یک دروغ تابناک!

«شهروند» کارنامه جمعیت هلال احمر را در اجتناب از ورود به نزاع‌های انتخاباتی بررسی می‌کند

واردنشدن نهادهای دولتی یا عمومی به عرصه انتخابات و حمایت از برخی کاندیداها همیشه یک دغدغه بحق افکار عمومی بوده است. جمعیت هلال احمر هم که در دوره‌های گذشته تجربیات ناخوشایندی در این زمینه داشته، این بار هم در معرض این آزمون مهم قرار گرفت که آنچه از شواهد و قرائن پیداست از آن سربلند بیرون آمده است.

حالا که انتخابات ریاست‌جمهوری تمام شده، می‌توان قضاوت بهتری در این زمینه داشت.

 

بهره‌برداری سیاسی؛ ممنوع!

رئیس و سایر مسئولان هلال احمر در دستورالعمل‌های محرمانه‌ای از مدت‌ها پیش از شروع تبلیغات انتخاباتی، تمامی زیرمجموعه‌های این نهاد بزرگ عمومی را وادار کرده بودند تا از هر گونه اقدامات شائبه‌برانگیز در جهت حمایت از هر شخص و گروهی و در هر نوع انتخاباتی اعم از مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و انتخابات ریاست‌جمهوری پرهیز کنند. خوشبختانه اغلب قریب به اتفاق زیرمجموعه‌های تابعه این دستورالعمل‌ها را رعایت کردند و آنها تحت نظارت مسئولان ارشد به صورت مداوم مورد راستی‌آزمایی قرار می‌گرفتند.

لازم به ذکر است همان یکی، دو مورد تخلفی نیز که احتمال وقوع داشت با ورود پیشگیرانه به موضوع امکان بروز نیافت؛ ازجمله این موارد تلاش رئیس ستاد یکی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری برای سوءاستفاده از ظرفیت‌های مردمی هلال احمر در استان‌های غربی کشور برای کاندیدای مورد نظر خود بود که با واکنش قاطع مسئولان ارشد و ستادی جمعیت هلال احمر روبه‌رو شد.

مسئولان جمعیت هلال احمر با اطلاع‌یافتن از تلاش رئیس ستاد یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برای سوءاستفاده از شبکه اعضای جمعیت هلال احمر در چند استان غربی کشور اقدام به برخورد قاطع و پیشگیرانه کرده و مانع از بهره‌برداری سیاسی از این نهاد عام‌المنفعه شدند؛ اقدامی که حالا گویا تیم رسانه‌ای این کاندیدای شکست‌خورده انتخابات ریاست‌جمهوری را برآشفته کرده است.

حال بعد از برگزاری شکوهمند انتخابات ۲۸ خرداد، تیم رسانه‌ای کاندیدای شکست‌خورده برای انتقام، بدون اطلاع دقیق و داشتن ادله لازم اقدام به نشر اکاذیبی کرده است تا شاید به گمان خویش انتقام بگیرد؛ ازجمله این اکاذیب شایعه‌سازی برای رئیس جمعیت هلال احمر با عنوان «رئیس جمعیت هلال احمر به دنبال اخذ اقامت امارات متحده عربی!» است.

در این زمینه لازم به ذکر است، روسای سابق جمعیت هلال احمر بر اساس جایگاه حقوقی و به جهت بازدید فصلی از مجموعه‌های تحت مدیریت هلال احمر در کشور امارات، مجوز اقامت موقت را دریافت می‌کردند تا تردد به این کشور تسهیل شود و بعد از پایان مسئولیت، این مجوز به صورت خودکار لغو می‌شد. این اقدام برای تمامی روسای سابق جمعیت هلال احمر انجام شده و هیچ گاه به معنای اقامت در آن کشور نبوده است. این در حالی است که تا به حال این اقدام از سوی دکتر کریم همتی، رئیس فعلی جمعیت هلال احمر، نیز صورت نگرفته است که  حتی اگر صورت می‌گرفت هیچ اقدام غیرقانونی و خلاف عرفی نبود.

به علاوه سایت‌های وابسته به این کاندیدای شکست‌خورده، دروغ‌های دیگری را نیز در این زمینه منتشر کرده‌اند که روابط عمومی جمعیت هلال احمر جوابیه‌های لازم را به آنها داده است که می‌توانید در پایگاه اطلاع‌رسانی www.rcs.ir آنها را بخوانید.

 

«شهروند»؛ دور از نزاع‌های سیاسی

ازجمله اتفاقات ناخوشایند در جهت بهره‌برداری سیاسی از امکانات عمومی برای حمایت از یک گروه خاص در سال‌های گذشته، بهره‌برداری از ظرفیت‌های رسانه‌ای روزنامه شهروند بوده است.

گروه رسانه‌ای شهروند به عنوان یک مجموعه رسانه‌ای به صاحب امتیازی جمعیت هلال احمر در هر دو دوره گذشته با اقداماتی که شائبه سیاسی و حمایتی از برخی جریانات موجود سیاسی داشت، تجربه ناخوشایندی را برای این نهاد مردمی رقم زده بود که خوشبختانه در این دوره انتخابات ریاست‌جمهوری کوچک‌ترین اقدامی در این راستا به نفع و یا ضرر هیچ کاندیدایی انجام نداد.

رئیس و سایر مسئولان هلال احمر از مدت‌ها پیش از انتخابات با ایجاد سیاست‌ها و خط‌مشی‌های جدید برای این گروه رسانه‌ای تلاش کردند تا سرمایه اجتماعی، حقوق و اهداف عالیه این نهاد عمومی با ورود بی‌مورد به نزاع‌های انتخاباتی دچار خدشه نشود.

 

عمل به وظیفه؛ طبق اصول

طبق اصول هفتگانه نهضت صلیب سرخ و هلال احمر جمعیت‌های ملی هیچ گونه جهت‌گیری نسبت به ملیت، نژاد، عقیده مذهبی، طبقه یا عقاید سیاسی ندارند و تلاش می‌کنند تا با توجه به نیاز افراد رنج ایشان را التیام بخشیده و موارد حیاتی‌تر را در اولویت خود قرار دهند. در همین زمینه جمعیت هلال احمر به منظور بهره‌ بردن از اطمینان همگانی، در درگیری‌ها از هیچ طرفی جانبداری نمی‌کند و در هیچ زمانی در مناقشه‌های سیاسی، نژادی، مذهبی و یا ایدئولوژی شرکت نخواهد کرد. طبق همین قواعد و اصول حاکم بر جمعیت‌های ملی، استقلال جمعیت هلال احمر نیز باید حفظ شود. نمایندگان محلی ضمن آنکه در خدمت انسان‌دوستانه دولت‌های خود نقش کمکی را ایفا خواهند کرد و منطبق با قوانین کشور متبوع خود خواهند بود باید همواره استقلال خود را حفظ کرده و در مسائل سیاسی دخالت نکنند تا بتوانند منطبق با اصول نهضت عمل کنند. بر همین اساس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز همواره تلاش کرده که با وجود متعهدبودن به قوانین جمهوری اسلامی ایران از ورود به کنش‌های سیاسی خودداری کرده که نمونه بارز آن را می‌توان در انتخابات 1400 مشاهده کرد که رئیس و دبیرکل جمعیت هلال احمر، کلیه پرسنل و زیرمجموعه ها را از استفاده از ظرفیت‌ها  و امکانات هلال احمر به نفع هر کدام از کاندیداها منع کرده اما با تمام توان در کنار مجریان انتخابات حاضر شده و بر پروتکل‌های بهداشتی محل‌های اخذ رأی نظارت کردند تا مردم بتوانند با آسودگی خاطر در این انتخابات شرکت کرده و عامل بسزایی در افزایش مشارکت در روزهای کرونایی باشد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.