پزشکی با مدرک دکترای مدیریت

۶۰ جراحی در پرونده پزشک زیبایی قلابی

شهروند| پزشک قلابی که با مدرک دکتری مدیریت 60 عمل جراحی زیبایی در کلینیک انجام داده بود، در مرزداران دستگیر شد. در این رابطه همدست متهم نیز دستگیر و تعدادی مهرهای جعلی از مخفیگاه متهم کشف شد.

از اوایل خرداد امسال رسیدگی به ۴ پرونده مشابه در پلیس آگاهی تهران با موضوع «پزشکی قلابی» کلید خورد. با مطرح‌شدن این شکایات، پرونده‌ها در اختیار تیمی از کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.
شاکیان که چند زن و مرد بودند، ادعا داشتند مردی به نام اشکان با جعل عنوان پزشکی، خود را متخصص ارولوژی معرفی می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌داد اشکان با جراحی پلاستیک گوش و بینی و کاشت مو و ابرو منجر به خونریزی نامتعارف و شدید در محل جراحی مراجعه‌کنندگان می‌شود که همین موضوع باعث شکایت بیماران شده است.
کارآگاهان پایگاه یکم این پلیس در گام نخست، کلینیک متهم را تحت مراقبت قرار دادند. پس از هماهنگی‌های قضائی متهم که قصد جراحی بیماری را در محل کلینیکش داشت، بازداشت شد.
در تحقیقات پلیسی مشخص شد جراح قلابی دارای ۳ سابقه کیفری درخصوص جعل و کلاهبرداری دارد. متهم در کلینیک ۶۰ عمل جراحی انجام داده بود.
بررسی‌ها نشان می‌داد که متهم 34ساله دارای مدرک دکتری مدیریت بوده و از سال گذشته جراحی‌هایش را در منطقه مرزداران آغاز کرده است. در ادامه بررسی‌های پلیسی همدست متهم نیز شناسایی و دستگیر شد.
مأموران در بازرسی از کلینیک متهم به ۹۴ مهر قلابی مربوط به دانشگاه شهید بهشتی، قوه قضائیه، نظام پزشکی و یک قبضه اسلحه و 8 تیرجنگی برخورد کردند.
تحقیقات از سوی کارآگاهان پایگاه یکم پلیس آگاهی برای کشف جزئیات پرونده ادامه دارد.

جراحی‌های پرخطر در تجریش

اسفندماه سال ۹۹ هم مطب یک پزشک قلابی در حوالی میدان تجریش پلمپ شد. این متهم که اقدام به انجام جراحی زیبایی پرخطر بدون مجوز در مطب خود می‌کرد، دستگیر شد.
رسیدگی به این پرونده هم با شکایت مراجعه‌کنندگان این پزشک آغاز شد. تحقیقات تکمیلی به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت تا اینکه مشخص شد پزشک این مرکز درمانی حتی فاقد پروانه طبابت عمومی بوده و بدون داشتن پروانه تخصصی به‌ صورت غیرمجاز با اخذ مبالغ هنگفت از بیماران خود، جراحی زیبایی (لیپوماتیک و لیپوساکشن) را انجام می‌دهد.
صبح روز بیست‌وپنجم اسفندماه سال ۹۹ این پزشک قلابی دستگیر و مطب او توسط مأموران معاونت نظارت بر اماکن عمومی پلیس پایتخت پلمپ و دستگاه و ادوات غیرمجاز جراحی نیز توسط کارشناسان شبکه بهداشت و درمان توقیف شد.
معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت از پلمپ مطب یک پزشک قلابی در حوالی میدان تجریش خبر داد و گفت: «این متهم که اقدام به انجام جراحی زیبایی پرخطر بدون مجوز در مطب خود می‌کرد، دستگیر شد.»

دستگیری پزشک قلابی جراح زیبایی در سمیرم

دی‌ماه سال گذشته هم جراح زیبایی قلابی دیگری در سمیرم استان اصفهان دستگیر شد.
در پی ارسال گزارشی مبنی بر اینکه فردی در مطب شخصی، جراحی‌های زیبایی انجام می‌دهد، مأموران پلیس اطلاعات و کارشناسان نظارت بر درمان شبکه بهداشت و درمان شهرستان، این متخلف را که با جعل مدارک و مُهر‌های پزشکی اقدام به عمل‌های زیبایی می‌کرد، در حین جراحی دستگیر و مطب او را مهر و موم کردند.
در بازرسی از محل، 6 مُهر مربوط به پزشکان متخصص و اقلام زیادی تجهیزات جراحی کشف و جمع‌آوری شد و متهم به همراه یک زن که دستیار او بود، تحویل مراجع قضائی شدند.

دستگیری خانم دکترهای قلابی

۳ زن جوان که با راه‌اندازی یک مطب لیزردرمانی در شرق تهران اقدام به انجام کارهای زیبایی می‌کردند، از سوی پلیس دستگیر شدند.
این سه زن بدون مجوز، مدرک و صلاحیت پزشکی در این مطب اقدام به لیزردرمانی و انجام برخی عمل‌های زیبایی پرخطر می‌کردند.
اواخر آبان‌ماه ۹۹ زن جوانی با مراجعه به پلیس امنیت عمومی اظهار داشت، برای دریافت خدمات لیزردرمانی به یکی از مطب‌های جراحی زیبایی در محله تهرانپارس مراجعه کردم ولی پس از آن متوجه شدم پزشکان این مطب فاقد پروانه پزشکی بوده که از ادامه مراحل درمانی خود منصرف و موضوع را بلافاصله به مأموران پلیس گزارش دادم.
بدین ترتیب بررسی موضوع در دستور کار مأموران معاونت پلیس نظارت بر اماکن عمومی پایتخت قرار گرفت، در همین زمان پرونده مشابه دیگری از سوی اداره بهداشت و درمان به این معاونت فرستاده شد.
تحقیقات تکمیلی به‌ صورت ویژه در دستور کار قرار گرفت تا اینکه در بازدید مشترکی که به‌ همراه کارشناسان اداره بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران از این مطب انجام گرفت، مشخص شد ۳ زن به‌عنوان درمانگر و پزشک در این مرکز درمانی بدون داشتن پروانه طبابت و به‌ صورت غیرمجاز با اخذ مبالغ هنگفت از بیماران خود، اقدام به لیزردرمانی و برخی جراحی‌های زیبایی می‌کنند.
نتیجه تحقیقات صورت‌گرفته در اختیار مرجع قضائی قرار گرفت. صبح روز یازدهم آذرماه ضمن بازداشت و معرفی این افراد به دادسرا، مطب پلمپ و دستگاه و ادوات غیرمجاز جراحی نیز توقیف شد.

مجازات پزشک قلابی

استفاده غیرمجاز از عناوین علمی نظیر دکتر، کارشناس ارشد یا کارشناس است که بر این اساس، قانونگذار برای استفاده غیرمجاز از عناوین علمی، مجازات خاصی را در نظر گرفته است.
مطابق ماده واحده قانون مذکور، هر فردی بخواهد از عناوین علمی دکتر و مهندس که شرایط اخذ آن مطابق قوانین و مقررات مربوط تعیین می‌شود، برای خود استفاده کند، مستلزم داشتن مدرک معتبر از مراکز علمی و دانشگاهی داخلی یا خارجی مورد تأیید رسمی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و مرتکبان استفاده غیرمجاز از عناوین علمی مذکور طبق ماده 556 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) محکوم خواهند شد.
استفاده غیرمجاز از عناوین فوق شامل استفاده در مکاتبات اداری یا در تبلیغ عمومی از طریق وسایل ارتباط جمعی مانند رادیو، تلویزیون، روزنامه، مجله یا نطق در مجامع یا انتشار اوراق چاپی یا خطی خواهد بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.