شب خاص یورو علیه فینالیست‌های جام‌جهانی

حذف زودهنگام قهرمان و نایب‌قهرمان جام جهانی از یورو 2020 خیلی از پیش‌بینی‌ها را برهم زد

دو دیدار جذاب و تماشایی در یک شب همه فوتبال‌دوستان را در سراسر جهان حسابی سرگرم خود کرد؛ بازی‌هایی که با حذف فرانسه و کرواسی همراه شد.

شاید کمتر کسی تصور می‌کرد از یک شب حساس و هیجان‌انگیز در فوتبال اروپا، دو فینالیست جام جهانی 2018 شکست‌خورده از زمین بیرون بیایند. برتری سه بر یک شاگردان انریکه، اسپانیا را در آستانه برتری در مرحله یک‌هشتم نهایی قرار داده بود؛ اما کامبک باورنکردنی کرواسی در دقایق پایانی، ماتادورها را در شوک فرو برد. این پایان کار نبود و در وقت‌های اضافه بار دیگر اسپانیا توانست برتری‌اش را به حریف دیکته کند و 5 بر 3 برنده این دیدار جذاب شود. این برد که یک گام اسپانیا را به قهرمانی در یورو 2020 نزدیک کرد، آن قدر مهم بود که باعث شد روزنامه مارکا هم در یک سنت‌شکنی جالب صفحه اول خود را افقی منتشر کند. علت ایجاد این تغییر، انتشار عکسی افقی از شادی بازیکنان تیم‌ملی اسپانیا پس از این برد سخت است که با تیتر «فراموش‌ناشدنی» منتشر شده است.

تیم‌ملی اسپانیا شروع خوبی در یورو 2020 نداشت و پس از کسب دو تساوی مقابل سوئد و لهستان برای صعود از گروه خود نیاز به کسب پیروزی در بازی پایانی داشت؛ اتفاقی که به بهترین شکل ممکن رخ داد و شاگردان انریکه با کسب پیروزی 5 بر صفر مقابل اسلواکی به عنوان تیم دوم گروه راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شدند. زدن 5 گل در بازی با کرواسی هم تکرار شد تا ماتادورها به یک رکورد ویژه دست پیدا کنند. این تیم بعد از برزیلِ جام جهانی 1958 دومین تیمی است که توانسته در یک تورنمنت بزرگ (جام جهانی یا جام ملت های اروپا) طی دو بازی متوالی 5 گل به ثمر برساند.  این تیم همچنین تنها تیم تاریخ یورو است که 5 بازیکن مختلفش در یک دیدار موفق به گلزنی می‌شوند.

اما اتفاق عجیب و شگفتی بزرگ در بازی بعدی دوشنبه شب رخ داد. بعد از انجام یک بازی پرافت‌وخیز مدعی اول قهرمانی در یورو 2020، با تساوی سه بر سه مقابل سوییس به وقت‌های اضافه و بعد از آن به پنالتی رفت. فرانسه که از نظر خیلی از کارشناسان پرستاره‌ترین تیم یورو هم است،‌ در لبه تیغ قرار داشت؛ اما باز هم هوادارانش امیدوار بودند از این مرحله به سلامت عبور کنند.

در ضربات پنالتی برای سوییس به ترتیب گاورانوویچ،  فابین شار، مانوئل آکانجی، روبن وارگاس، ادمیر مهمدی همگی ضربات‌شان را به گل تبدیل کردند. در سمت مقابل برای فرانسه هم پل پوگبا، اولیویه ژیرو، مارکوس تورام، پرسنل کیمپمبه ضربات‌شان را به گل تبدیل کردند اما آخرین ضربه این تیم به وسیله کیلیان امباپه به هدر رفت و یان زومر با مهار ضربه او دومین مدعی قهرمانی یورو را حذف کرد. امباپه ستاره پاری‌سن‌ژرمنی فرانسه جامی کابوس‌وار را پشت سر گذاشت و دست خالی به خانه بازگشت؛ او نه تنها هیچ گلی در یورو 2020 به ثمر نرساند بلکه با خراب‌کردن پنالتی سرنوشت‌ساز پنجم در این بازی موجب حذف فرانسه از جام شانزدهم شد.

امباپه بعد از این شب کابوس‌وار نوشت: «بسیار سخت است که امشب را فراموش کرد. از این شکست بسیار ناراحت هستیم؛ زیرا به هدف خود دست پیدا نکردیم. از پنالتی که از دست دادم ناراحت هستم. می‌خواستم که به تیمم کمک کنم اما نشد. خوابیدن در این شرایط سخت است. متأسفانه فوتبال لحظات تلخ و شیرین زیادی دارد و همین باعث جذابیت آن شده است. می‌دانم که تماشاگران ناراحت و عصبانی هستند اما می‌خواهم از آنها به خاطر حمایتی که داشتند، تشکر کنم.»

اما بزرگ‌ترین قربانی این شکست و حذف قهرمان جام جهانی دیدیه دشان بود. سرمربی تیم‌ملی فرانسه پس از این ناکامی مسئولیت آن را بر عهده گرفت؛ اما حاضر نشد درباره آینده‌اش حرفی بزند. او تا پایان جام جهانی 2022 با فدراسیون فوتبال فرانسه قرارداد دارد اما مشخص نیست که بتواند تا آن زمان روی نیمکت تیم ملی کشورش بنشیند؛ به‌خصوص که رسانه‌های فرانسوی و اسپانیایی هم شروع به گمانه‌زنی درباره آینده او کرده‌اند و برخی از آنها از همین حالا زین‌الدین زیدان را سرمربی جدید خروس‌ها دانسته‌اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.