دربست ارمنستان!

تداوم موج سفر ایرانیان به ارمنستان به منظور دریافت واکسن کرونا

‌کیانوش جهانپور: این کشور واکسن آسترازنکا را وارد کرده است که مورد استقبال عمومی قرار نگرفته و مردم این کشور واکسن‌ها را مورد استفاده قرار نداده‌اند و از آنجایی که این واکسن‌ها تاریخ مصرف دارند، به توریست‌هایی که به آنجا سفر می‌کنند، تزریق می‌شود.

شهروند آنلاین: رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان اظهار داشت: «می‌توان گفت گستردگی ایرانیانی که برای دریافت واکسن به ارمنستان می‌روند بسیار زیاد است. همه پروازهایی که از ایران به ارمنستان رفته یا بازگشته، تقریبا پر بوده است.»

هرویک یاریجانیان در مورد موج سفر ایرانیان به ارمنستان به منظور دریافت واکسن کرونا اظهار کرد:‌ «ارتباط زمینی با ارمنستان هنوز راه‌اندازی نشده ولی رفت و آمدها از طریق هوایی انجام می‌شود. دولت ارمنستان نیز برنامه خاصی برای واکسیناسیون ندارد، از آنجا که خودشان سهمیه دارند و استفاده می‌کنند عملا هرکسی که به این کشور می‌رود و خواستار دریافت واکسن است به او واکسن می‌زنند.»

او افزود: «دولت ارمنستان در برابر این واکسن‌ها مبلغی را نیز دریافت نمی‌کند و به صورت رایگان به توریست‌ها تزریق می‌کند. علاوه براین چند پزشک در محل هستند که آزمایشات مربوطه را انجام می‌دهند. بعد از اندازه‌گیری فشار و اکسیژن خون تزریق واکسن انجام می‌شود که همه این مراحل به صورت رایگان است.»

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان در پاسخ به سوالی پیرامون تعداد ایرانیانی که در ارمنستان واکسن دریافت کرده‌اند گفت:‌ «برای دستیابی به آمار تعداد ایرانی‌هایی که در ارمنستان واکسن دریافت‌ کرده‌اند درخواست دادیم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم. شاید اگر سفارت ایران در ارمنستان درخواست دهد زودتر و راحت‌تر بتواند آمار را به دست بیاورد.»

او یادآور شد: «ولی می‌توان گفت گستردگی ایرانیانی که برای دریافت واکسن به ارمنستان می‌روند بسیار زیاد است. همه پروازهایی که از ایران به ارمنستان رفته یا بازگشته، تقریبا پر بوده است.»

او همچنین به سوال دیگری درباره امکان خرید واکسن از طریق ارمنستان توسط ایران پاسخ داد: «خود ایران می‌تواند واکسن دریافت کند و نیازی نیست از طریق ارمنستان این کار را کند، اما شنیده‌ها حاکی از این است که صحبت‌هایی شده که البته با توجه به تولید واکسن در ایران احتمالا نیاز چندانی به واکسن‌های خارجی نخواهیم داشت. دربست به ارمنستان ۳ میلیون / واکسن بزنید برای دوستانتان هم بیاورید!»

مردم از واکسیناسیون در داخل ناامید شده‌اند و حالا با هواپیما شده یا اتوبوس و حتی تاکسی دربستی به ارمنستان می‌روند و با کمترین هزینه لب مرز واکسن می‌زنند و بلافاصله برمی‌گردند. حتی یکی از رانندگان می‌گوید می‌توانید آنجا برای دیگران هم واکسن بیاورید. من آشنا دارم.

واکنش جهانپور به تزریق واکسن کرونا به ایرانیان در ارمنستان

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص تزریق واکسن کرونا به گردشگران در ارمنستان توضیحاتی را ارایه کرد.

کیانوش جهانپور در خصوص این موضوع که تعدادی از مردم برای تزریق واکسن کرونا به ارمنستان سفر می‌کنند، گفت: «در برخی از کشورهای همسایه ما از جمله ارمنستان از واکسیناسیون علیه کرونا استقبال نشده است.»

او افزود: «این کشور واکسن آسترازنکا را وارد کرده است که مورد استقبال عمومی قرار نگرفته و مردم این کشور واکسن‌ها را مورد استفاده قرار نداده‌اند و از آنجایی که این واکسن‌ها تاریخ مصرف دارند،  به توریست‌هایی که به آنجا سفر می‌کنند، تزریق می‌شود.»

سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است واکسن‌هایی که در این کشور به توریست‌ها زده می‌شود، تاریخ مصرف گذشته باشد؟، توضیح داد: «خیر، واکسن‌ها تاریخ مصرف گذشته نیستند و برای اینکه چنین اتفاقی نیفتد آنها را به توریست‌های خارجی با پاسپورت تزریق می‌کنند.»

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن اشاره به اینکه در برخی دیگر از کشورهای همسایه ما هم وضع به همین گونه است و در حال حاضر کشوری داریم که سرعت واکسیناسیون در آن یک دهم ایران است، افزود: «در این کشورها از واکسیناسیون استقبال عمومی صورت نگرفته است و تاریخ انقضای واکسن‌ در حال اتمام است و ممکن است در برخی از شهرهای عراق هم شاهد این وضعیت باشیم.»

جهانپور در خاتمه عدم استقبال مردم برخی از کشورهای منطقه از واکسیناسیون و تزریق واکسن‌های مازاد به توریست‌ها را از معضلات این کشورها دانست و تاکید کرد که این موضوع را نباید به عنوان نقطه قوت این کشورها حساب کرد.»

دربست ارمنستان

تورهای هوایی ارمنستان گران است و ظرفیت اتوبوس پایانه‌ها برای رفتن به ارمنستان تا پایان تیرماه پر شده است. حالا مردم برای سفر به ارمنستان راه جدیدی یاد گرفته‌اند؛ اتوبوس و تاکسی دربست. هم ارزان‌تر تمام می‌شود و هم سریع‌تر است.

نبود واکسن در کشور بسیاری از ایرانیان را روانه کشورهای دیگر کرده است. یکی از این کشورها ارمنستان است که این روزها مقصد سفر بسیاری از ایرانیان شده است. اما حالا رانندگان اتوبوس و تاکسی می‌گویند نیازی هم نیست وارد کشور ارمنستان شوید و هزینه تزریق واکسن را بالا ببرید. همان لب مرز می‌توانید واکسن رایگان بزنید و برگردید. کافی است فقط پاسپورت داشته باشید.

یک راننده‌ تاکسی مسافر به مرز ارمنستان می‌برد. او می‌گوید «هزینه رفت تا لب مرز ارمنستان یک و نیم میلیون تومان است. رفت و برگشت با هم دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. نیازی به اقامت و ورود به شهرهای ارمنستان هم ندارید. همان لب مرز می‌توانید واکسن بزنید و برگردید.

به گفته این راننده لب مرز درمانگاه و آمبولانس‌هایی هستند که همانجا واکسن را تزریق می‌کنید و برمی‌گردید. اما حالا گزینه دیگری هم پیش پای مسافران هست. آنها هم می‌توانند واکسن بزنند و هم چند دوز وارد کنند! این را یک راننده دیگر می‌گوید. می‌گوید من آنجا آشنا دارم. برای شما می‌توانم چند دوز واکسن بگیرم. قیمتش را همانجا می‌گویم. الان نمی‌دانم چقدر است!

اتوبوس دربستی ۱۲ میلیون

اما اگر تعداد مسافران زیاد باشد راه دیگری پیش روی مسافران است و آن اتوبوس دربستی است. یکی از رانندگان اتوبوس دربستی می‌گوید: «برای رفت و برگشت تا لب مرز ۱۲ میلیون تومان می‌گیرم.»

او هم با تائید اینکه نیاز نیست برای واکسینه شدن حتما به شهرهای ارمنستان برویم، می‌گوید: «همان لب مرز می‌توانید واکسن بزنید و برگردید.»

البته اگر این نگرانی را دارید که واکسن‌های لب مرز مطمئن نباشد، بازهم می‌توانید برای واکسن به راحتی به شهرهای دیگر بروید. یکی از رانندگان می‌گوید: «برای ما فرقی ندارد. اگر هم بخواهید حتما در شهرهای ارمنستان واکسینه شوید، از لب مرز هم دوستان‌مان به راحتی شما را جابه‌جا می‌کنند. از لب مرز تا ایروان ۵۰۰ هزار تومان می‌گیرند و برای برگشت یک میلیون تومان.»

درخواست مسافران برای اتوبوس‌های دربستی به ارمنستان زیاد شده و بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل دیگر بلیت نمی‌فروشند. به عبارتی برای رفتن به ارمنستان ترافیک ایجاد شده است!

یکی از مسافرانی که در ارمنستان واکسن تزریق کرده است می‌گوید: «کار سختی نبود. به صورت زمینی به ارمنستان رفتم و واکسن تزریق کردم. فقط باید تست پی سی آر داشته باشید.»

واردات واکسن از ارمنستان به ایران

اما آیا مسافران می‌توانند واکسن از ارمنستان به ایران وارد کنند؟ برخی از رانندگان می‌گویند کار سختی نیست! یک راننده تاکسی در این مورد می‌گوید: «دوستانی دارم که می‌توانند به راحتی برایتان واکسن تهیه کنند. قیمت آن را نمی‌دانم. هر وقت لب مرز رفتیم آنجا قیمت‌ها را می‌گیرم. البته خرده‌فروشی می‌کنند.»

نکته قابل توجه برای واردات واکسن شرایط نگهداری واکسن است. واکسنی که در ارمنستان تزریق می‌شود آسترازنکا و اسپوتنیک است. هر دو واکسن باید بین دو تا هشت درجه سانتیگراد نگهداری شوند. اما سوال اینجاست که آیا یخچال‌هایی هستند که امکان نگهداری این واکسن‌ها را در چنین دمایی را داشته باشند؟

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.