اولین محموله بهداشتی هلال‌احمر به سیستان و بلوچستان رسید

محموله نخست شامل ۲۲۰ کپسول اکسیژن 40 و ۵۰ لیتری، یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد ماسک و 18 دستگاه اکسیژن‌ساز است

قصه نازنین را همه شنیدند. قصه دخترک ساده و بی‌آلایش روستایی که برای وضعیت اسفبار هم‌سن و سالانش در مناطق خشک و بی‌آب و علف سیستانوبلوچستان خون گریست و دل‌های بی‌قرار زیادی را همراه خود کرد. حالا دیگر سیستان‌ نازنین را همه می‌شناسند. سیستانوبلوچستانی که این روزها، هم خشک است هم بیمار. شیوع افسارگسیخته بیماری کرونا در سیستانوبلوچستان به حدی با سرعت پیش می‌تازد که وضع بهداشتی منطقه را از قرمز به سیاه رسانده و جز در سایه همدلی، همراهی و حرکت جهادی نمی‌توان مقابل این شرایط ایستاد. امروز نخستین محموله بهداشتی هلالاحمر به سیستان°و بلوچستان ارسال شد، همراه این محموله خیرینی از سراسر کشور هم به منطقه اعزام شدند.

وارد بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان که می‌شویم در تمام گوشه و کنار آن بیماران بد حال دیده می‌شوند. صدای ناله‌های بی‌رمق پیچیده در فضا گوش را زخمی می‌کند. بی‌شباهت به دوران جنگ نیست. می‌گویند کمتر بیمارستانی در منطقه پیدا می‌شود که تخت خالی داشته باشد. این در حالیست که اغلب بیماران مبتلا حاضر به بستری در بیمارستان نیستند. راهرو‌ها پر از بیمار است و عده‌ای بیمار بد حال هم روی ویلچرها نشسته‌اند و سرم به دست‌شان است. وضع وخیم منطقه باعث شده مردم خودشان پا به میدان کمک بگذارند. «رضا بختیاری» یکی از داوطلبان زاهدانی است که همراه با دوستانش ستاد مقابله با شیوع کرونا را در منطقه تشکیل داده‌اند و با دعوت از همه مردم می‌کوشند کمی از شدت بحران کم کنند: «شرایط بحرانی استان سیستان‌وبلوچستان به گونه‌ای است که اگر مردم را همراه نکنیم نمی‌توانیم شرایط را کنترل و از شیوع بیماری جلوگیری کنیم. به‌خوبی هم به این مسأله واقفیم که اگر سررشته کار در سیستان‌وبلوچستان از دست‌مان در برود ظرف کمتر از چند روز دیگر شهرها و استان‌های کشور هم دچار این وضع می‌شوند.»

گروه جهادی آنها که متشکل از مردم، جهادگران و مسئولان استان است در بخش‌های مختلف وارد میدان شده‌اند و امیدوارند با ارسال محموله‌های کمک هلال‌احمر منطقه، وضع رو به بهبودی رود.

او ادامه می دهد: «برای بهبود وضعیت بحرانی منطقه اهل تسنن و تشیع کنار هم ایستاده‌اند. دوستان بلوچ همه توان‌شان را به کار بسته‌اند. بخشی به پرستاری بیماران در خانه مشغولند، تعدادی در حوزه تأمین ماسک و مواد ضدعفونی کننده و عده‌ای هم به فعالیت‌های فرهنگی برای جلب مشارکت مردم مشغولند.»

همتی:

محموله نخست شامل ۲۲۰ کپسول اکسیژن 40 و ۵۰ لیتری، یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد ماسک و 18 دستگاه اکسیژن‌ساز به استان سیستان°و بلوچستان ارسال و به زودی محموله دوم نیز آماده خواهد شد. ما همزمان با کمک‌های بهداشتی، بسته‌های حمایت غذایی را نیز به این استان ارسال خواهیم کرد.

سیستان‌وبلوچستان کمک می‌خواهد این را همه اهالی این منطقه با نگاه پر دردشان فریاد می‌زنند. بختیاری می‌گوید: «شرایطی که در منطقه حاکم شده شرایط عادی نیست، مجبور شده‌ایم خیابان‌ها را ببندیم تا رفت و آمد مردم را کنترل کنیم.»

مشارکت ۲۱ خیریه کشوری و بومی

در شرایطی که مردم سیستان‌وبلوچستان در اتحادی بی‌نظیر برای سرپا نگه داشتن زادگاه‌شان در برابر کرونا دست به دست هم داده‌اند، جمعیت هلال‌احمر هم در پایتخت بعد از برگزاری نشست مشترک با خیرین و داوطلبان کشوری، زمینه ارسال اولین محموله کمک‌های خود به مردم سیستان‌وبلوچستان را فراهم کرد و روز گذشته این محموله را همراه با تیم°هایی به منطقه اعزام کرد.

به گفته رئیس جمعیت هلال‌احمر، این سازمان با توجه به مسئولیت اجتماعی که دارد برای کمک به این عرصه ورود کرده و با مشارکت ۲۱ خیریه کشوری و بومی بنا به شرایط و میزان شیوع کرونا، استان را تقسیم‌بندی کرده و برای ارایه خدمات به مردم و پیشگیری از شیوع ویروس وارد عمل شده‌اند: «اولین محموله کمک به مردم استان سیستان‌وبلوچستان با همکاری خیریه°ها ارسال شد و تلاش بر این است تا تقریبا هر روز محموله‌ای به این منطقه ارسال شود تا شاهد بهبود وضعیت این استان شویم.»

کریم همتی با بیان اینکه ارسال محموله‌های دیگر تا زمان کنترل بیماری در این استان ضروری است و با جدیت دنبال می‌شود بر ضرورت مشارکت همه خیرین در این بخش تأکید کرد: «استان سیستان‌وبلوچستان از چندی پیش در وضع قرمز کرونایی قرار گرفته و با توجه به مشکلاتی همچون خشکسالی، مردم این منطقه بیش از هر زمان دیگری نیازمند کمک هموطنانشان هستند.»

او توضیح می‌دهد: «محموله نخست شامل ۲۲۰ کپسول اکسیژن 40 و ۵۰ لیتری، یک میلیون و ۲۰۰ هزار عدد ماسک و 18 دستگاه اکسیژن‌ساز به استان سیستان°و بلوچستان ارسال و به زودی محموله دوم نیز آماده خواهد شد. ما همزمان با کمک‌های بهداشتی، بسته‌های حمایت غذایی را نیز به این استان ارسال خواهیم کرد.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر تأکید می‌کند: «ما به دنبال ایجاد منابع آب پایدار در استان سیستان‌وبلوچستان هستیم و از خیرین نیز در این عرصه استفاده خواهیم کرد. بازسازی قنوات و ارسال تانکرهای آب نیز در دستور کار قرار گرفته است. تیم پزشکی به منطقه اعزام می‌شود تا مقوله درمان نیز همزمان پیش برده شود. اگر هموطنان و خیرین امروز در کنار ما باشند مشخصا می‌توانیم از این وضعیت سخت نیز عبور کنیم. سال گذشته با برگزاری طرح نذر آب 3 خدمات خوبی به شهروندان استان سیستان‌وبلوچستان ارایه شد و امید است امسال نیز این اتفاق خوب پس از عادی شدن شرایط کرونایی تحت عنوان نذر آب 4 تحقق یابد.»

 

وضعیت منطقه سیاه است

«زهرا مشتاق» یکی از خیرینی است که کاروان جمعیت هلال‌احمر را در این مأموریت همراهی می‌کند. او همراه کاروان کمک‌های هلال‌احمر روز دوشنبه به زاهدان رسیده است و می‌گوید وضعیت منطقه سیاه است، تعداد مرگ و میرها به حدی بالاست که سر چهارراه‌های اصلی شهر کفن و ملزومات تدفین را به فروش می‌رسانند.

او خودش هم دست خالی به منطقه نرفته است: «با تلاش‌های صورت گرفته در فضای مجازی خوشبختانه حجم قابل توجهی ماسک و آب معدنی توسط مردم نیکوکار سراسر کشور تهیه شد که در این سفر توزیع می‌شود.»

سیستان‌وبلوچستان همچنان نیاز به کمک‌های مردم کشور دارد نیاز این منطقه امروز، هم ماسک است هم مواد ضدعفونی کننده. ضمن اینکه تأمین مواد غذایی و پروتیینی هم از دیگر نیازهای این منطقه است و تشکل مردم‌نهاد «طلوع بی‌نشان‌ها» یکی از تشکل‌های مردم‌نهاد معتمد هلال‌احمر است که مشغول جمع‌آوری اقلام فوق است.

در کنار تهیه این اقلام، روند واکسیناسیون مردم منطقه هم باید سرعت بیشتری به خود بگیرد؛ این خواسته تمام فعالان اجتماعی و مردمی در منطقه است و معتقدند وزارت بهداشت باید سهمیه ویژه‌ای برای استان بحرانی سیستان°و بلوچستان در نظر بگیرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.