیت زندانیان بازدید کند تا ببیند حقوق بشر در چه کشوری رعایت می‌شود.

مجری باید کار خود را با قوت انجام بدهد، چرا دست مدیر باید بلرزد و کارش را درست انجام ندهد؟ همه باید از مدیر شجاع که توانسته با قوت کار خود را ادامه دهد و گره مردم را باز کند، حمایت کنیم. اگر نظارت بر مدیر به نحوی باشد که در او دلهره ایجاد کند آن را صحیح نمی‌دانیم و نظارت نباید باعث ترمز در کار باشد. اینکه نظارت هم نباشد، نمی‌شود. نظارت باید بجا، متناسب، آگاهانه و تخصصی باشد و  اینکه برخی صحنه‌سازی و طوری عمل کنند که قانونمند هستند، این موضوع از او سلب مسئولیت نمی‌کند.  هر کسی باید مسئولیت خود را انجام دهد و بداند اگر کوچک‌ترین وقفه‌ای در کارش باشد از باب ترک فعل مورد موأخذه قرار می‌گیرد و این گونه بهانه را نخواهیم پذیرفت.

در قوه قضائیه با رسانه‌ها و مدیران ارتباط داشتم و رسانه‌ها پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند و باید هم دیدگاه‌های مسئولان به مردم و هم دغدغه‌های مردم را به مسئولان منتقل  و از آنها حمایت کنند. یک قاضی رأی می‌دهد و یک کارمند کار می‌کند و  خبرنگار و عزیزی که در فضای دیجیتال کار می‌کند و  قلم می‌زند باید با انصاف قلم بزند. در واقع مدیر و قاضی هم با انصاف باید کار کنند و  قلم بزنند و انصاف برای همه هست و هر کدام از آن خارج شویم زیبنده نیست. البته  نقد و نقدپذیری جامعه را اصلاح می‌کند. نظام اداری هم باید از هر فسادی دور باشد. مردم باید در نظام اسلامی بدون لکنت حرف‌شان را بیان کنند.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: «باید از اصحاب رسانه حمایت شود.»

گزارش های مربوط به قوه قضائیه را اینجا و اینجا می توانید بخوانید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.