اعضای برجام: مذاکرات تسریع شود

فرانسه، آلمان و چین روز دوشنبه از طرف‌های مذاکرات هسته‌ای در وین خواستند که از فرصت برای رسیدن به توافق استفاده کنند

روسای جمهوری فرانسه و چین همراه با صدراعظم آلمان روز دوشنبه، ۱۴ تیر، در جریان یک گفت‌وگوی سه جانبه بر لزوم سرعت بخشیدن و پیشبرد مذاکرات وین به منظور دستیابی به توافق در «کوتاه‌ترین زمان ممکن» تأکید کردند

شهروند آنلاین: خبرگزاری رویترز گزارش داد که رهبران فرانسه، آلمان و چین پس از یک نشست مجازی سه‌جانبه در روز دوشنبه، از همه طرف‌های درگیر در مذاکرات هسته‌ای ایران خواستند تا از فرصت کنونی برای توافق (احیای برجام) استفاده کنند.

رویترز در ادامه نوشت: «امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین بیش از یک ساعت در مورد این موضوع گفت‌وگو کردند.»

یک مقام ارشد فرانسوی گفت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و شی‌ جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین در این کنفرانس ویدیویی اتفاق نظر داشتند که هنوز دریچه‌ای از فرصت برای احیای برجام گشوده است.

این مقام کاخ الیزه افزود، سران سه کشور در دیدار مجازی خود تأکید کردند که باید از فرصت کنونی برای احیای برجام بهره برد تا از تهدیدهای بیشتر برای ثبات منطقه جلوگیری کرد.

به گفته این مقام نهاد ریاست‌جمهوری فرانسه، هدف سران از این پیام، تقویت روحیه مذاکره‌کنندگان در وین، پس از ماه‌ها مذاکرات است.

رایزنی مجازی رهبران سه کشور در ارتباط با ایران یک‌ساعت طول کشیده است.

حمایت رهبران فرانسه، آلمان و چین از دستیابی به توافق نهایی در مذاکرات وین در حالی است که هنوز تاریخ مشخصی برای دور هفتم این گفت‌وگوها تعیین نشده است هرچند که بعید نیست این هفته آغاز شود.

ابراز اطمینان وزیر خارجه آلمان از احیای برجام

وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه گفت که از دستیابی به توافق برای نجات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران در هفته‌های آینده اطمینان دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هایکو ماس وی پس از حضور در یک گردهمایی در مادرید به خبرنگاران گفت: «ما فکر می‌کنیم (مذاکرات) می‌تواند به اهداف خود برسد.»

وزیر امور خارجه آلمان در مورد از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران که از ماه آوریل در وین پایتخت اتریش آغاز شده است، گفت: «من فکر می‌کنم ما در هفته‌های آینده به آن‌ نقطه (اهداف مذاکرات) خواهیم رسید.»

 

همه در انتظار دور هفتم مذاکرات

مذاکرات برجام پس از ۶ دور گفت‌وگو‌های فشرده و مستمر در وین، به مراحل پایانی نزدیک شده است.

در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین که دو هفته پیش برگزار شد، هیأت‌ها ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت گرفته برای احیای برجام، بار دیگر بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگو‌ها با هدف یافتن راه‌حل‌هایی برای چند موضوعی که هنوز حل و فصل نشده‌اند تأکید کردند.

در پایان این نشست، هیأت‌ها برای کسب دستورالعمل‌های سیاسی درباره مسائل باقی‌مانده راهی پایتخت‌ها شدند تا برای دور هفتم مذاکرات آماده شوند.

میخائیل اولیانوف، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین پس از پایان دور ششم گفت‌وگو‌ها عنوان کرد که مذاکرات وین به محض اینکه دولت‌های مشارکت‌کننده در برجام برای آنچه قرار است آخرین دور گفت‌وگو‌ها باشد از سرگرفته می‌شود.

او با بیان اینکه در مقطع کنونی این شرایط حاصل نشده افزود: «برخی مشارکت‌کنندگان به زمان بیشتری نیاز دارند و به نظر می‌رسد زودتر از هفته آینده در وین ملاقات نمی‌کنیم.»

پیشتر سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره‌کننده ارشد کشورمان درباره مذاکرات وین گفته بود: «یک سری مسائل باقی‌مانده که مذاکره درباره آنها به اندازه کافی صورت گرفته و زمان تصمیم‌گیری کشور‌ها فرا رسیده است.»

به گفته او، جمهوری اسلامی ایران قبلا تصمیمات سخت خود را گرفته است؛ زمانی که ایالات متحده آمریکا از برجام خارج شد و ایران تصمیم گرفت در برجام بماند، تصمیم بزرگ و سخت ایران بود که منجر به حفظ برجام تا الان شده است. عراقچی تصریح کرد: «در حال حاضر نوبت طرف‌های مقابل است و با توجه به مذاکراتی که داشتیم باید تصمیم بگیرند و در مورد احیای مجدد برجام به جمع‌بندی برسند تا توافق حاصل شود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.