کرونا امسال هم حریف غول کنکور نشد

شرکت کنندگان امسال 35 هزار نفر از سال گذشته کمتر بودند

امسال هم کنکور برگزار می‌شود؛ اما آرام‌تر و کم‌دلهره‌تر از پارسال، باز هم با کرونا. کرونا امسال هم حریف کنکور نشد و از روز چهارشنبه ماراتن سخت کنکور شروع شده است. رقابتی سخت که امسال یک میلیون و 368 نفر را به پای رقابتی سخت کشانده است؛ این بار هم با ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی.

آمارها نشان می‌دهد که امسال شرکت‌کنندگان نسبت به سال قبل کمتر شده است و سال قبل با وجود وحشتی که از کرونا بود و هنوز شرایط عادی نشده بود، 35 هزار نفر بیشتر از امسال در کنکور شرکت کرده بودند.

امسال با وجود شرایط سخت آموزش آنلاین، داوطلبان رشته‌های تجربی و ریاضی کاهش پیدا کرده و آمار علوم‌انسانی‌ها بیشتر شده است. هر چند که برخی از کارشناسان دلیل آن را سخت‌بودن دروس رشته‌های ریاضی و تجربی وضعیت آمرزش در دوران آمرزش آنلاین نمی‌دانند.

شروع ماراتن کنکور

پنجاه‌ویکمین کنکور سراسری دانشگاه‌ها از چهارشنبه شروع شده و تا شنبه، دوازدهم تیر ادامه پیدا می‌کند؛ اما این ماراتن سخت در حالی ادامه پیدا می‌کند که ستاد ملی کرونا بیش از 32 شهر را قرمز و 160 شهر را نارنجی اعلام کرده است. حالا این کرونا و قرمزبودن شهرهای جنوبی وقتی سخت‌تر است که اتفاقا دمای هوای همین شهرها  بالای 56 درجه رفته  است و خودتان حساب کنید زدن ماسک و شیلد در این گرما چقدر بر اعصاب داوطلبی که دو سال سرنوشت‌ساز یازدهم و دوازدهم را آنلاین سپری کرده است، تأثیر منفی می‌گذارد.

کنکور با طعم پروتکل های بهداشتی

هر چند ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش، پیش از این اعلام کرده بود که حساسیت در شهرهای قرمز بیشتر است و پروتکل‌ها سختگیرانه‌تر برگزار می‌شود.

او توضیح داد که امسال آمار داوطلبان علوم تجربی بیش از سایر گروه‌هاست و ۵۵۴ هزار و ۸۶۰ داوطلب در این گروه آزمایشی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

در آزمون امسال ۳۷۰ هزار و ۱۱۲ داوطلب در گروه علوم انسانی، ۱۷۵ هزار و ۷۷۶ داوطلب در گروه زبان‌های خارجی، ۱۴۲ هزار و ۶۷ داوطلب در گروه علوم ریاضی و مهندسی و در گروه آزمایشی هنر هم ۱۲۵ هزار و ۱۱۲ داوطلب رقابت می‌کنند.

او به این نکته نیز اشاره کرده بود که زنان امسال نیز طلایه‌دار کنکور بودند و تعداد ۶۶۲ هزار و ۱۱۴ داوطلب زن و تعداد ۴۴۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب مرد در آزمون سراسری امسال ثبت نام کرده‌اند. اما با وجود این آمارها داوطلبان امسال 35 هزار نفری نسبت به سال گذشته کمتر شده‌اند.

او با اشاره به اینکه سال گذشته به دلیل ناآشنایی با کرونا شرایط سخت‌تر بود، تأکید می‌کند که سال گذشته کنکور چند باری به تعویق افتاد اما با وجود همه استرس‌ها برگزار شد و خدا را شکر هیچ فردی به کرونا مبتلا نشد. این را وزارت بهداشت بر اساس غربالگری که از روی کد داوطلبان داشته است، اعلام کرده است. اما با وجود کم‌شدن آمار داوطلبان یک اتفاق دیگر نیز رخ داده و آن هم این است که سال گذشته کنکور در 390 شهر برگزار شده اما امسال 24 شهر به آمار سال قبل اضافه شده است.

۱۲۸ داوطلب کرونایی نیز کنکور می‌دهند

«۱۲۸ داوطلب کنکوری به ویروس کرونا مبتلا هستند.» این خبری است که رئیس سازمان سنجش اعلام کرد و گفت: «کد ملی داوطلبان کنکور را وزارت بهداشت بررسی می‌کند و همچنین بر اساس خوداظهاری خود داوطلبان حدود ۱۲۸ داوطلب به بیماری کرونا مبتلا هستند. محل آزمون این داوطلبان بیمارستان است و وزارت بهداشت آن را برگزار خواهد کرد. داوطلبان بیماری که در بیمارستان بستری یا در منزل قرنطینه هستند، نگران برگزاری آزمون نباشند. وزارت بهداشت در بیمارستان‌ها تمهیدات ویژه‌ای برای برگزاری آزمون دارد.»

فاطمه زرین‌آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور، نیز در گفت‌وگو با «شهروند» به این موضوع اشاره کرد که برخی از دانش‌آموزان کرونایی از داخل بیمارستان آزمون را برگزار می‌کنند. او توضیح داد که امسال کنکور علوم تجربی با ۵۱ داوطلب کرونایی بیشترین آمار کرونایی‌ها را در میان گروه‌های آزمایشی کنکور سراسری ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده است؛ زیرا ۵۰درصد داوطلبان آزمون سراسری را علوم تجربی تشکیل می‌دهد.

او با تأکید بر اینکه امسال تمهیداتی در نظر گرفته شده که دانش‌آموزان کمتر تردد داشته باشند از زیادشدن مراکز برگزاری کنکور خبر داده و می‌گوید: «امسال هر شهری که بیش از 150 داوطلب برای هر نوبت آزمون را داشته به عنوان حوزه امتحانی در نظر گرفته شده است. این در حالی است که در سال‌های قبل این آمار باید بالای 250 نفر بود.»

زرین‌آمیزی توضیح داد که کنکور امسال در 11 کشور قطر، ترکیه، مالزی، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، روسیه، امارات، آلمان، کویت و عمان برگزار می‌شود و ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز می‌توانند همزمان با دانش‌آموزان ایرانی برای ورود به دانشگاه رقابت داشته باشند.

دانشگاه‌های ایران بیشتر از چین و هند

رقابت کنکور در حالی برای برخی اهمیت پیدا کرده که بنا به آخرین گزارش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایران ٢‌ هزار و ٦٤٠ دانشگاه وجود دارد که از این میان سهم وزارت علوم از جمعیت دانشجویی ٦٨‌درصد و سهم دانشگاه آزاد ٣٢‌درصد است. این در حالی است که بر اساس اعلام موسسه اسپانیایی CISC چین تنها ٢‌ هزار و ٤٨١ و هندهزار و ٦٢٠ دانشگاه دایر کرده است. این تعداد دانشگاه حدود ٥‌هزارمیلیارد تومان از بودجه کل کشور را می‌بلعد و نزدیک به ٥٠‌درصد از جمعیت بیکار کشور را تولید می‌کند. اما ماجرا به همین‌ جا ختم نمی‌شود و نکته دیگر اینجاست که درنهایت بدنه اداری ایران نخبگان را به حاشیه می‌راند و متوسط‌ها و فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیرمرتبط را به خود جذب می‌کند.

اینها نشان می‌دهد که رقابت در کنکور برای چند رشته پرمخاطب است؛ پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی رشته‌هایی است که دانش‌آموزان رشته تجربی برای آن سر و دست می‌شکنند و کامپیوتر، مکانیک، مهندسی عمران و معماری هم رشته‌های مورد علاقه دانشجویان رشته ریاضی است. داوطلبان انسانی نیز تلاش می‌کنند در دو رشته حقوق و روانشناسی به موفقیت دست پیدا کنند.

نفس‌های آخر کنکور

اما شیوه و سیاق برگزاری کنکور که 51 سال به همین منوال برگزار شده است، قرار است تغییر اساسی پیدا کند و این روزها به بحث داغ تبدیل شده است.

سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، از اصلاح کنکور خبر و توضیح داده است که تصمیماتی در خصوص برگزاری کنکور اتخاذ شده و قرار است سهم آموزش‌وپرورش افزایش پیدا کند و به 60درصد برسد. البته تصمیمات دیگری نیز اتخاذ شده است و آن هم اینکه کنکور مختص درس‌های تخصصی باشد و دروس عمومی به بخش سوابق تحصیلی منتقل شود ولی نکته مهم این است که کنکور دو بار در سال برگزار شود تا فشار و استرس از روی دانش‌آموزان برداشته شود و نتایج آن تا دو سال پشت سر هم برای دانش‌آموز محاسبه و معدل به عنوان شاخصه ورود دانش‌آموز به دانشگاه محاسبه شود.

کنکور تا چه زمان جواب می‌دهد

اما به گفته برخی از کارشناسان رقابت نفسگیر، شب‌بیداری‌های دانش‌آموزان و شرایط سخت کنکور نمی‌تواند جوابگوی نیاز جامعه کنکوری باشد. علیرضا نقی‌زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است که در حال حاضر تناسبی میان رشته‌های دانشگاهی و نیاز جامعه وجود ندارد و روند اشتباه کنکور سبب می‌شود که خیل عظیمی از تحصیلکرده‌هایی وارد جامعه‎ای می‌شوند که کاری متناسب با رشته‌ای که تحصیل کرده‌اند در آن وجود ندارد و همین موضوع شرایط را برای آنها سخت می‌کند.

نقی‌زاده با تأکید بر اینکه مهارت‌محوری باید به عنوان یک اصل در آموز‌ش‌وپرورش مورد تأکید قرار بگیرد که در واقع مغفول مانده است، خاطرنشان می‌کند: «در سال‌های گذشته از میان 800 تا 900 هزار شرکت‌کننده کنکور 100 هزار نفر به دانشگاه راه پیدا می‌کردند اما امروزه با افزایش تعداد دانشگاه‌ها و رشته‌های دانشگاهی آمار ورودی‌ها به دانشگاه افزایش پیدا می‌کند و این در حالی است که برنامه‌ریزی درستی برای ایجاد اشتغال این تحصیل‌کرده‌ها انجام نشده است و به همین دلیل شاهدیم که بسیاری از افراد در مشاغلی که هیچ ربطی به رشته تحصیلی‌شان ندارد مشغول به کار هستند و این در واقع آفت بزرگ کنکور است.»

نقی‌زاده کنکور را معضل و مانعی برای مهارت‌آموزی دانش‌آموزان می‌داند و تأکید می‌کند که بسیاری از رشته‌های دانشگاهی اشباع شده و باید فکری برای تغییر رشته‌ها و ساماندهی آن کرد.

به هر حال امسال بیش از یک میلیون  دانش‌آموز در این ماراتن شرکت کردند و امید دارند که بتوانند صندلی خالی دانشگاه‌ها را از آن خود کنند؛ اما دلهره شرایط اشتغال و چگونگی وضعیت اقتصادی آنها در سال‌های آینده دغدغه‌ای است که آنها را رها نخواهد کرد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.