دینامیت پر! سینما پر!

یک بار دیگر آژیر خطر کرونا و اعلام وضعیت قرمز در سینما

ساعاتی پس از اعلام فروش رویایی 300 میلیون تومانی (و ساعاتی دیگر: 500 میلیون تومانی) برای فیلم «دینامیت» رسانه‌ها از وضعیت قرمز کرونایی تهران و احتمال تعطیلی مجدد سالن‌های سینما خبر دادند. این یعنی که تنها یک روز پس از آغاز اکران فیلم جدید در سینماها، با اعلام وضعیت قرمز در پایتخت از شنبه، سینماها بار دیگر در آستانه تعطیلی کامل قرار می‌گیرند. اتفاقی که به گفته ابراهیم عامریان، تهیه‌کننده دینامیت همه منتظرش بودند و اگر هم سینماها تعطیل شود، ان‌شاءالله بعد از یکی، دو هفته مجدد شاهد بازگشایی خواهیم بود و در شرایط بهتر ادامه اکران فیلم را پی خواهیم گرفت…

شهروندآنلاین: تنها یک روز بعد از انتشار اخبار پرشمار امیدوارکننده درباره آغاز اکران فیلم «دینامیت»، با قرمز شدن وضعیت کرونایی شهر تهران سالن‌های سینما یک بار دیگر در آستانه تعطیلی کامل قرار گرفتند تا تنها روزنه امید سینمای ایران نیز با چالش مهمی مواجه شود.

سینما درگیر کابوسی دیگر

ساعاتی پس از اینکه اعلام شد فیلم «دینامیت» در سانس‌های آغازین روز اکرانش در حدود سیصد میلیون تومان فروخته (که با توجه به آمارهای پیش از این فیلم که تقریبا همگی شکست‌های فاحشی بودند، امیدوارکننده به شمار می‌آید) رسانه‌ها از وضعیت قرمز کرونایی تهران و احتمال تعطیلی مجدد سالن‌های سینما خبر دادند. این یعنی که تنها یک روز پس از آغاز اکران فیلم جدید در سینماها، با اعلام وضعیت قرمز در پایتخت از شنبه، سینماها بار دیگر در آستانه تعطیلی کامل قرار می‌گیرند. خبری که می‌تواند یک بار دیگر رویای علاقمندان سینما را برای عبور سینما از بحران مالی چهارده- پانزده ماه اخیر به کابوس مبدل کند…

موج جدید کرونا علیه دینامیت

آغاز امیدوارکننده فیلم «دینامیت» امیدواری‌ها را درباره احتمال عبور سلامت سینمای ایران از بحران مالی کرونا بیشتر کرده بود. اتفاقی که می‌توانست بحران یک سال و چند ماه اخیر را که بسیاری از سینماها را در آستانه ورشکستگی قرار داده بود، به سلامت از سر سینمای ایران دور کند. بازگشت وضعیت کرونایی شهرها به وضعیت قرمز، اما، دوباره همه چیز را بحرانی کرد.

محمدرضا فرجی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در این باره می‌گوید: «متاسفانه انتظار نداشتیم دوباره وضعیت شهرها به حالت قرمز برگردد. نه فقط برای سینما که برای سلامت همه مردم دوست داشتیم دیگر شاهد موج پنجم کرونا نباشیم، اما امروز و در این شرایط کماکان اولویت اصلی برای ما سلامت مردم است.»

فرجی درباره آغاز امیدوارکننده فیلم «دینامیت» و استقبال مردم از این فیلم و البته تأثیر تعطیلی مجدد سینماها بر روند مثبت احیای سالن‌های سینمایی هم می‌گوید: «تهیه‌کننده و پخش‌کننده این فیلم هم با اطلاع از احتمال وقوع وضعیت قرمز حاضر به اکران فیلم خود شده بودند و امیدواریم با رعایت عمومی پروتکل‌ها و روند بهتر واکسیناسیون شرایط زودتر به حالت ایمن بازگردد. در هر حال تأکید ما این است که سینما مکانی امن برای تفریح خانواده‌هاست و همواره کلیه پروتکل‌های بهداشتی در آن رعایت می‌شود، اما در صورت صدور دستور تعطیلی سینماها از سوی ستاد کرونا، هیچ سینماداری مجاز نیست به صورت خودخواسته به فعالیت ادامه دهد و حتما در صورت مشاهده، خود ما با آن سالن برخورد خواهیم کرد.»

سینما تابع ستاد ملی کرونا

محمدرضا فرجی، مدیرکل نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی درباره احتمال تعطیلی یا ادامه فعالیت سینماها در روزهای کرونایی تهران می‌گوید که هنوز چیزی در این مورد مشخص نیست و تصمیمات ستاد ملی کرونا سرنوشت سینماها را در روزهای آینده مشخص خواهد کرد.

فرجی می‌گوید: «وضعیت فعالیت سینماهای سراسر کشور بنا بر وضعیت کرونایی هر استان مشخص خواهد شد. آنچه قطعی است، این است که ما در این زمینه به طور کامل تابع تصمیمات ستاد ملی کرونا خواهیم بود. یعنی ستاد کرونای هر استان، درباره هر یک از مشاغل مانند سینما هر تصمیمی بگیرند، همه ما از سینماداران تا پخش‌کنندگان و صاحبان آثار به آن پایبند خواهیم بود.»

محمدرضا فرجی با اشاره به اینکه «در پی جابه‌جایی گروه سینما در گروه‌بندی مشاغل کرونایی اعلام شده بود که در شرایط قرمز تنها مشاغل خاص امکان ادامه فعالیت دارند و در این نوبت هم بسته به تصمیمات ستاد کرونا درباره سینماهای شهرهای قرمز تصمیم‌گیری می‌شود» می‌گوید که «وزارت ارشاد و سازمان سینمایی و به تبع آن سینماهای سراسر کشور تابع تصمیمات اعلام شده از سوی ستاد کرونای هر استان هستند و نیازی به ابلاغ مجدد از سوی ما برای تعیین تکلیف سینماها نیست. نگاه همه باید به مصوبات ستاد کرونا در هر استان باشد.»

دینامیت برای نجات سینما

ابراهیم عامریان، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دینامیت» در واکنش به احتمال تعطیلی سینماها در شهرهای قرمز می‌گوید که تاکنون این فیلم فروش خوبی داشته، اما‌ همه هم شرایط اکران را پذیرفته‌اند.

ابراهیم عامریان که فیلمش در اولین روزهای اکران عمومی با احتمال دور تازه تعطیلات سینماها مواجه شده، می‌گوید: «براساس آنچه شنیده‌ایم قرار شده این بار حتی در صورت قرمز شدن شرایط، سینماها همچنان به فعالیت خود ادامه دهند. واقعیت هم این است که با توجه به پیشنهاد و اصرار سینماداران ما اکران در این شرایط را پذیرفتیم. حتی تا آخرین لحظه هم ما مخالف بودیم اما پس از جلسه‌ای که با شورای صنفی داشتیم و اعلام کردند در صورت اکران نشدن این فیلم، سینما در معرض ورشکستگی و تعطیلی قرار می‌گیرد، بدون هیچ چشمداشتی برای حمایت، اکران را پذیرفتیم.»

تهیه‌کننده «دینامیت» با اشاره به اینکه «حتی اگر مدل جدید حمایتی سازمان سینمایی هم شامل حال فیلم ما هم نشود، اما ما برای نجات سینما فیلم خود را اکران کرده‌ایم» می‌گوید: «دینامیت در همین مدت کم نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان فروش داشته. شرایط کرونا اما واقعا غیرقابل پیش‌بینی بود و نمی‌توان در این زمینه کسی را مقصر دانست.»

به گفته ابراهیم عامریان «وقتی اکران در شرایط کرونایی را پذیرفتیم، باید منتظر هر اتفاقی می‌بودیم. اگر هم سینماها تعطیل شود، ان‌شاءالله بعد از یکی، دو هفته مجدد شاهد بازگشایی خواهیم بود و در شرایط بهتر ادامه اکران فیلم را پی خواهیم گرفت. سلامت مردم قطعا در اولویت است و این‌گونه نیست که بخواهیم در هر شرایطی فیلم ما بفروشد. حالا که فیلم را روانه اکران کردیم، شرایط ادامه راه چندان تفاوتی برایمان ندارد. ما به دنبال تکان دادن گیشه بودیم که خداراشکر فروش همین ۲ روز ثابت کرد این امکان هنوز در سینما به واسطه اکران فیلم‌های خوب، وجود دارد.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.