شمشیرها علیه زخم کاری!

ظاهرا دوباره دعوا بین سازمان سینمایی و ساترا بالا گرفته

پولاد امین، شهروندآنلاین: ظاهرا یک‌بار دیگر دعوا بین سازمان سینمایی و ساترا بالا گرفته و این در حالی است که تنها حدود یک سال از وقوع یک سری درگیری‌های شدید بین سازمان سینمایی و سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) بر سر صدور مجوز محصولات تصویری پلتفرم‌های عرضه آنلاین محصولات تصویری می‌گذرد…

ظاهرا بهانه دور جدید درگیری‌ها سریال «زخم کاری» است. سریالی که تا امروز در چهار قسمتی که پخش شده، با حواشی و جنجال‌های پرشماری درگیر بوده و حالا هم با شکایت رسمی ارشاد وارد چالشی جدی شده است…

همه علیه زخم کاری

«زخم کاری» این روزها از همه طرف مورد حمله قرار گرفته است. در حالی که عده‌ای از منتقدین به خاطر کیفیت این سریال، عده‌ای به خاطر بهره‌مندی سریال از رانت‌های مختلف، عده‌ای به خاطر مسایل مضمونی و حتی عده‌ای مانند نوید محمدزاده هم به خاطر حمایت‌ها و البته پول‌پاشی‌های تبلیغاتی، شمشیرها را علیه «زخم کاری» از رو بسته‌اند؛ شنیده می‌شود که این سریال موضوع شکایت سازمان سینمایی از ساترا نیز بوده و این یعنی که وزارت ارشاد را هم باید از مخالفان سریال جدید محمدحسین مهدویان در نظر گرفت. گفته می‌شود سازمان سینمایی بابت محتوای «زخم کاری» از ساترا شکایت کرده است…

شکایت یا تبلیغات شکایت؟!

روز گذشته شماری از صفحات و کانال‌های هنری- سینمایی در فضای مجازی از شکایت سازمان سینمایی از ساترا نوشتند. طبق این اخبار ظاهرا شکایت سازمان سینمایی بابت محتوای سریال «زخم کاری» بوده که جدیدترین سریال مهدویان را در آستانه توقیف قرار داده است. گفته می‌شود صحنه‌های مربوط به سیگار کشیدن مالک و البته نمایش استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی در بخش‌هایی از سریال از جمله موارد اعتراضی سازمان سینمایی بوده است.

البته بعد از انتشار اخبار و شایعاتی درباره شکایت سازمان سینمایی از ساترا یا «زخم کاری» شایعات دیگری نیز در فضای مجازی منتشر شد که حکایت از این می‌کرد که هیچ شکایتی از سوی سازمان سینمایی اتفاق نیفتاده و آن‌چه در میان است، ماجرای دیگری است که مورد پسند سازندگان «زخم کاری» قرار گرفته که می‌خواهند از این خبرسازی‌ها و تبلیغات به عنوان ترفندی برای پربیننده‌تر کردن سریال‌شان استفاده کنند.

صداقت لازم

در شرایطی که سازمان سینمایی و رسانه‌های نزدیکش در گزارش‌هایی ادعا می‌کردند که شکایت سازمان سینمایی از سریال «زخم کاری» اقدامی تبلیغاتی در جهت حاشیه‌سازی و ایجاد جنجال است، توییت معاون ساترا نشان از قطعیت چنین شکایتی داشت که یعنی خبرهای زیادی پشت پرده وجود دارد!

علی سعد، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا ضمن اشاره به شکایت وزارت ارشاد از سریال نمایش خانگی زخم کاری نوشت: «ساترا تمایلی به مطرح کردن سنگ‌اندازی‌ها در مسیر حمایتی خود از رسانه‌های صوت و تصویر را ندارد، ولی لازم است شفاف اعلام کنم: در روزهای گذشته وزارت ارشاد نسبت به پخش سریال زخم کاری به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرده است. دوستان درصورتی که با مردم صادق‌اند، با تکذیبیه رسمی افکار عمومی را آگاه کند»!

در پایان نیز آمده: «کاش دوستان وزارت ارشاد در آخرین روزهای مسئولیت خود با مردم صادق بودند.»

داستان اصلی

اما خیلی زود ماجرا تائیدها و تکذیب‌ها روشن و مشخص شد که طرفین هر کدام بخشی از واقعیت را می‌گفتند. یعنی در این میان هم حق با ساتراست که ادعا می‌کند سازمان سینمایی از سریال «زخم کاری» شکایت کرده؛ و هم سازمان سینمایی راست می‌گوید که به خاطر مسایل محتوایی و مضمونی و قتل و تریاک از این سریال شکایت نکرده است!

ظاهرا در این میان باید گفت که «زخم کاری» چوب شرایط و موقعیتش را می‌خورد که نخستین سریالی است که بدون مجوز سازمان سینمایی تولید شده! این موضوعی است که شماری از منتقدین نیز در پست‌ها و توییت‌هاشان مطرح کردند و گفتند که «این سریال اولین و تنها سریالی است که بی‌مجوز سازمان سینمایی تولید شده و فقط از خود ساترا (صداوسیما) مجوز دارد. ارشاد هم که خود را مرجع صدور مجوز نمایش خانگی می‌داند آن را غیرقانونی اعلام و به دادگاه شکایت کرده. بدیهی است که دلیل شکایت این بوده و ربطی به قتل و تریاک و… ندارد.»

این ماجرا که تلویحا توسط نزدیکان ارشاد نیز مورد پذیرش قرار- و تا حد زیادی موضوع شکایت سازمان سینمایی از ساترا را قطعی کرد، واکنش رئیس سابق صداوسیما را نیز- که ساترا زیرمجموعه‌اش است، موجب شد.

عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق صداوسیما در توییتر نوشت: «شکایت برخی از دستگاه‌ها از ساترا بابت سریال خوش‌ساخت زخم کاری پسندیده نبود. مسایل مربوط به فرهنگ و هنر باید در میان خانواده خود آنان و دستگاه‌های ذیربط‌شان حل و فصل شود. داغ و درفش و اقدام قضائی در این عرصه پذیرفتنی نیست.»

سریال بی‌مجوز

بعد از اینکه خبر شکایت ارشاد از «زخم کاری» تا حد زیادی قطعی و در واقع توپ به زمین سازمان سینمایی آمد؛ زیاد طول نکشید تا سازمان سینمایی در واکنش به انتشار اخباری درباره این ماجرا توضیحی منتشر کرد.

روابط عمومی سازمان سینمایی در این خصوص بحث را کلی عنوان کرده و آن را نه شکایت وزارت ارشاد از یک سریال که یک بحث کلان در خصوص محصولات فرهنگی فاقد مجوز نامیده است.

در این توضیح می‌خوانیم: «وزارت ارشاد با توجه به انتشار و پخش آثار تصویری در حوزه نمایش خانگی، ضمن دفاع از مجوزهای صادر شده، در خصوص محصولات فرهنگی فاقد مجوز، مطابق رویه قانونی گزارشی به مراجع ذیربط ارسال می‌کند تا حقوق فعالانی که در چارچوب قانون عمل می کنند، پایمال نشود…»

درباره زخم کاری

اما سریال «زخم کاری» که تا به حال 4 قسمت از آن توزیع شده، برگرفته از رمانی با نام «بیست زخم کاری» به قلم محمود حسینی‌زاد و نمایشنامه «مکبث» ویلیام شکسپیر است. سریالی که پس از انتشار قسمت‌های نخستین‌اش واکنش‌های رسانه‌ای بسیاری موجب شد. به خصوص درباره محتوای سریال شاهد عکس‌العمل‌های پرشماری بودیم و منتقدین بسیاری روند داستانی سریال و شخصیت‌ها را ستایش کرده و به خصوص نقش مالک را از جمله نقش‌های بی‌بدیل کارنامه بازیگرش جواد عزتی عنوان کردند که البته این واکنش‌ها به مذاق خیلی‌ها از جمله نوید محمدزاده خوش نیامد و انتقادات تند او را باعث شد (که سازندگان سریال را به پول دادن به منتقدین برای تعریف و تمجید از آن متهم کرده بود). اظهارنظری که خود نوید محمدزاده را در موجی از انتقادات غرق کرد تا در نهایت حرفش را پس بگیرد.

سریال «زخم کاری» که نقش اصلی آن با نام مالک را جواد عزتی ایفا می‌کند، از حضور بازیگرانی چون رعنا آزادی‌ور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، عباس جمشیدی‌فر، مهدی زمین‌پرداز، مه‌لقا باقری، مائده طهماسبی و سیاوش طهمورث برای روایت داستان پر اوج و فرودش بهره گرفته است.

واکنش‌ها

درگیری‌های سازمان سینمایی و ساترا در فضای مجازی واکنش کاربران فضای مجازی را نیز موجب شده است.

کاربری نوشته: «ساترا مجوز دادن را از سازمان سینمایی گرفته و آنها را دچار بحران هویت کرده، از طرف دیگر به مهدویان که از نیروهای خودی حساب می‌شود اجازه پخش منقل و وافور و دود و دم را داده. حالا سازمان سینمایی شاکی شده که اگر مجوز دادن اینطوری بود که خودمان بلد بودیم و با هم رفتند داخل رینگ مبارزه. برای اولین بار در یک مسابقه من طرفدار باخت هر دو طرف هستم!»

عده‌ای نیز هم‌چنان ادعای شکایت به خاطر مسایل محتوایی را تکرار می‌کنند: «تحمل هیچ کار خوبی رو ندارن. فیلم خوب، سریال خوب، حرف خوب، صدای خوب، وگرنه چرا سریال‌هایی مثل دل و گیسو با کمال میل پخش می‌شن؟.»

کاربری نیز نوشته: «چه خبره جناب ساترا؟ جناب سازمان سینمایی؟ یا بگین دلیل شکایت رو یا بگذارین روال طبیعیش طی بشه. اگر واقعا دلیل شکایت برای سیگارکشیدن‌های بسیار است مطرح کنین. اگر هم برای چیزهای دیگر است، این هم باید مطرح شود.»

و کاربرانی نیز نگاهی کلان‌تر دارند: «به نظر می‌رسد اختلاف‌ ارشاد و ساترا در روزهای پایانی دولت به اوج خودش رسیده است. در روزهایی که سینماها به خاطر کرونا اوضاع خوبی ندارند و پلتفرم‌های نمایش خانگی سعی در ایجاد فضای اشتغال و تولید دارند، وجود چنین اختلاف‌نظرها و مشکلاتی که در نهایت قربانی‌ای جز محصول ساخته شده و پلتفرم‌ها ندارد، به عرصه تولید نمایش خانگی ضربه می‌زند و رونق شبکه نمایش خانگی را با دست‌اندازهای بی‌جهت روبه‌رو می‌کند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.