همه آنچه باید از گروه ایران در راه جام‌جهانی بدانید

آشنایی با کره‌جنوبی، عراق، امارات، لبنان و سوریه 5 حریف تیم ملی فوتبال

تیم ملی فوتبال ایران با کره‌جنوبی، امارات، عراق، سوریه و لبنان در مقدماتی جام جهانی قطر هم‌گروه شده است؛ بررسی شرایط این 6 تیم خالی از لطف نیست.

شهروند آنلاین: مراسم قرعه‌کشی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی قطر روز گذشته به صورت مجازی برگزار شد. از مرحله قبلی تیم‌های ایران، ژاپن، استرالیا، کره‌جنوبی، عربستان، امارات و سوریه در مرحله قبلی به‌عنوان تیم‌های نخست به مرحله نهایی رسیدند و عراق، چین، عمان، ویتنام و لبنان نیز به‌عنوان تیم‌های برتر دوم صعود کردند. بر این اساس، 12 تیم صعود کرده به دور دوم و نهایی مقدماتی جام جهانی مشخص شد و بر اساس رنکینگ فیفا تیم‌ها در 6 سید قرار گرفتند. بعد از انجام قرعه‌کشی 12 تیم حاضر در این مرحله رقبای خودش را شناختند.

بر این اساس گروه‌بندی دور دوم مقدماتی جام جهانی در آسیا به شرح ذیل است:

گروه A: ایران، کره‌‌جنوبی، امارات، عراق، سوریه، لبنان

گروه B: ژاپن، استرالیا، عربستان، چین، عمان، ویتنام

در چنین شرایطی به بررسی 5 رقیب ایران برای صعود به جام جهانی قطر خواهیم پرداخت:

کره‌جنوبی؛ چهارمین هم‌گروهی متوالی با چشم‌بادامی‌ها

کره‌ای‌ها در گروه H با تیم‌های لبنان، ترکمنستان و سریلانکا هم‌گروه بودند و در نهایت از ۶ بازی خود در این مرحله ۵ پیروزی و یک تساوی کسب کردند. ۲۲ گل زده و تنها یک گل خورده حاصل کار قرمزپوشان کره‌ای در این مرحله بود و با ۱۶ امتیاز به‌عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله بعد شدند.

شاگردان پائولو بنتو در نخستین بازی خود به مصاف ترکمنستان رفتند و ۲ بر صفر به پیروزی رسیدند. آنها در دومین دیدار خود رودرروی سریلانکا به میدان رفتند و با نتیجه ۸ بر صفر به برتری قاطع دست یافتند. شاگردان بنتو در این مرحله فقط یک‌بار به تساوی رضایت دادند که آن هم برابر لبنان بود که پس از ۹۰ دقیقه تلاش هر دو تیم با تساوی بدون گل زمین بازی را ترک کردند. در دور برگشت کره باز هم ترکمنستان را مغلوب کرد و این‌بار ۵ بر صفر این تیم را شکست داد. شاگردان بنتو با همین نتیجه از سریلانکا هم گذشتند تا دوباره رودرروی لبنان صف‌آرایی کنند. دیداری که این‌بار با نتیجه ۲ بر ۱ به سود کره خاتمه یافت، تا این تیم در نهایت با ۱۶ امتیاز به‌عنوان صدرنشین راهی مرحله بعدی شود.

تیم ملی فوتبال ایران از انتخابی جام جهانی 2010 همیشه در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی با کره‌‎جنوبی هم‌گروه بوده که حالا برای چهارمین‌بار پیاپی این اتفاق رقم خورده است.

دو تیم اول و دوم هر گروه به صورت مستقیم راهی جام جهانی می‌شوند. تیم‌های سوم در مسابقه پلی‌آف شرکت خواهند کرد و برنده آنها راهی پلی‌آف بین‌المللی خواهد شد.

عراق؛ همسایه آشنا، رقیب سخت

مصاف تکراری با عراق نیز نکته جالب این گروه است. تیم ملی در مرحله قبلی با عراق روبه‌رو شد و با پیروزی در بازی نهایی مقابل این تیم در مرحله قبلی، به‌عنوان صدرنشین صعود کرد. عراق مانند ایران در گروه C مرحله مقدماتی منطقه آسیا قرار داشت، تیمی که در نخستین بازی به تساوی یک بر یک برابر بحرین رضایت داد و در دومین بازی ۲ بر صفر هنگ‌گنگ را از پیش‌رو برداشت. همسایه غربی ایران در سومین بازی به مصاف کامبوج رفت و با برتری ۴ بر صفر در این بازی برنده شد. در آخرین بازی دور رفت در کمال تعجب ۲ بر یک ایران را شکست داد تا خود را به‌عنوان مدعی این گروه مطرح کند اما در دور برگشت ورق برگشت و شاگردان دراگان اسکوچیچ نشان دادند آنچه در دور اول گذشته بود، فقط یک اتفاق فوتبالی بوده است.

عراق در دور برگشت باز هم برابر بحرین به تساوی دست یافت اما این‌بار جدال دو تیم بدون رو و بدل‌شدن گل خاتمه یافت. برتری ۴ بر یک برابر کامبوج و یک بر صفر برابر هنگ‌کنگ شرایط گروه را پیچیده کرد تا تکلیف تیم صدرنشین به دیدار پایانی این تیم برابر ملی‌پوشان کشورمان کشیده شود. با وجود همه تمهیداتی که مسئولان عراقی برای صدرنشینی در این گروه تدارک دیده بودند اما این تیم ایران بود که به لطف برتری یک بر صفر در آخرین بازی، صدرنشین شد و جواز حضور در مرحله بعدی را کسب کرد و عراق به لطف ۱۷ امتیازی که به دست آورد، به‌عنوان یکی از تیم‌های برتر این مرحله، راهی دور بعد شد. عراق از ۸ بازی، ۵ برد و ۲ تساوی و ۱۴ گل زده و ۴ گل خورده در مجموع با ۱۷ امتیاز و پس از تیم ملی ایران جواز حضور در مرحله مقدماتی جام جهانی را به دست آورد و حالا یک‌بار دیگر باید در جدالی نفسگیر رودرروی ملی‌پوشان کشورمان قرار بگیرد.

امارات؛ غریبه‌ای در غرب آسیا

امارات در گروه G با تیم‌های ویتنام، مالزی، تایلند و اندونزی هم‌گروه بود، گروهی آسان از تیم‌های شرق قاره پهناور آسیا. امارات در اولین بازی خود ۲ بر یک مالزی را شکست داد و در دومین بازی نیز ۵ بر صفر از سد اندونزی گذشت. شکست ناباورانه ۲ بر یک از تایلند نشان داد این تیم حرف چندانی برای گفتن ندارد و به لطف حضور در این گروه آسان شانس حضور در مرحله بعدی را پیدا کرده است. امارات یک‌بار دیگر شکستی تلخ را تجربه کرد و این‌بار برابر ویتنام با یک گل مغلوب شد. امارات در دور برگشت بازهم مالزی را شکست داد و این‌بار ۴ بر صفر از سد این تیم گذشت، برتری ۳ بر یک برابر تایلند سه امتیاز دیگر برای شاگردان فن مارویک به همراه داشت و برد ۵ بر صفر برابر اندونزی کافی بود تا این در آستانه صعود قرار بگیرد. آنها در آخرین بازی برابر ویتنام صف‌آرایی کردند و ۳ بر ۲ پیروز شدند تا در نهایت با ۱۸ امتیاز به‌عنوان تیم صدرنشین جواز حضور در مرحله بعدی را کسب کنند.

امارات از ۸ بازی ۶ پیروزی به دست آورد و با ۲۳ گل زده و ۷ گل خورده بالاتر از ویتنام ۱۷ امتیازی جواز حضور در مرحله بعدی را به دست آورد، هر چند این تیم شرق آسیا نیز راهی مرحله بعد شد و هم‌اکنون با تیم‌های ژاپن، استرالیا، عربستان، چین و عمان در گروه B قرار دارد.

سوریه؛ بی‌ادعا به دنبال ادامه روزهای خوب

ملی‌پوشان سوریه در دور قبلی مسابقات در یکی از آرام‌ترین گروه‌ها قرار گرفتند. آنها در این مرحله فقط تیم چین را به‌عنوان یک مدعی در کنار خود می‌دیدند و تیم‌های فیلیپین، مالدیو و گوام تنها حریفانی دست‌گرمی و به‌عنوان بازی‌های تدارکاتی قملداد می‌شدند.

برتری ۵ بر ۲ در بازی نخست برابر فیلیپین، برد خفیف ۲ بر ۱ مقابل مالدیو و پیروزی ۴ بر صفر در بازی سوم برابر گوام و برد ۲ بر یک برابر چین کافی بود تا آنها دور رفت را با امتیاز کامل پشت‌سر گذاشته و با ۱۲ امتیاز اماده حضور در دور برگشت باشند. شاگردان نبیل معلول تونسی در دور برگشت و در نخستین دیدار ۱ بر صفر فیلیپین را شکست دادند و در دومین بازی به مصاف مالدیو رفتند که این بازی نیز با نتیجه ۴ بر صفر به سود آنها خاتمه یافت. گوام دیگر قربانی سوریه در این مرحله بود و با ۳ گل شکست دیگری را تجربه کرد اما در آخرین بازی ۳ بر یک مغلوب تیم چین شدند تا در نهایت با ۲۱ امتیاز به‌عنوان تیم صدرنشین راهی مرحله دوم شدند.

شاگردان نبیل معلول با ۷ پیروزی و تنها یک شکست با ۲۲ گل زده و ۷ گل خورده و تفاضل گل ۱۵+ بالاتر از چین راهی این مرحله شد و حالا یکی از رقبای ایران برای حضور در جام جهانی به شمار می‌روند. البته این احتمال وجود دارد سوریه در مرحله بعدی با هدایت یک مربی اهل این کشور به مصاف ایران بیاید و این موضوع در حال حاضر یکی از گزینه‌های فدراسیون فوتبال این کشور است.

لبنان؛ به دنبال شگفتی‌سازی

لبنان یکی از تیم‌هایی است که با کره هم‌گروه بود، تیمی که در مرحله قبل دو بازی برابر شاگردان پائولو بنتو انجام داده و شناخت خوبی از یکدیگر دارند. یک تساوی بدون گل و یک شکست خفیف ۲ بر ۱ برابر این تیم شرق آسیایی حکایت از آن دارد که دو تیم نسبت به هم اشراف داشته و باید دید در این مرحله چه نتایجی را رقم می‌زنند. لبنان در نخستین بازی خود در مرحله قبل، ۲ بر ۱ ترکمنستان را شکست داد و در دومین دیدار خود برابر سریلانکا به میدان رفت که حریف را با ۳ گل درهم کوبید. تساوی بدون گل در سومین دیدار و آن هم برابر تیم قدرتمند کره نشان می‌دهد لبنان علی‌رغم آنچه تصور می‌شود، حریف دست و پا بسته‌ای نیست و باید مراقب این رقیب گمنام باشیم. لبنان در دور برگشت ۳ بر ۲ سریلانکا را برد اما برابر ترکمنستان با همین نتیجه شکست خورد و در آخرین بازی نیز در شرایطی به مصاف کره‌جنوبی رفت که سایه سنگین ترکمنستان را پشت‌سر خود می‌دید اما به لطف تنها یک اختلاف امتیاز جواز حضور در مرحله بعدی را کسب کرد و حالا به همراه کره‌جنوبی از جمله حریفان تیم ملی فوتبال ایران به شمار می‌رود.

برنامه مسابقات ایران در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی قطر به شرح ذیل است:

ایران- سوریه، 11 شهریور 1400 (2 سپتامبر 2021)

عراق- ایران، 16 شهریور 1400 (7 سپتامبر 2021)

امارات -ایران، 15 مهر 1400 (7 اکتبر 2021)

ایران- کره‌جنوبی، 20 مهر 1400 (12 اکتبر 2021)

لبنان- ایران، 20 آبان 1400 (11 نوامبر 2021)

سوریه- ایران، 25 آبان 1400 (16 نوامبر 2021)

ایران- عراق، 7 بهمن 1400 (27 ژانویه 2022)

ایران -امارات، 12 بهمن 1400 (اول فوریه 2022)

کره‌جنوبی- ایران، 4 فروردین 1401 (24 مارس 2022)

ایران- لبنان، 9 فروردین 1401 (29 مارس 2022)

نحوه صعود تیم‌های آسیایی به جام جهانی

دو تیم اول و دوم هر گروه به صورت مستقیم راهی جام جهانی می‌شوند. تیم‌های سوم در مسابقه پلی‌آف شرکت خواهند کرد و برنده آنها راهی پلی‌آف بین‌المللی خواهد شد. چهار تیم از کنفدراسیون‌های آسیا، اقیانوسیه، کانمبول و کونکاکاف حضور دارند که در نهایت دو تیم برنده به جمع 32 تیم برتر جام جهانی راه پیدا می‌کنند.

به این صورت با توجه به میزبانی قطر و حضور قطعی چهار تیم آسیایی، در جام جهانی 2022 قاره آسیا با پنج سهمیه قطعی بیشترین تعداد سهمیه تاریخش را خواهد داشت که در صورت صعود تیم حاضر در پلی‌آف نیز، سهمیه آسیا در جام جهانی پیش‌رو به 6 تیم افزایش پیدا می‌کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.