مواضع ایران درباره برجام با جابه‌جایی دولت تغییر نمی‌کند

سخنگوی وزارت خارجه: در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه مواضع ایران در خصوص برجام و رفع تحریم‌ها، جزو مواضع اصولی نظام است، گفت: با تغییر دولت نیز تغییری در مواضع ایران درباره برجام ایجاد نخواهد شد و در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود.

شهروند آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: «با تغییر دولت نیز تغییری در مواضع ایران درباره برجام ایجاد نخواهد شد و در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود.»

سعید خطیب‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص موضع برخی از مقامات غربی مبنی بر لزوم انتظار برای روی کار آمدن دولت جدید جمهوری اسلامی ایران جهت دستیابی به توافق، اظهار داشت: «مواضع ایران در خصوص برجام و رفع تحریم‌ها، جزو مواضع اصولی نظام است و با تغییر دولت نیز تغییری در آن ایجاد نخواهد شد.»

نکات مهم سخنان او چنین است:

در صورت دستیابی به توافق، دولت جناب آقای رئیسی نیز به آن وفادار خواهد بود زیرا بر خلاف رویکرد برخی طرف‌های دیگر، پایبندی به تعهدات و قول‌های داده شده، همواره برای جمهوری اسلامی ایران یک اصل به‌شمار می‌آید.

پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات وین یک واقعیت است که همه طرف‌های مذاکرات به آن اذعان دارند، گرچه هنوز موضوعات مهمی باقی مانده است که عمدتا نیازمند تصمیم‌گیری از سوی سایر طرف‌ها به‌ویژه آمریکاست. در واقع نهایی شدن توافق جهت احیای برجام منوط به اراده سیاسی طرف‌های دیگر برای اتخاذ تصمیمات سخت از سوی آنها دارد.

تلاش هیأت جمهوری اسلامی ایران این است که مذاکرات هرچه زودتر به نتیجه رسیده و تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران رفع شود، با این وجود برای دستیابی به توافقی که منافع ملت ایران را تأمین کند هیچ ضرب‌الاجلی تعیین نمی‌کنیم و مذاکرات تا زمانی که توافقی مطلوب برای ایران حاصل شود ادامه خواهد داشت.

همانطور که بارها گفته شده است، ما عجله‌ای برای توافق نداریم اما اجازه فرسایشی و طولانی شدن مذاکرات را نیز نخواهیم داد.

استفاده از زبان زور سودی برای امنیت منطقه ندارد

جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید داشته که زبان زور و تهدید هیچ سودی برای برقراری امنیت منطقه نخواهد داشت؛ ایالات متحده باید متوجه شود که با قلدرمآبی نه تنها به اهداف منطقه‌ای خود نمی‌رسد، بلکه روز به روز وضعیت خود را در غرب آسیا بغرنج‌تر می‌سازد.

حملات مکرر و اعلام شده ایالات متحده علیه مواضع نیروهای عراقی و سوری در مرز دو کشور، تنها در جهت ضربه زدن به مهارکنندگان اصلی هسته‌های خفته داعش و تقویت باقیمانده‌های این سازمان تروریستی است.

نگاه‌مان به مذاکره با عربستان مثبت است

مقامات عربستان سعودی باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران بر اساس مواضع اصولی خود، همواره خواهان حفظ صلح و امنیت منطقه خلیج‌فارس توسط کشورهای منطقه بوده است.

این رویکرد با تلاش‌ها و رشادت‌های صورت گرفته از سوی ایران، در پایان دادن به سیطره داعش و سایر گروه‌های تروریستی در عراق و سوریه و جلوگیری از نفوذ گروه‌های تکفیری به کشورهای حوزه خلیج‌فارس کمک شایانی کرده است.

ما همواره از گفت‌وگو برای دستیابی به نتایج ایجابی استقبال کرده و نگاه‌مان به مذاکره با عربستان مثبت است.

تصمیم‌گیری در حوزه ایرانیان خارج از کشور توسط مراجع قانونی اتخاذ می‌شود

هرگونه تصمیم‌گیری و سیاستگذاری در حوزه ایرانیان خارج از کشور توسط مراجع قانونی ذیربط اتخاذ می‌شود و هر تصمیم تازه‌ای در این خصوص از سوی دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور منعکس خواهد شد.

ایران بعد از انقلاب اسلامی، بیشترین توسعه را در امر ورزش‌های همگانی و قهرمانی داشته و با توسعه زیرساخت در این بخش‌ها، امسال نسبت به همه ادوار گذشته، بالاترین سهمیه المپیک را در تاریخ این بازی‌ها کسب کرده است که نشان از رشد و بالندگی این بخش دارد.

جمهوری اسلامی ایران با همه ملاحظات فرهنگی، جزو اولین‌ها در بحث عدالت جنسیتی بوده و امسال دختران این سرزمین بعد از ۵۷ سال حضور موثر در دوومیدانی خواهند داشت.

آمار و ارقام ورزشی حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران در بحث ورزش، طی چند دهه گذشته به شکل انسان‌محور کار کرده که باعث رشد و بالندگی زنان و مردان ورزشکار این مرز و بوم شده است و شرایط ورزش کشور به‌گونه‌ای است که ژست‌های سیاسی نمی‌تواند واقعیت امروز ورزش ایران در صحنه داخلی و عرصه بین‌المللی را بپوشاند.

امروز ورزش ایران، ورزش پاکی است که خانواده و اخلاقیات، اولویت نخست آن است و در همین چارچوب، قهرمانان ایرانی اصول اخلاقی را در رأس فعالیت‌ها و اقدامات ورزشی خود قرار داده‌اند. برای جمهوری اسلامی ایران، رشد چند بعدی ورزشکاران مهم است و برخی هیاهوهای رسانه‌ای، ما را از مسیر درست در این بخش منحرف نخواهد کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.