2030 سال ماشین پرنده ؟!

تولیدکننده بزرگ خودرو می‌گوید پایان این دهه خودروها در شهرهای جهان خواهند پرید! هرچند پرواز آغاز شده است!

به گفته یکی از تولیدکنندگان بزرگ خودرو، پایان این دهه زمان پرواز خودروها در شهرهای سراسر جهان خواهد بود که به کاهش ترافیک و از بین بردن آلایندگی خودروها کمک می‌کند. شاید هنوز تا تحقق کامل پرواز خودروها و عادی‌شدن آن زمان لازم باشد، اما این باعث نمی‌شود که آنها نپرند، حتی آزمایشی! چنانکه خودرویی در اسلواکی پرید!

به گفته یکی از تولیدکنندگان بزرگ خودرو، پایان این دهه زمان تحقق رویای خودروهای پرنده در شهرهای سراسر جهان خواهد بود که به کاهش ترافیک و از بین بردن آلایندگی خودروها کمک می‌کند.

مایکل کول می‌گوید سیستم‌های حمل‌ونقل شهری که مردم را به‌ صورت هوایی جابه‌جا می‌کند، می‌تواند ازدحام حاصل از ترافیک را از بین ببرد و به کاهش انتشار آلاینده‌ها در شهرها کمک کند.

مایکل کول، مدیر اجرایی پایگاه اروپایی خودرو‌سازی هیوندای کره‌جنوبی، گفت این شرکت سرمایه‌گذاری‌های بسیار چشمگیری در زمینه سیستم‌های حمل‌ونقل شهری که مردم را هوایی جابه‌جا می‌کند، انجام داده است و افزود: «معتقدیم این واقعا بخشی از آینده است.»

کول اذعان کرد: «کمی زمان لازم است تا بتوانیم این کار را انجام دهیم. فکر می‌کنیم آخر این دهه مطمئنا، تحقق حمل‌ونقل هوایی فرصتی عالی برای رهایی از ترافیک در شهرها فراهم و به کنترل آلایندگی کمک می‌کند، خواه این اتفاق درون یک شهر بیفتد یا حتی بین شهرها باشد.»

او در کنفرانس گروه صنعتی جامعه تولیدکنندگان و بازرگانان هیوندای موتور گفت: «این بخشی از راه‌حل آینده ما در ارایه ایده‌های نوآورانه حمل‌و‌نقل هوایی است.»

این شرکت طرح خودرو پرنده خود را که با همکاری شرکت اوبر (Uber) توسعه یافته است، در نمایشگاه سی‌ای‌اس (Consumer Electronics Show) در لاس وگاس ژانویه 2020 ارایه کرد.

هیوندای همچنین درگیر ایجاد نخستین فرودگاه بدون باند انگلستان است که قرار است اواخر امسال در شهر کاونتری افتتاح شود؛ فرودگاهی برای هواپیماهای برقی عمود پرواز (eVTOL).

این فرودگاه شهری برای وسایل ترابری هوایی از جمله تاکسی‌های هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌شود.

 

خودرویی که پرید!

شاید هنوز تا تحقق کامل پرواز خودروها و عادی‌شدن آن زمان لازم باشد، اما این دلیل نمی‌شود که خودروها نپرند، حتی آزمایشی! چنانکه خودرویی در اسلواکی پرید!

نمونه اولیه این خودرو پرنده نخستین پرواز آزمایشی‌اش را بین دو فرودگاه بین‌المللی نیترا و براتیسلاوا در اسلواکی با موفقیت انجام داد. پرواز این خودرو 35 دقیقه‌ طول کشید.

این خودرو پرنده که AirCar (خودروی هوایی) لقب گرفته، مجهز به یک موتور بی‌ام‌و (BMW) است و با سوخت بنزین معمولی که در پمپ بنزین‌ها یافت می‌شود، کار می‌کند.

پروفسور استفان کلاین، خالق آن، گفت این خودرو می‌تواند حدود یک‌هزار کیلومتر (600 مایل)، در ارتفاع 8هزار و 200 فوت (2هزار و 500 متر) پرواز کند و تاکنون 40ساعت پرواز کرده است.

تبدیل‌ این خودرو به هواپیما، که قابلیت پرواز و حرکت روی جاده را دارد، دو دقیقه و 15 ثانیه زمان می‌برد.

این خودرو پرنده قادر است دو سرنشین با مجموع وزن 200 کیلوگرم را حمل کند، اما برخلاف نمونه‌های اولیه تاکسی پهپادی، نمی‌تواند به صورت عمودی بلند شود و بنشیند و به باند پرواز نیاز دارد.

امیدهای بسیاری به بازار نوپای خودروهای پرنده وجود دارد که مدت‌هاست به‌عنوان نقطه عطفی در آینده از آن گفته می‌شود.

حرکت خودرو پرنده، پس از پرواز آزمایشی در خیابان.KLEIN VISION

بازار بزرگ

کلین ویژن، شرکت پشتیبان  AirCar، می‌گوید توسعه نمونه اولیه حدود دوسال طول کشیده است، با صرف سرمایه‌ای نزدیک به 2 میلیون یورو.

آنتون زاژاک، مشاور و سرمایه‌گذار در کلین ویژن، گفت اگر این شرکت بتواند حتی درصد کمی از فروش جهانی شرکت‌های هواپیمایی یا تاکسی را جذب کند، بسیار موفق خواهد بود.

او گفت فقط در ایالات متحده حدود 40هزار سفارش وسایل ترابری هوایی وجود دارد و اگر 5درصد آن را از هواپیما به خودرو پرنده تغییر دهیم، بازار بزرگی خواهیم داشت.

پرواز آزمایشی خودرو پرنده. KLEIN VISION

منابع: گاردین و BBCNEWS

اینجا و اینجا کلیک کنید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.