پژمان و ارسطو با «دینامیت» سینما را می‌ترکانند؟!

جنگ سینما و کرونا ادامه دارد

شهروندآنلاین: در شرایطی که به دلیل مخالفت اولیه سازندگان فیلم کمدی «دینامیت» با نمایش این فیلم در شرایط کرونازده سینمای ایران- و البته مخالفت سازمان سینمایی و مقامات وزارت ارشاد با اعطای کمک‌های حمایتی به این فیلم، به نظر می‌آمد که حداقل تا چندماه دیگر باید پرونده نمایش این فیلم را مختومه تلقی کرد؛ اما پس از چند هفته درگیری بی‌ثمر و کشمکش‌های بی‌حاصل در نهایت سازندگان این فیلم به‌طور ناگهانی تن به اکران دادند- تا روزنه‌ای از امید به روی سینمای ایران باز شده باشد. اتفاقی که اگر با موفقیت قرین شود و تماشاگران از این فیلم استقبال کنند، نقطه عطفی دیگر برای عبور سینمای بحران‌زده از یکی از دشوارترین بحران‌های سال‌های اخیرش رقم خواهد خورد.

آغاز یا پایان داستان؟!

با اینکه پس از چند هفته درگیری بی‌حاصل و کشمکش‌های شدید سازمان سینمایی با سازندگان فیلم «دینامیت» بر سر اعطا یا عدم اعطای تسهیلات ۲.۵میلیاردی اکران به این فیلم، روز گذشته رسانه‌ها خبر از مخالفت سازمان سینمایی با اعطای این کمک و حمایت نجومی دادند؛ اما برخلاف آنچه به نظر می‌رسید، این مخالفت از سوی سازمان سینمایی، نه‌تنها یکی از معدود روزنه‌های امید سینمای ایران برای عبور از بحران مالی روزگار کرونا را مسدود نکرد، بلکه اکران این فیلم را حتی تسریع نیز کرد- و سازندگان «دینامیت» که در ابتدا درباره اکران این فیلم تردید داشتند، در نهایت از پنجشنبه‌شب دهم تیرماه با اکران این فیلم موافقت کردند و «دینامیت» روی پرده رفت.

روزنه امید

اکران فیلم کمدی «دینامیت» که در نزدیک به ۵۰ سالن در شهرهای مختلفی، از تهران تا مشهد و اصفهان و کرج و گرگان و کاشان استارت خورده است، در صورت موفقیت می‌تواند باعث بازشدن روزنه امیدی برای سینمای ایران شده و صاحبان دیگر فیلم‌های منتظر اکران را نیز راضی کند که با رفتن فیلم‌هایشان روی پرده موافقت کنند. این درحالی است که در ماه‌های اخیر در سینمای ایران شاهد نوعی قفل و رکود تمام و کمال بودیم و فیلم‌ها از ترس یک شکست محتوم، ریسک اکران را نپذیرفته و این امر را به زمانی دیگر موکول می‌کردند.
از این‌روست که انتشار اخباری مبنی بر موفقیت نسبی این فیلم در ساعات اول اکران با استقبال رسانه‌ها و دست‌اندرکاران سینمای ایران مواجه شده است.

اخبار موفقیت

رسانه‌های سینمایی نوشته‌اند که فیلم «دینامیت» تنها در ۶ ساعت اول اکران ۳۳میلیون تومان فروخت- تا آغازی امیدوارکننده را تجربه کرده باشد.
طبق این گزارش‌ها، در پی‌ اکران ناگهانی «دینامیت» در همان روز اول حدود ۱۱۰۰ نفر به تماشای این فیلم نشستند و «دینامیت» از عصر تا شب، طی ۱۰۰ سانس در ۳ کلانشهر تهران، مشهد و اصفهان، ۳۳میلیون تومان فروخت- تا امیدواری‌ها افزایش یافته باشد.
به‌خصوص که با توجه به برنامه‌ریزی‌ گسترده سینماهای سراسر کشور برای نمایش این فیلم، میزان فروش روزانه «دینامیت» قطعا با افزایش قابل‌ توجهی همراه خواهد بود.
استقبالی که می‌تواند شانس اکران «درخت گردو» و بازگشت حالت عادی به سینمای ایران را به میزان‌ قابل‌ توجهی افزایش دهد.

دینامیت

«دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی، در ساختاری نزدیک به «اجاره‌نشین‌ها»ی داریوش مهرجویی، ماجراهای خانه‌ای را که افرادی مختلف در آن سکونت دارند، روایت می‌کند.
فیلمی درباره دو دختر جوان، یک ساقی و دو طلبه- که از جمله ساکنان خانه «دینامیت» هستند و تضادهای فکری و رفتاری آنها اتفاقات طنازانه فیلم را رقم می‌زند.
این فیلم که بنا به دلایلی در یکی دوسال اخیر با موانعی در مسیر اکران مواجه بود، همواره در این مدت از معدود شانس‌های سینمای ایران برای جلب‌نظر و بازکردن پای تماشاگران به سالن‌های سینما به شمار آمده است و حالا هم این فرصت را دارد که با برآوردن توقعات و تعبیر رویاهای سینمادوستان، جایگاه خود و سازنده‌اش را در سینمای ایران ارتقا دهد!

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.