عملیات سخت سرخپوشان در آب‌های ملخ

20 گردشگر در یک‌ماه گذشته از سوی امدادگران هلال‌احمر از مرگ نجات یافتند

امدادگران جمعیت هلال‌احمر توانستند سه گردشگر را نجات دهند. آنها باز هم در یک مأموریت سخت منجی جان گردشگران شدند و زندگی‌شان را نجات دادند. این‌بار سرخپوشان شهرستان سمیرم به یاری گردشگران شتافتند. آنهایی که در منطقه کوهستانی و گردشگری آب ملخ دچار حادثه شده بودند. آب رودخانه آنها را با خود برده بود و خطر مرگ آنها را تهدید می‌کرد. با این حال امدادگران این حادثه‌دیدگان را پیدا کرده و نجات دادند. اینها بیستمین گردشگری بودند که امدادگران هلال‌احمر از اول تیرماه تاکنون منجی زندگی‌شان شده‌اند.

این اتفاق شامگاه پنجشنبه رخ داد. ۲ خانم ۳۳ و ۲۸ساله و یک مرد ۳۱ساله اهل آباده استان فارس در رودخانه ملخ سمیرم گرفتار شدند. آنها برای تفریح به این محل آمده بودند، ولی حادثه غافلگیرشان کرد. وقتی خبر به نیروهای امدادی رسید، مأموریت سخت آغاز شد. نورمحمد موسوی، رئیس جمعیت هلال‌احمر سمیرم، درباره جزئیات این ماجرا گفت: «آب رودخانه این سه نفر را از محل تخت و چشمه سلیمان در آب ملخ به پایین‌دست رودخانه  برده بود. بلافاصله دو گروه مدادونجات شامل ۱۰ امدادگر به منطقه اعزام شدند. عملیات آغاز شد و در نهایت بعد از هفت ساعت خطر رفع شد. امدادگران موفق شدند این سه نفر را پس از هفت ساعت جست‌وجو نجات داده و به محل امن در صخره‌های حاشیه رود وحشی و خروشان منتقل کنند. حال عمومی نجات‌یافتگان خوب است و فقط دچار ترس و بی‌حالی شده بودند.»

آب ملخ یکی از آبشارهای دوطبقه ایران است که چشمه جوشان و پرآب بالای این آبشار طبیعی، زیبا و چشم‌انداز بی‌مانندی دارد. آب ملخ با وجود چشمه و تختی به نام تخت سلیمان در ۶۷ کیلومتری جنوب سمیرم، بخش پادنا واقع شده و هر سال به‌ویژه در این فصل پذیرای مسافران و گردشگران است. اما گفته می‌شود که در این رودخانه افراد بسیاری به خاطر رعایت‌نکردن مسائل ایمنی جان داده‌اند.

مرگ 40 نفر در رودخانه ملخ

رئیس جمعیت هلال‌احمر سمیرم در ادامه با درخواست از گردشگران و مسافران برای سفرنکردن در این شرایط سخت کرونایی گفت: «در پنج سال گذشته، ۴۰ نفر در این محل به داخل رودخانه افتاده‌اند. گردشگران مسائل ایمنی را رعایت نمی‌کنند و به علایم هشداردهنده نیز توجهی ندارند. هرسال شاهد حضور گردشگران زیادی در این منطقه هستیم که گاهی دچار حادثه می‌شوند و گاهی نیز بر اثر همان حوادث سقوط می‌کنند. حتی در مواردی اجساد آنها نیز پیدا نمی‌شود و خانواده‌های زیادی را عزادار عزیزان‌شان می‌کنند. بی‌احتیاطی و ناآشنابودن به موقعیت سخت و آب‌های بسیار خروشان آب ملخ و تخت سلیمان و همچنین دست‌کم‌گرفتن برخی پرتگاه‌های بلند و خطرناک عامل اصلی بیشتر سقوط‌ها، ناپدیدشدن و جان‌باختن افراد در این منطقه زیبا اما سنگلاخی، دره‌ای شکل و پرخطر است.»

نجات چوپانان مصدوم در ارتفاعات خوی

اما این ماجرا هفتمین مأموریت امدادگران هلال‌احمر کشور در تیرماه بود. اول تیرماه بود که ۳ مصدوم گرفتارشده در ارتفاعات روستای قره‌گل از توابع شهرستان خوی نجات یافتند. با تماس ایستگاه آتش‌نشانی با مرکز کنترل عملیات جمعیت هلال‌احمر، مبنی بر پشتیبانی عملیات امداد به افراد گرفتارشده در ارتفاعات روستای قره‌گل، تیم امدادونجات کوهستان به استعداد ۶ امدادگر با به همراه‌داشتن تجهیزات کوهستان به محل حادثه اعزام شد. این حادثه در ۸۰ ‌کیلومتری محور خوی با قطور برای چوپانان اتفاق افتاده بود. پس از سقوط گوسفندان به دره، تعدادی از چوپانان برای نجات احشام وارد دره شدند که ۳ نفر از آنان سقوط کردند.

۲ نفر از آنها قبل از رسیدن عوامل امدادی توسط مردم محلی نجات یافتند ولی یک‌نفر از چوپان با سقوط به عمق ۲۵ متری منتظر کمک تیم امدادونجات کوهستان ماند تا امدادگران با ایجاد کارگاه به او دسترسی یابند. پس از دسترسی به مصدوم، اقدامات اولیه و پیش‌بیمارستانی انجام شد. او را با استفاده از تجهیزات کوهستان و بعد از پیمودن مسیری ۳۰۰ متری، به نقطه امن انتقال و از طریق آمبولانس به مرکز درمانی منتقل کردند.

عملیات در جنگل مشه سویی

۳ فرد گمشده در جنگل مشه سویی اردبیل نیز روز چهارم تیرماه از سوی تیم هلال‌احمر شهرستان نمین نجات یاقتند. ساعت 11 و 55 دقیقه روز جمعه ۴ تیر، بود که طی تماس تلفنی مرکز کنترل و هماهنگی عملیات اضطراری جمعیت هلال‌احمر گیلان با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات امدادونجات جمعیت هلال‌احمر استان اردبیل، گم‌شدن ۳ جوان در جنگل مشه سویی اعلام شد. بلافاصله یک تیم کوهستان از جمعیت هلال‌احمر شهرستان نمین متشکل از ۵ نفر با یک خودروی آمبولانس به منطقه حادثه اعزام شدند. پس از چندین ساعت جست‌وجو و تلاش نجاتگران، افراد مفقودی پیدا و در سلامت کامل به خانواده‌شان تحویل داده شدند.

نجات بیمار قلبی از ارتفاعات زیارت

همان روز در استان گلستان نیز تیم‌های امدادونجات توانستند یک بیمار قلبی را از ارتفاعات زیارت گرگان نجات دهند.

ساعت 13 و50 دقیقه روز جمعه ۴ تیرماه گزارش بیماری قلبی یک مرد ۵۲ساله در ارتفاعات زیارت، اعلام شد. بلافاصله دو تیم از نجاتگران پایگاه امدادونجات زیارت به همراه تکنیسین اورژانس به روستای زیارت، بالاتر از آبشار چماز چال اعزام شدند. نیروهای امدادی مرد ۵۲ساله مصدوم که به همراه ۴ نفر به ارتفاعات زیارت رفته و در بین راه دچار مشکل قلبی شده بود را پس از انجام اقدامات پیش‌بیمارستانی به پایین‌دست منتقل کردند.

مأموریت برای نجات 9 گردشگر

روز پنجم تیرماه نیز، هلال‌احمر شهرستان بابل به 9 گردشگر گمشده در جنگل‌های منطقه جنگلی بابل‌کنار امدادرسانی کرد.

این اتفاق ساعت 18 و 55 دقیقه روز شنبه رخ داد. بر اساس گزارش مرکز EOC جمعیت هلال‌احمر استان مازندران مبنی بر گم‌شدن تعدادی از گردشکران مازندرانی در منطقه جنگل‌های بابل‌کنار، نجاتگران پایگاه زنده‌یاد عاصمی جمعیت هلال‌احمر بابل با تجهیزات کامل به منطقه مورد نظر اعزام شدند. آنها پس از هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی و دهیاری جست‌جو را آغاز کردند. فرزاد امانی، سرتیم عملیات به همراه نجاتگران حسین ‌تقی‌پور و محمدرضا معصومی با همراهی یک مأمور نیروی اتتظامی و یک‌نفر بومی، راهی جنگل‌های بابل‌کنار شدند. پس از چند ساعت جست‌وجو، ۹ نفر گردشگر گم‌شده را پس از تغذیه امدادی به منطقه امن راهنمایی کردند.

حادثه برای مرد ۶۵ ساله در ارتفاعات کاکان

این‌بار روز ششم تیرماه امدادگران هلال‌احمر مأموریت سختی را پشت‌سر گذاشتند. آنها در عملیاتی طاقت‌فرسا در ارتفاعات منطقه کاکان جان مرد ۶۵ ساله را نجات دادند. ساعت 12 و30 دقیقه بود که در تماس مردمی با شماره ۱۱۲ کشیک امدادونجات استان مبنی بر سقوط مرد ۶۵ ساله در کوه‌های اطراف کاکان، بلافاصله تیم امدادونجات کوهستان شعبه بویراحمد به محل حادثه اعزام شد. با توجه به وضعیت مصدوم و صعب‌العبوربودن منطقه، نیروهای امدادی با پیمایش مسیر صعب‌العبور و سخت به سمت مصدوم حرکت کردند. امدادگران بعد از رسیدن به مصدوم، کمک‌های اولیه را انجام داده و با ثابت‌کردن مصدوم به ‌وسیله لانگ، این فرد را به پایین کوه منتقل کردند.

عملیات نجات جان مصدوم ۸ساعت به طول انجامید و با انتقال مصدوم توسط نیروهای اورژانس به مرکز درمانی عملیات با موفقیت به پایان رسید.

8 ساعت عملیات نفسگیر برای نجات

مرد ۶۵ ساله‌ای که در ارتفاعات دره کیوار همدان دچار حادثه شده بود، روز نهم تیرماه توسط تیم جست‌و‌جو و نجات کوهستان پایگاه میدان میشان جمعیت هلال‌احمر شهرستان همدان نجات یافت.

ساعت 11 و45 دقیقه روز سه‌شنبه، گزارشی مبنی بر سقوط فردی در ارتفاعات دره کیوار الوند دریافت شد. هماهنگی‌های لازم برای اعزام تیم امداد کوهستان هلال‌احمر شهرستان همدان صورت گرفت. نجاتگران در سریع‌ترین زمان خود را به محل حادثه رسانده و اقدامات اولیه را جهت تثبیت فرد مصدوم که به علت سقوط از ارتفاع دچار ترومای مچ پا شده بود، انجام شد. فرد مصدوم توانایی حرکت نداشت که نجاتگران با استفاده از بسکت و تجهیزات امدادی و پیمودن مسافت طولانی و ناهموار کوهستانی، او را از طریق مسیر منتهی به جاده تاریک دره به محل استقرار آمبولانس اورژانس انتقال داده و جهت اعزام به مراکز درمانی تحویل نیروهای ۱۱۵ دادند.

این عملیات به ‌دلیل صعب‌العبوربودن مسیر کوهستانی و گرمای طاقت‌فرسای ارتفاعات الوند تا برگشت نجاتگران به پایگاه محل استقرار حدود ۸ساعت به طول انجامید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.