فدراسیون‌های دوپینگی تعطیل می‌شوند!

وزارت ورزش با وضع قوانین سختگیرانه در حوزه دوپینگ، برای فدراسیون‌ها خط‌ونشان کشیده است

جریمه‌هایی همچون محرومیت 2 تا 4 ساله فدراسیون‌ها و جریمه‌های ارزی و ریالی برای ورزشکاران و فدراسیون‌های متخلف در زمینه دوپینگ در نظر گرفته شده است.

مهدی علی‌نژاد،‌ معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در نامه‌ای با استناد به فصل ۱۲ از مجموعه قوانین ۲۰۲۱ مبارزه با دوپینگ ایران، خطاب به فدراسیون‌های ورزشی اعلام کرد: «چنانچه فدراسیون ملی نتواند در حوزه تحت کنترل خود اجرا، حمایت، رعایت و تقویت مجموعه قوانین مبارزه با دوپینگ را اجرایی کند، اقدامات انضباطی به شرح زیر علیه ایشان انجام خواهد شد.»

۱- محرومیت برخی یا همه اعضای فدراسیون ورزشی از شرکت در رویدادهای پیش رو

۲- در صورت بروز چهار یا بیش از چهار مورد تخلف در یک دوره ۱۲ ماه، بروز یک یا بیش از یک مورد تخلف در رویدادهای بین‌المللی جریمه مالی تا سقف ۱۰ هزار یورو

۳- مبلغ ۱۰ هزار یورو جریمه در ازای هر ورزشکار، در صورت عدم همکاری فدراسیون ملی در ارایه whereabouts، آدرس ورزشکاران منتخب برای تست‌های خارج از مسابقات

۴- محرومیت و تعلیق ۲ تا ۴ ساله فدراسیون

۵- درخواست از وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک جهت سلب حمایت‌های مالی این نهادها به صورت جلوگیری از پرداخت بودجه به فدراسیون

۶- درخواست جبران کلیه هزینه‌های حاصل از تخلف شامل هزینه‌های نمونه‌گیری، هزینه‌های آزمایشگاه، هزینه‌های دادرسی، سایر هزینه‌های مربوط به تخلف از قوانین مبارزه با دوپینگ

 

در این ارتباط بر اساس مصوبه شورای مرکزی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ مورخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ از این پس ستاد مبارزه با دوپینگ بابت هر مورد تخلف ورزشکاران، فدراسیون ورزشی متولی ورزشکار را تا سقف ۵۰ میلیون تومان جریمه می‌کند. فدراسیون ورزشی موظف به پرداخت مبلغ اعلام شده بوده، می‌تواند آن را از ورزشکار متخلف دریافت کند.

به نظر می‌رسد افزایش تعداد نمونه‌های مثبت در ورزش ایران در ماه‌ها و سال‌های اخیر باعث شده تا وزارت ورزش برخوردی جدی با این پدیده شوم داشته باشد. تأثیر اصلی دوپینگ را می‌توانیم روی کاروان ورزش ایران در المپیک ببینیم؛ جایی که وزنه‌برداری از 5 سهمیه دوره قبلی، به خاطر محدودیت‌های فدراسیون جهانی بر اساس آمار دوپینگ ایران، فقط در توکیو دو نماینده دارد و دو وزنه‌بردار طلایی ایران در المپیک ریو، نمی‌توانند در توکیو روی تخته بروند.

از سوی دیگر در آستانه المپیک یکی از شانس‌های طلایی ایران در رشته کاراته به خاطر دوپینگ این رویداد را از دست داده است. همچنین یکی از تکواندوکاران دختر ایرانی هم که قرار بود در بخش تیمی، سایر نفرات را همراهی کند، با این موضوع شانس حضور در مسابقات را از دست داده است.

جدا از محرومیتی که وادا و فدراسیون‌های جهانی برای فدراسیون‌های ورزشی ایران در نظر می‌گیرند، حالا شرایط برای دوپینگی‌ها بسیار سخت‌تر شده و قوانین جدی‌تری وضع شده است. به نظر می‌رسد داشتن 4، 5 دوپینگی در طول یک سال برای یک فدراسیون، می‌تواند حتی محرومیت و منحل شدن آن فدراسیون را در پی داشته باشد!

باید دید این قوانین سختگیرانه چقدر در عملکرد فدراسیون در مبارزه با دوپینگ تأثیرگذار خواهد بود و آیا در سال‌های آتی فدراسیونی گرفتار این ماجرا می‌شود یا خیر.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.