سیستان و بلوچستان در آغوش جهادگران

داوطلبان و گروه‌های جهادی برای مقابله با شیوع کرونا دست به کار شده‌اند

شیوع گسترده ویروس کرونا و خشکسالی و بحران آب دست به دست هم داده‌اند تا نام سیستان‎وبلوچستان بر صدر اخبار شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها بنشیند. سرزمینی با مردمان صبور که سال‌های سال است همه آن را به‌عنوان نماد محرومیت می‌شناسند و مردمش همواره چشم به راه داوطلبان و خیرین سراسر کشور برای کمک‌رسانی در بخش‌های مختلف هستند. حالا دوهفته‌ای می‌شود که جهادگران و داوطلبان بیش از هر زمان دیگری برای کمک‌رسانی به مردم این استان باروبنه بسته‌اند و راهی مناطق و روستاهای محروم شده‌اند. یکی در غسالخانه مشغول تغسیل اموات کرونایی است، یکی مشغول کمک به کادر درمان در مراکز درمانی. بساط پخت و پز غذا برای ساکنان مناطق محروم هم در گروه‌های جهادی حسابی داغ داغ است.

جهادگرانی که این روزها در استان سیستان‌وبلوچستان مشغول خدمت هستند، به نوعی زندگی خود را وقف مردم این منطقه کرده‌اند.

برایشان فرقی نمی‌کند در چه مقطع مهمی از زندگی‌شان هستند.

وضعیت بحرانی استان در شیوع کرونا شرایط اضطراری را در منطقه ایجاد کرده و جهادگران مانند دوران جنگ که دل از زندگی و خانواده می‌بریدند و در جبهه‌ها حاضر می‌شدند، حالا در جبهه مقابله با کرونا حاضر شده‌اند.

تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی توسط جهادگران

«مهدی کوچک‌زاده» فرمانده حوزه بسیج طلاب و روحانیون ناحیه زاهدان به همراه دیگر دوستان جهادگرش در بهشت‌زهرای زاهدان مشغول تغسیل و تدفین متوفیان کرونایی هستند: «جهادگران ما در سخت‌ترین بخش مشغول کارند. همین چند روز پیش همسر باردار یکی از آنها در حالی که دوقلو باردار بود، به علت ابتلا به کرونا فوت کرد. آنها 17سال برای بچه‌دارشدن صبر کرده بودند. داغی که بر سینه این جهادگر مانده، سنگین است اما سنگینی این غم مانع از این نشد که خدمت به مردم را بی‌خیال شود و بعد از خاکسپاری همسر و فرزندانش دوباره در محل کار حاضر شده و با قدرت در این جبهه مشغول است.»

روزهای تلخی که حاج مهدی و همراهانش این روزها تجربه می‌کنند، آسان نیست: «فعالیت جهادگران در حوزه تغسیل متوفیان ضروری بود، چراکه در روزهای ابتدایی شیوع کرونا که ترس و واهمه زیادی از ابتلا به این بیماری بود، 11 بیمار فوت‌شده بدون تغسیل در استان ما به خاک سپرده شدند. روحانیون جهادگر وقتی این شرایط را دیدند، داوطلبانه به میدان آمدند تا مراحل تدفین متوفیان طبق شئونات اسلامی انجام شود و مردم دیگر دغدغه این بخش را نداشته باشند.»

جهادگران شیعه و سنی کنار هم

30 طلبه خواهر و برادر این روزها در قالب قرارگاه امام سجاد در آخرین ایستگاه زندگی بیماران کرونایی مشغول به خدمت هستند: «در ایام اخیر روزانه بالغ بر 21 متوفی کرونایی را تغسیل و تدفین می‌کنیم، گاهی از 8 صبح تا 10 شب به صورت مدام مشغول به کار هستیم و شب‌ها برای مشارکت در امر ضدعفونی خیابان‌ها، محله‌ها و… مشغول می‌شویم.»

جهادگران اهل سنت هم در کنار داوطلبان شیعه مشغول به کارند: «در کنار جهادگران داوطلبان تشیع، دو تن از داوطلبان اهل سنت هم کار تدفین و تغسیل متوفیان کرونایی را انجام می‌دهند و این همگرایی و همدلی همان ماهیت کار جهادی است.»

خیرین یاری‌مان کنند

جهادگرانی که در این بخش فعالیت دارند، از یک‌سال گذشته تا به امروز سخت پای کار بوده‌اند و خستگی سرشان نمی‌شود، حتی وقتی امکانات لازم برای فعالیت بی‌خطرتر در ین بخش را در اختیار ندارند: «در ابتدا قرار بود لباس‌های جهادگران توسط دانشگاه علوم پزشکی در بیمارستان بوعلی ضدعفونی شود اما به علت از کارافتادن تجهیزات خشکشویی بیمارستان حالا مجبور به استفاده از گان‌های یک‌بار مصرف ضدآب هستیم؛ گان‌هایی که در اثر استفاده زیاد مستهلک شده‌اند و سلامتی جهادگران را تهدید می‌کنند و از خیرین طلب یاری در این بخش را داریم.»

«مهدی جهانزاده» یک هفته‌ای است که به دوستان جهادگران خود در بهشت‌زهرای زاهدان پیوسته است. او عضو گروه جهادی شهیدحاج ابوالفضل جهانزاده است. سابقه فعالیت‌های جهادی‌اش به خدمت در حوزه بسیج عشایر استان برمی‌گردد: «قبل از شیوع کرونا ما در قالب بسیج عشایر، مشغل خدمات‌رسانی و رفع محرومیت از مناطق عشایرنشین و حاشیه شهرها بودیم اما از یک‌سال اخیر که شاهد شیوع کرونا در استان هستیم، فعالیت‌هایمان به سمت وسوی فعالیت‌های داوطلبانه در عرصه مقابله با کرونا رفته است. به این منظور علاوه بر مشارکت در گروه‌های جهادی غربالگری کرونا در بخش توزیع غذای گرم بین همراهان بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها، ضدعفونی معابر و خیابان‌ها و تأمین مایحتاج بهداشتی عشایر فعالیت داریم.»

او هم این روزها از خانه و خانواده دور است و می‌کوشد تا با کمک به هموطنانش دلش را آرام کند: «جهادگران ما به خاطر شرایط قرنطینه مدت‌های زیادی از ملاقات خانواده محروم مانده‌اند. تعداد زیادی از آنها به ویروس مبتلا شده‌اند و دور از خانواده دوران نقاهت را پشت‌سرگذاشته‌اند. در زمان بیماری آنها طی فراخوان‌های جدید جهادگران تازه‌نفس به میدان آمده‌اند و اجازه نداده‌اند سنگر مقابله با کرونا در سیستان‌وبلوچستان خالی بماند.»

در ایام اخیر روزانه بالغ بر 21 متوفی کرونایی را تغسیل و تدفین می‌کنیم، گاهی از 8 صبح تا 10 شب به صورت مدام مشغول به کار هستیم و شب‌ها برای مشارکت در امر ضدعفونی خیابان‌ها، محله‌ها و… مشغول می‌شویم

لازم باشد جانمان را هم می‌دهیم

برای سیستان‌وبلوچستان لازم باشد جانمان را هم می‌دهیم. این صحبتی است که «حامد مقدم» یکی از جوانان جهادگر استان با قاطعیت بیان می‌کند.

او مسئول قرارگاه خاتم‌الائمه است. کسی که تمام آرزویش حل مشکل شناسنامه برای 8هزار نفر از اهالی بی‌شناسنامه سیستان‌وبلوچستان است: «1700 خانوار در سیستان‌ فاقد شناسنامه شناسایی شده است و سازوکارهای لازم برای اخذ شناسنامه این افراد تعریف شده است. شیوع کرونا روند فعالیت‌های ما در این بخش را تحت‌تأثیر قرار داده است و امیدواریم با رفع این چالش دوباره اهدافمان در این بخش را دنبال کنیم.»

بخش عمده فعالیت‌های او به همراه جهادگران دیگر قرارگاه در روزهای کرونایی معطوف به تولید ماسک و گان برای شهروندان و کادر درمان استان است: «وضعیت بحرانی استان سیستان‌وبلوچستان با شیوع کرونا رو به سیاهی می‌رود و مردم منطقه به‌شدت نیازمند حضور داوطلبان و خیرین هستند. از یک طرف بی‌آبی و از سوی دیگر شیوع بیماری کرونا عرصه زندگی را به مردم منطقه تنگ کرده است.»

جهادگران قرارگاه خاتم‌الائمه در قالب گروه‌های مختلف فعالیت‌های امدادی خود را دنبال می‌کنند: «بخشی از بچه‌ها در بخش تولید آب‌میوه طبیعی برای بیماران بستری در بیمارستان مشغولند، گروه دیگر در بخش تهیه و پخت غذای گرم برای اهالی ساکن در حاشیه شهرها و مناطق دورافتاده. عده‌ای هم مشغول پخت و توزیع سوپ برای بیماران هستند.»

مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند

سیستان‌وبلوچستان این روزها حال و روز خوبی ندارد؛ وضعیت منطقه از قرمز رو به سیاهی رفته و مردم بیش از هر زمان دیگری نیازمند کمک خیرین و حضور گروه‌های جهادی هستند، اما چالش بزرگی که همه را خسته کرده است، رعایت‌نکردن پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم است. به گفته جهادگران، این مسأله باعث شده تا روند شیوع بیماری هر روز بیشتر از گذشته شود، مسأله‌ای که تمام توان جهادگران و داوطلبان را می‌گیرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.