به واکسن کرونا دلخوش نباشید

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با «شهروند»

تاکنون هیچ واکسنی کشف نشده و اخبار منتشرشده تنها بازی با سلامت و روح و روان افرادی است که کرونا آنها را دچار استرس و تنش کرده است.

اخبار ضد و نقیض درخصوص واکسن کرونا این روزها بسیاری از مردم را سردرگم کرده است. برخی دیگر نیز با شنیدن اخبار خرید واکسن کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را کم کرده‌اند و امیدوارند واکسنی که این روزها خبرش همه‌گیر شده است، این ویروس را ریشه‌کن کند. اما ماجرا اینجاست که تاکنون هیچ واکسنی کشف نشده و اخبار منتشرشده تنها بازی با سلامت و روح و روان افرادی است که کرونا آنها را دچار استرس و تنش کرده است.

داوود یادگاری‌نیا، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری معتقد است که هر نوع صحبتی درخصوص واکسن کرونا در این روزها اشتباه است، زیرا این اتفاق تنها می‌تواند امیدواری بی‌دلیل ایجاد کند. این درحالی است که هنوز در هیچ جای دنیا واکسنی برای کرونا ساخته نشده و در بیشتر مراکز تحقیقاتی و پزشکی دنیا محققان و کارشناسان درحال بررسی روی واکسن کرونا هستند. به‌طور قاطع می‌توان گفت هنوز در هیچ جای جهان واکسنی برای کرونا به بازار عرضه نشده است.

او می‌گوید: «وقتی واکسنی تهیه می‌شود، باید نخست نمونه حیوانی و پس از آن نمونه انسانی آن مورد آزمایش قرار گیرد و  نتیجه آن فرآیند طولانی خواهد داشت.»

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری توضیح می‌دهد که درحال حاضر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها راه مبارزه با شیوع بیماری کروناست و نباید به ساخت واکسن در آینده نزدیک امید داشت.

این متخصص، ریاست مرکزی را برعهده دارد که روی داروهای بیماری‌های عفونی تحقیق می‌کند و به همین دلیل با تأکید می‌گوید: «متأسفانه با وجود بررسی روی تعدادی از داروها هنوز به نتایج خوبی دست پیدا نکرده‌ایم و همچنان درحال تحقیق روی داروهای بیشتر هستیم اما تاکنون دارویی که بتواند برای بیماری کووید-۱۹ مفید باشد، پیدا نکرده‌ایم.»

او توضیح می‌دهد که در مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی روی سیستم ایمنی افراد تحقیق می‌کنیم و بسیاری از افرادی که به کووید-19 مبتلا شده‌اند را مورد بررسی قرار داده‌ایم که به نحوه سیستم آنتی‌بادی آنها پی ببریم اما با گذشت چندماه از شروع همه‌گیری کرونا هنوز به نتایج مورد نظر نرسیده‌ایم و این وضع در تمام دنیا مشابه است.

محققان در مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی به دنبال این هستند که به این موضوع پی ببرند که آیا افرادی که به کووید-19 مبتلا می‌شوند، باز هم احتمال درگیری با این ویروس را دارند یا نه؟

«هیچ درمانی برای کرونا وجود ندارد» این موضوعی است که این متخصص به آن اشاره کرده و می‌گوید: «درحال حاضر تنها راه این است که مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و به امید ساخت واکسن کرونا بی‌محابا در جمع‌ها حضور پیدا نکنند. نباید از این بیماری خسته شویم؛ چراکه درصورت خستگی شاهد زیادشدن تعداد مبتلایان به کووید-۱۹ خواهیم بود. بالاخره مردم باید تا رسیدن به یک درمان مناسب با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از خود محافظت کنند.»

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.