فوربس: وجود ۲۵۰ هزار میلیونر در ایران

ایران، چهاردهمین کشور ثروتمند جهان

نشریه اقتصادی فوربس از «رشد انفجاری» شمار میلیونرهای ایرانی (بر اساس دلار آمریکا) در سال ۲۰۲۰ خبر داد.

شهروندآنلاین: به نوشته فوربس بیش از ۲۵۰هزار ثروتمند در ایران زندگی می‌کنند.

نشریه فوربس در گزارشی نوشت که با وجود تشدید تحریم‌های آمریکا و شیوع گسترده کرونا، تعداد میلیونرها (کسانی که یک میلیون دلار و بیشتر ثروت دارند) به طرز قابل توجهی بیشتر شده است. تعداد ایرانیان ثروتمند در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۱درصد نسبت به سال قبل آن بیشتر شده؛ در حالی که متوسط جهانی ۶.۳درصد بوده است. ثروت این افراد نیز طی همین سال بر حسب دلار ۲۴.۳درصد افزایش داشته است.

این گزارش می‌گوید به رغم تحریم‌ها و شیوع کرونا، شمار ایرانیان با خالص دارایی بالا طی سال گذشته میلادی ۲۱.۶درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش یافته است، در حالی که رشد شمار میلیونرها در جهان در همین سال تنها ۶.۳درصد بود.

فوربس می‌نویسد: «مجموع دارایی میلیونرهای ایران (بر اساس دلار آمریکا) نیز طی سال گذشته ۲۴.۳درصد رشد داشته که بسیار بالاتر از نرخ جهانی است.»

این نشریه به گزارش جدید شرکت مشاوره اقتصادی «کاپ‌جمینی» اشاره کرده که می‌گوید در فاصله ماه‌های مارس تا ژوئیه ۲۰۲۰ ارزش معاملات بازار بورس ایران رشدی ۶۲۵درصدی را تجربه کرد؛ در حالی که برای نمونه رشد ارزش معاملات بازار بورس «اس‌اند‌پی ۵۰۰» آمریکا تنها ۱۶درصد بود.

بر اساس این گزارش، قطع دسترسی به دارایی‌های بین‌المللی به خاطر تحریم‌ها باعث شده است تا قشر ثروتمند و حرفه‌ای ایران در بازار بورس داخلی سرمایه‌گذاری کنند، موضوعی که با توجه به رشد چشمگیر شاخص بورس باعث افزایش چشمگیر شمار میلیونرهای ایران شد.

فوربس می‌نویسد: «دولت ایران با تزریق یک درصد از دارایی‌های صندوق توسعه ملی به بازار بورس در سپتامبر پارسال و تزریق دوباره ۲۵۰۰میلیارد تومان به این بازار در ژانویه امسال در رشد شمار میلیونرهای کشور که در بازار بورس فعال هستند، کمک کرده است.»

همچنین این گزارش به برق ارزان و استخراج گسترده رمزارز در کشور اشاره کرده و گفته است این موضوع نیز عامل دیگری در رشد سرمایه‌داران ایران شده است.

شرکت کاپ‌جمینی تخمین زده است هم‌اکنون ۲۵۰هزار میلیونر در ایران وجود دارد که اغلب آنها ساکن تهران هستند.

شرکت کاپ‌جمینی نیز می‌گوید ۷۲درصد از ثروتمندان ایران در زمینه رمزارز سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

این گزارش در ادامه می‌افزاید رشد انفجاری میلیونرها در ایران باعث شده است که ایران چهاردهمین کشور از لحاظ شمار میلیونرها در جهان و اولین کشور در خاورمیانه شود و حتی عربستان با ۲۱۰هزار میلیونر، در رده ۱۷ و پایین‌تر از ایران قرار دارد.

 

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.