خون به پا می‌شود، این بار در دیوان عالی

انتخاب قاضی جدید برای دیوان عالی آمریکا به عرصه جدید مصاف ترامپ و بایدن تبدیل شده است

با نزدیک شدن به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا، صف‌آرایی دو رقیب اصلی این کارزار یعنی دونالد ترامپ جمهوری‌خواه به عنوان رئیس‌جمهوری مستقر و جو بایدن نماینده حزب دموکرات، شکلی عریان‌تر به خود می‌گیرد.

تا لحظه نواخته شدن زنگ انتخابات ریاست جمهوری، هر اتفاقی حتی مرگ قابل پیش‌بینی روث بیدر گینزبرگ قاضی 87 ساله دیوان عالی ایالات متحده نیز می‌تواند به عنوان دستاویزی برای تحت فشار قرار دادن رقیب تمام شود. به گزارش شهروندآنلاین، با وجود تاکید دموکرات‌ها مبنی بر لزوم انتخاب جانشین گینزبرگ بعد از انتخابات ریاست جمهوری، دونالد ترامپ کمتر از 24 ساعت قبل اعلام کرد گزینه خود برای جانشینی روث بیدر گینزبرگ را تا پایان هفته جاری معرفی خواهد کرد.

معرفی قضات دیوان عالی از جمله وظایفی است که از سوی قانون اساسی ایالات متحده بر عهده رئیس‌جمهوری آمریکا گذاشته شده است و پس از این مرحله مجلس سنا به عنوان عالی‌ترین نهاد قانون‌گذاری وظیفه دارد در خصوص گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهوری وارد شور شده و با رای خود آن را تایید یا رد کند.

پیش‌بینی این که جانشین مطلوب قاضی تازه درگذشته لیبرال و نزدیک به دموکرات‌ها از دید دونالد ترامپ چه کسی می‌تواند باشد کار چندان سختی نیست، اما این که چرا دموکرات‌ها و از جمله جو بایدن نامزد بلافصل این حزب در انتخابات 2020 میلادی، بر مسکوت گذاشتن پروسه تعیین جانشین روث بیدر گینزبرگ فقید و سپردن حق انتخاب به رئیس‌جمهوری بعدی تاکید دارند، خود حکایت از جایگاه مهم دیوان عالی ایالات متحده دارد.

برای کشف اهمیت این جایگاه کافی است به این نکته توجه کنید که در صورت به بن‌بست رسیدن روند انتخابات ریاست‌جمهوری که قرار است سوم نوامبر 2020 (13 آبان 1399) برگزار شود، تنها نهادی که می‌تواند نتیجه نهایی این انتخابات را با حکم خود معلوم کند دیوان عالی است.

ترامپ بلافاصله پس از مرگ گینزبرگ اعلام کرد ترجیح می‌دهد رأی‌گیری سنا درباره گزینه جانشین که طبیعاتاً باید از سوی او به سنا معرفی شود پیش از انتخابات ریاست جمهوری انجام گیرد. هرچند با وجود اکثریت جمهوری‌خواهان در سنای آمریکا، برخی سناتور‌های جمهوری‌خواه نیز همراه و هم زبان با دموکرات‌ها اعلام کرده‌اند ترجیح می‌دهند این پروسه به بعد از انتخابات ریاست جمهوری منتقل شود. در حال حاضر ۵۳ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا را نمایندگان جمهوری‌خواه در اختیار دارند و شانس ترامپ برای موفقیت در مسیر بر کرسی نشاندن گزینه خود در دیوان عالی بسیار بالاست.

ترکیب دیوان عالی آمریکا حتی با وجود روث بیدر گینزبرگ لیبرال نیز 5 به 4 (دیوان عالی 9 عضو دارد) به نفع محافظه‌کاران بود و حالا ترامپ این فرصت را دارد که با معرفی جایگزین او، این ترکیب را 6 به 3 به سود جمهوری‌خواهان و محافظه‌کاران مستحکم‌تر سازد.

دیوان عالی ایالات متحده بالاترین نهاد قضایی این کشور است که از اختیارات مهمی نیز برخوردار است. تصمیم‌گیری در خصوص موضوعات مهمی همچون سقط جنین، حق حمل سلاح، برابری حقوق، مهاجرت و… بر عهده این دیوان است. طرفداران انتخاب قاضی جانشین تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری اینگونه استدلال می‌کنند که در صورت پیچیده شدن روند انتخابات تنها نهادی که می‌تواند گره از کار باز کند دیوان عالی است و به دلیل ترکیب 8 نفره فعلی که ناشی از فقدان قاضی تازه درگذشته است، احتمال مساوی شدن آرا (4 به 4) بی‌شک کشور را در مسیر بن‌بست سیاسی قرار خواهد داد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.