امکان انتخابی‌شدن واکسن برای تزریق

امیدواری به واکسیناسیون ۶۰میلیون نفر تا پاییز

رئیس سازمان غذا و دارو ضمن توضیح موضوعاتی مانند قیمت واکسن کرونا، امکان انتخابی‌بودن این واکسن و وضعیت واردات آن و … گفت: «امیدواریم تا پایان سال واکسیناسیون همگانی را انجام دهیم و تا پاییز هم ۶۰میلیون نفر از جمعیت کشور، حداقل یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌ باشند.»

 شهروندآنلاین: پرسش‌های فراوانی در مورد واکسیناسیون، زمانبندی آن، نوع واکسن تزریقی و قیمت تمام شده آن برای خزانه مملکت وجود دارد که نیازمند شفاف‌سازی و پاسخگویی است. در همین زمینه دکتر محمدرضا شانه‌ساز درباره نحوه قیمت‌گذاری واکسن‌های کرونای تولید داخل گفته است: «قیمت‌گذاری واکسن‌های کرونا بر اساس قیمت تمام شده آنها محاسبه می‌شود. در عین حال قیمت هم بر اساس تأمین با ارز نیمایی است. زیرا تمام ارزی که به تولیدکنندگان واکسن برای تولید داده می‌شود، ارز نیمایی است و محاسبه هم بر همان اساس است.»

او با بیان اینکه واقعا قیمت واکسن‌های کرونای داخلی نسبت به متوسط قیمت‌های واکسن کرونا، بسیار پایین‌تر است، گفت: «طبیعی است که باید قیمت واکسن‌های داخلی را با متوسط قیمت‌ واکسن‌های مختلف مقایسه کنیم. به هر صورت اینکه بخواهیم پایین‌ترین قیمت را در نظر بگیریم، ‌اجحاف به تولیدکننده است. ضمن اینکه مردم ما هیچ پولی بابت واکسن کرونا پرداخت نمی‌کنند و تزریق واکسن در کشور ما رایگان است. شبکه‌های معاند همیشه در این موارد فضاسازی‌هایی می‌کنند.»

امکان انتخابی‌بودن واکسن کرونا؛ آری یا خیر؟

شانه‌ساز درباره امکان انتخابی‌بودن واکسن‌های تزریقی از سوی جامعه هدف دریافت واکسن کرونا گفت: «اولا باید توجه کرد که در کشور ما واکسیناسیون اجباری نیست و هیچ کس را به زور وادار به تزریق واکسن نمی‌کنند. برای کرونا هم شاهد بودیم که برخی در سنین بالا که نوبت‌شان بود، برای تزریق واکسن مراجعه نکردند. در عین حال امکان انتخاب نوع واکسن براساس موجودی واکسن وجود دارد. البته در هیچ کجای دنیا این‌گونه نیست. به عنوان مثال کشوری که فقط واکسن کرونای فایزر یا جانسون اند جانسون دارد، در نتیجه افراد باید همان را تزریق کنند. حال اینکه خدا را شکر در کشور ما تنوعی وجود دارد و می‌توانند انتخاب کنند، تزریق واکسن‌ها بستگی به موجودی واکسن کرونا و نظرات همکاران‌مان در معاونت‌های بهداشتی دانشگاه‌ها دارد که در این زمینه تصمیم می‌گیرند.»

واردات واکسن کرونا را ادامه می‌دهیم

او با بیان اینکه البته در عین تولید داخلی واکسن، ما واردات را تا جای ممکن ادامه می‌دهیم، گفت: «زیرا برای ما یک روز انجام زودتر واکسیناسیون علیه کرونا هم مهم است. اگر بتوانیم واکسن وارد کنیم، از آن غفلت نمی‌کنیم. با این حال امید و برنامه‌ریزی اصلی‌مان روی تولید داخلی است. منتظر محموله‌های جدیدی هم هستیم، با این حال از آنجایی که بین گفته‌ها و عمل، تفاوت بسیار زیادی است، ‌ممکن است اعلام جزئیات آن، اعتماد عمومی را به نوعی تحت‌الشعاع قرار دهد، اما برای واردات برنامه داریم و قول‌هایی برای واردات چند میلیون دوز گرفته‌ایم، اما تا به اجرا نرسد، جزئیات آن را اعلام نمی‌کنیم. بنابراین اگر سازمان غذا و دارو هیچگاه درباره این پیش‌بینی‌ها جزئیاتی اعلام نمی‌کند، به این دلیل است که می‌خواهد اعتماد عمومی حفظ شود.»

تزریق حداقل دوز اول واکسن کرونا به ۶۰ میلیون نفر تا پاییز

شانه‌ساز درباره وضعیت واکسیناسیون علیه کرونا در کشور تا پایان سال گفت: «امیدوار هستیم تا پایان سال تمام جمعیت کشور را واکسینه کرده و واکسیناسیون همگانی را انجام دهیم و تا پاییز هم ان‌شاءالله ۶۰میلیون نفر از جمعیت کشور، حداقل یک دوز از واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.»

روند ثابت واکسیناسیون علیه کرونا با تغییر دولت

رئیس سازمان غذا و دارو درباره روند واکسیناسیون بعد از تغییر دولت ‌گفت: «با تغییر دولت هم تغییری در روند واکسیناسیون ایجاد نخواهد شد. واکسیناسیون علیه کرونا مسأله‌ای نیست که با تغییر نفرات، دچار تغییر شود. این موضوع مسأله‌ای حاکمیتی است و تغییر افراد و مسئولان تغییری در روند واکسیناسیون ایجاد نمی‌کند.»

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.