کلاهبرداری در سایه یک چهره اینستاگرامی

این مجرم تحت عنوان فروش گوشی‌های ارزانقیمت دست به کلاهبرداری از شهروندان می‌زد

یک تبهکار حرفه‌ای از طریق چهره اینستاگرامی و تحت عنوان فروش گوشی‌های ارزانقیمت دست به کلاهبرداری از شهروندان زد.

چندی پیش فردی به پلیس فتای پایتخت مراجعه کرد. او مدعی شد که افرادی ناشناس از طریق یک صفحه اینستاگرامی فروش تلفن‌های همراه ارزانقیمت از او کلاهبرداری کرده‌اند.

شاکی درباره جزئیات این کلاهبرداری به مأموران گفت: «در فضای مجازی به دنبال خرید یک تلفن همراه برای خودم بودم. در صفحه اینستاگرامی یکی از چهره‌های معروف اینستاگرام تبلیغی از تلفن‌های همراه با قیمت‌های مناسب مشاهده کردم. با توجه به اینکه این فرد در جامعه شناخته شده بود بدون بررسی هویت گردانندگان صفحه مذکور وارد صفحه‌ای که او معرفی کرده بود شدم. مبلغی برای خرید یک تلفن همراه برای آنها واریز کردم؛ اما بلافاصله پس از واریز پول من را بلاک کردند و دیگر پاسخی از آنها دریافت نکردم.»

با اعلام این شکایت کارشناسان پلیس فتا تحقیقات خود را آغاز کردند. آنها این فرد را به پلیس فتا احضار کردند. او در اظهارات اولیه مدعی شد که بدون اطلاع از نیت این فرد تبلیغات او را در صفحه خود منتشر کرده است. در ادامه اقدامات تخصصی تلفن همراه متهم اصلی نیز شناسایی شد. پس از تشریفات قضائی مجرم در یکی از مناطق شمالی تهران دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد.

اعتراف به جرم

سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس‌پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات پایتخت با اعلام این خبر گفت: «متهم بیش از 5 میلیارد ریال از مردم کلاهبرداری کرده بود. مجرم پس از حضور در پلیس فتا گفت که با راه‌اندازی یک صفحه اینستاگرامی و تبلیغات این صفحه به وسیله شخصی که مردم به آن اعتماد دارند به بهانه فروش تلفن‌های همراه با قیمت بسیار مناسب مراجعه‌کنندگان را به فروش فوری ترغیب می‌کرد و پس از واریز پول دیگر پاسخگوی تلفن نبود.»

رئیس‌پلیس فتای تهران به شهروندان توصیه کرد: «فریب ظاهر زیبا و پررنگ و لعاب صفحات اینستاگرامی را نخورید. خریدهای خود را فقط از فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز یا سایت و بسترهای رسمی آنها در فضای مجازی انجام دهید. به هیچ عنوان قبل از دریافت کالا مبلغی تحت عنوان بیعانه پرداخت نکنید؛ زیرا افراد سودجو این فضا را مکانی مناسب برای انجام اعمال مجرمانه خود می‌دانند. آنها از ساده‌لوحی برخی از کاربران پلی  برای رسیدن به مقاصد مالی نامشروع خود می‌سازند. شهروندان همچنین می‌توانند در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را از طریق ۱۱۰ یا ‌سایت پلیس فتا به آدرس  www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.