وضعیت قرمز کرونایی در 92 شهر و خطر دلتا در سراسر کشور

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد

کرونای هندی یا همان جهش دلتای ویروس، دیگر محدود به استا‌ن‌های جنوبی نمی‌شود، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نسبت به سویه دلتای کرونا در همه مناطق کشور هشدار داده است.

شهروندآنلاین- در دنیا وضعیت به شکلی است که موج جدیدی از بیماری با عنوان ویروس دلتا یا کرونای هندی در حال گسترش است. ۶۸کشور دنیا درگیر این موج شده‌اند و دیروز در برزیل بیشترین آمار مرگ‌ومیر ثبت شد. در این کشور روز جمعه بالای ۱۶۰۰مرگ ثبت شد و در هندوستان علی‌رغم اندکی کاهش اما بالای ۷۵۰مرگ در روز ثبت شد. در کشور اندونزی وضعیت به همین شکل افزایشی است و در کشورهای دیگر هم این ویروس در حال تاخت‌وتاز است.

رعایت پروتکل‌ها به زیر 70درصد رسیده

رئیسی در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با تأکید بر اینکه در ایران در استان‌های جنوبی، شرقی و جنوب‌شرقی تعداد شهرهای درگیر در استان‌ها افزایش می‌یابد، گفت: «با وجود تأکیدات زیاد، رعایت پروتکل‌ها کمتر از ۷۰درصد است که عدد پایینی است.»

به گفته معاون وزیر بهداشت اگر بخواهیم پروتکل اثرگذار باشد، باید بالای ۸۵درصد رعایت پروتکل‌ها را داشته باشیم. وجود ویروس دلتا در جای‌جای کشور با توجه به قدرت سرایت آن قطعا می‌تواند میزان همه‌گیری را افزایش دهد و میزان بستری و ابتلا را بیشتر خواهد کرد.

ویروس دلتا در جای‌جای کشور پیدا شده؛ رئیسی می‌گوید: با توجه به اینکه قدرت سرایت این ویروس بسیار بالاست، می‌تواند میزان همه‌گیری، بستری و ابتلا را بیشتر کند. در حال حاضر ۹۲شهرمان قرمز، ۱۸۳شهر نارنجی و ۱۷۳شهر هم زرد هستند.

به گفته معاون وزیر بهداشت بیش از نیمی از استان‌های کشور درگیر هستند. برخی استان‌ها ابتدای درگیری قرار دارند که اگر خوب رعایت کنند، می‌توانند مهار کنند، اما اگر سهل‌انگاری کنند، بیماری می‌تواند کل استان را درگیر کند.

در استانی مانند اصفهان فعلا فقط شهر اردستان درگیر و قرمز است. در ایلام یک شهر مهران درگیر است. خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی هم فقط یک شهر درگیر دارند. در کرمانشاه فقط گیلان‌غرب درگیر است. در کهگیلویه‌وبویراحمد فقط گچساران درگیر است و در گیلان و استان مرکزی هم فقط یک شهر درگیر است. اما بقیه استان‌ها تعداد شهرهای درگیرشان بالاست.

وضعیت قرمز کرونایی در تهران و سیستان‌وبلوچستان

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت پایتخت گفت: «در تهران ۱۰ تا از شهرهای استان تهران درگیر هستند، یعنی اسلامشهر، بهارستان، پاکدشت، پردیس، تهران، دماوند، ری، شمیرانات، فیروزکوه و قرچک. همچنین ۱۰ شهر استان سیستان‌وبلوچستان درگیر هستند که تقریبا می‌توان گفت سراسر استان درگیر شده است.»

به گفته رئیسی در استان فارس شهرهای جنوبی و جنوب‌شرق استان درگیری زیادی با ویروس دارند. در کرمان ۱۵ شهر درگیر هستند و در هرمزگان ۱۱ شهر درگیری دارند. به همین صورت استان‌های مختلف درگیری‌های مختلف دارند و حتما نیاز است که پروتکل‌ها با دقت بیشتری رعایت شوند.

رئیسی گفت: «در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، تأکید زیادی بر کنترل مرزها، به ویژه مرزهای شرقی شد. نیروی انتظامی و ستاد نیروهای مسلح و سپاه تاکنون اقدامات خوبی برای کنترل مرزهای شرقی انجام داده‌اند و امروز تأکید شد که کنترل مرزها به ویژه در مرزهای شرقی کشور تشدید شود.»

موضوع دیگری که در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح‌شده نظارت دقیق بر روند ویروس در استان‌های درگیر بوده است. رئیسی گفت: «به ویژه در سیستان‌وبلوچستان که ارتباط مستقیمی با استاندار محترم آنجا برقرار و مسائل و مشکلات مطرح شد و قرار شد به صورت ویژه کمک‌هایی ارسال شود و اگر نیاز باشد، کمک‌ها بیشتر شود.»

لزوم نظارت بر رعایت پروتکل‌ها در مناطق درگیر

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  زیرساخت‌ها برای شیوع بیماری و پذیرش بیمار مهم است. خوشبختانه در زمینه اکسیژن‌ساز و تخت در استان سیستان‌وبلوچستان مشکل خاصی نیست، اما اقدامات بیشتری به ویژه در حوزه نظارت و رعایت پروتکل‌ها و اعمال قانون با پروتکل‌شکنان نیاز است که در این منطقه انجام شود.

میزان رعایت پروتکل‌ها در سیستان‌وبلوچستان به طور میانگین زیر ۵۰درصد است و نیاز است که مردم عزیز و صبور آن منطقه در رعایت پروتکل‌ها دقت بیشتری داشته باشند.

او ادامه داد: «قرار شد در سیستان‌وبلوچستان بسیاری از اماکن و ادارات تعطیل باشند، از جمله بانک‌ها و ادارات دولتی، مگر آنهایی که خیلی ضروری هستند، باز باشند.»

رئیسی گفت: «در استان‌هایی هم که شهر قرمز در آنها اعلام شد، بر اساس پروتکل‌ها و رنگ‌بندی که وجود دارد، باید اقداماتی اعمال شود. مثلا در شهرهای قرمز کارکنان دولتی حداکثر ۳۰درصد باید حضور یابند و بقیه باید دورکار باشند. به جز مشاغل بسیار ضروری که حداکثر تا ۵۰درصد می‌توانند حضور یابند و بقیه باید به صورت دورکار باشند تا شرایط آرام‌تر شود.»

اعلام گروه سنی جدید برای واکسن از هفته آینده

رئیسی در ادامه صحبت‌هایش درباره وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور نیز گفت: «طی هفته گذشته سرعت واکسیناسیون بهتر شد و ان‌شاءالله طی این هفته و به ویژه هفته آینده سرعت واکسیناسیون قابل قبول خواهد بود و  میزان قابل توجهی واکسن در اختیار خواهیم داشت. در سطح کشور ازدحام و تجمع آنچنانی طی هفته گذشته نداشتیم و واکسیناسیون خوب و روان انجام شد، در دو یا سه مرکز شلوغی‌هایی بود که با تمهیداتی نظیر افزایش مراکز تجمیعی و نوبت‌دهی، آنجا هم به وضعیت عادی بازگشته و واکسیناسیون با سرعت و دقت بهتری ادامه پیدا خواهد کرد. مردم نگران دوز دوم واکسن نباشند و قطعا کسانی که دوز اول را دریافت کردند، دوز دوم را هم دریافت می‌کنند.»

او افزود: «الان تقریبا وضعیت انجام واکسیناسیون گروه سنی که اعلام کردیم، مطلوب و مناسب است و طی هفته آینده به احتمال خیلی زیاد گروه سنی پایین‌تری اعلام می‌کنیم که واکسیناسیون انجام دهند.»

معاون بهداشت وزارت بهداشت تأکید کرد: «خوشبختانه قریب به ۳۰۰هزار دوز واکسن داخلی برکت به دست‌مان رسیده که توزیع شده است و امید داریم در هفته‌های آینده میزان واکسن‌های تولید داخل و خارجی افزایش یابد و سرعت واکسیناسیون قابل قبول باشد. تاکنون حدود ۷میلیون دوز واکسن توزیع کردیم که حدود ۲میلیون نفر هر دو دوز و حدود ۴میلیون نفر هم دوز اول را دریافت کردند که در زمان نوبت دوز دوم را هم دریافت خواهند کرد.»

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تأکید کرد: «در هفته‌های آینده وضعیت تأمین واکسن ما بسیار مطلوب‌تر خواهد بود.»

تأمین ماهانه ۱۰میلیون دوز واکسن ایرانی از شهریور ماه

به گفته رئیسی بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته ما از شهریور ماهیانه ۱۰میلیون دوز واکسن داخلی به دست‌مان خواهد رسید و تا پایان سال همه گروه هدف کشور را واکسینه می‌کنیم.

 معاون وزیر بهداشت ادامه داد: «حدود ۸۷۰مرکز تجمعی داریم که ۷۵مرکز در تهران است و از این جهت با توجه به موجودی واکسن روزانه توانایی واکسیناسیون روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دوز را داریم و این توانمندی به ۵۰۰هزار دوز واکسن در روز هم خواهد رسید. از مردم می‌خواهم پروتکل‌ها را جدی بگیرند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.