کارتون‌های سومین دهه نیویورکر (١٩٥٤-١٩٤٥)

یحیی تدین

توجه به پایان جنگ جهـــــــانی دوم،  تصـــــاویــــــــر کمیک «نیویورکر» در ارتباط با مضامین  ضدجنگ، کمرنگ‌تر می‌شود و به سمت‌وسوی زندگی مفرح عادی می‌رود، در امتداد مسیر هنرمندان  دو دهه قبل، کارتونیست‌های  جدید دیگری نیز به میدان می‌آیند و هرکدام با خلق شخصیت‌هایی متفاوت، ایده‌های موردنظر خود را معرفی می‌کنند. در این فرصت  از کارتون‌هایی که جذابیت خاصی دارند، سه کارتون انتخاب شده است. اولین کارتون مربوط به «میشا  ریشتر»  است، در یک کلاس آموزش نظامی، استاد خطاب به شاگردان می‌گوید: «حالا دقت کنید، شهروندان مشکلات زیادی متحمل شده‌اند، حواس‌تان باشد آنها را مجبور به حرف زدن نکنید، اما اگر خواستند حرف بزنند، اجازه دهید حرف بزنند» که اشاره به شیوه تدریس و طرز برخورد نظامیان  با مشکلات شهروندان عادی  دارد. «ریشتر» یک مهاجر روسی بود که سال ١٩١٠ در شهر «خارکف» به دنیا آمد. او در یازده سالگی وارد خاک آمریکا شد، آثار او بیش از یک دهه زینت‌بخش صفحات «نیویورکر» بود. دومین کارتون مربوط است به «استاینبرگ».  او کمد لباسی را نشان می‌دهد با چند طبقه و ماجرا در مورد فردی است که همزمان پوشاک دوران بزرگسالی خود را کنار پوشاک دوران کودکی، در طبقات مختلف کمد جای داده است. بسیاری از منتقدان هنری «استاینبرگ» را هم‌تراز با «پیکاسو» در جایگاه  بزرگ‌ترین هنرمندان قرن بیستم قرار می‌دهند. کارتون سوم طرح زیبایی از «گارت پرایس»  است. در دو فریم جداگانه با این مضمون که در ابتدا دسته‌ای پرنده به شکل حرف H روی میله‌ای نشسته‌اند و در تصویر دوم با همان شکل H به پرواز درآمده‌اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.