نقد و رد مستدل یک گزارش

امیرمسعود فلاح

منابع خبری می‌گویند این چندوقته که خیلی از ما فقیرتر شده‌ایم، یک اقلیتی پولدارتر شده‌اند. حال نداشتم بنویسم «بنا به گزارش مجله آمریکایی فوربس درحالی‌که بیش از ٦٠درصد جمعیت ایران در فقر نسبی زندگی می‌کنند، شمار میلیونرهای ایرانی ٢٠درصد افزایش یافته». درهرحال، بنا به رسالت روزنامه‌نگاری خود باید در این زمینه شفاف‌سازی کنیم. البته منظور از رسالت روزنامه‌نگاری، ورژن بومی‌سازی‌شده آن است، نه آنچه در کشورهای بی‌حیای غربی می‌گذرد. حالا به راحتی آب خوردن به نقد و رد این گزارش (آن‌هم به طور مستدل ) می‌پردازیم تا آنهایی که زود باور می‌کنند و دست می‌گیرند و شلوغش می‌کنند، متوجه خطای فاحش خود بشوند:

١- اصلا از کجا معلوم این گزارش راست است؟ اگر این مجله زرد بود چی؟
٢- از کجا معلوم منظور از «میلیونر» در گزارش، میلیونر با واحد پول ملی خودمان نباشد؟ خب هر کسی که یک اتاق یا ماشین فرسوده یا حتی گوشی دست سوم تعمیری لمسی هم داشته باشد دیگر میلیونر به حساب می‌آید. پس طوری نشده که یک عده بخواهند شلوغش کنند.
٣- در گزارش گفته شده «فقر نسبی» و نه مطلق. ببینید شیطنت و شامورتی‌بازی را. خب بله، من که اجاره‌‌خانه می‌دهم نسبت به برادرم که خانه‌اش رهنی است نسبتا فقیرترم و او نسبت به باجناقش که خانه کوچکی دارد و آن یکی نسبت به شوهرخواهرش که دو تا خانه دارد و …  اینکه فقر و فلاکت نشد. چرا یک عده معنی کلمات ساده‌ای مثل نسبی و مطلق را نمی‌فهمند و هی غرغر می‌کنند؟
دیدید مشکل حل شد و قضیه ٦٠درصد در فقر نسبی بودن و ٢٠درصد میلیونر شدن کنسل شد رفت پی کارش؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.