مقررات فاصله اجتماعی و ماسک در انگلیس برداشته می‌شود

انگلیس می‌خواهد 19 جولای بیشتر محدودیت‌های کووید-19، از جمله مقررات مربوط به ماسک و فاصله اجتماعی را لغو کند

انگلیس قصد دارد 19 جولای بیشتر محدودیت‌های کرونا، از جمله مقررات مربوط به ماسک را لغو کند. بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، گفت می‌خواهد تصمیم‌گیری درباره استفاده از ماسک را به مردم بسپارد. این موضوع باعث واکنش تند مقامات محلی و دانشمندان شده است. آنان می‌گویند دولت با این تصمیم -در وضعیتی که ویروس همچنان در بین مردم می‌چرخد- افراد آسیب‌پذیرتر را در معرض خطر قرار می‌دهد و آن را اقدامی سهل‌انگارانه و خطایی فاحش نامیده‌اند.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: پس از 16 ماه محدودیت به دلیل ویروس کرونا، انگلستان عزم کرده مقررات کووید-19 را 19 جولای لغو کند.

نیویورک‌تایمز در این‌باره گزارش داد که بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، در تشریح برنامه‌های دولتش برای لغو بیشتر محدودیت‌های باقیمانده کرونا در انگلیس، روز دوشنبه در کنفرانسی خبری گفت می‌خواهد تصمیم‌گیری درباره استفاده از ماسک در مترو، اتوبوس و سایر فضاهای محدود و محصور را به مردم بسپارد، اگرچه مقامات حمل‌ونقل در ضروری دانستن و اجرای آن مختارند.

این موضوع باعث واکنش تند مقامات محلی و دانشمندان شده است. آنان می‌گویند دولت با این تصمیم – در وضعیتی که ویروس همچنان در بین مردم می‌چرخد- افراد آسیب‌پذیرتر را در معرض خطر قرار می‌دهد.

انگلیس در روز دوشنبه 27 هزار و 334 مورد جدید ابتلا و هفته گذشته 178 هزار و 128 مورد جدید ابتلا گزارش کرد که نسبت به هفته قبل از آن، 53 درصد افزایش نشان می‌دهد.

دیوید کینگ، مشاور ارشد علمی پیشین دولت که منتقد صریح این رویکرد دولت است، گفت: «استفاده از ماسک برای محافظت از خود نیست، بلکه برای محافظت از دیگران است، به همین دلیل باید در حمل‌و نقل عمومی الزامی باشد. اینجاست که فکر نمی‌کنم آنها مشکل را به‌درستی درک کنند.»

بوریس جانسون گفت به لطف انجام گسترده واکسیناسیون در انگلیس، ارتباط بین موارد ابتلا و بستری در بیمارستان ضعیف شده، هرچند کاملا قطع نشده است. به گفته او، انگلیس باید با اجازه‌دادن به افراد برای اتکا به نظر شخصی برای مدیریت خطر، راهی برای زندگی با کووید پیدا کند.

در حالی که موارد ابتلا در انگلیس در هفته‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است، اما بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ‌ومیر با سرعت کمتری همچنان ادامه دارد. کریس ویتی، مشاور ارشد نخست‌وزیر بریتانیا در امور بهداشت و درمان ، در این کنفرانس خبری گفت هفته گذشته بستری‌ در بیمارستان دو برابر شده است. پذیرش در بیمارستان و مرگ‌ومیر همیشه از تعداد موارد ابتلا عقب است؛ اما متخصصان اپیدمیولوژی نگرانند که مبادا پذیرش در بیمارستان و مرگ ومیر هم در هفته‌های آینده به‌شدت افزایش یابد.

پایان همه مقررات کرونا؟

با توجه به گستردگی ویروس، مقامات محلی و اتحادیه‌های کارگری که کارگران حمل‌و‌نقل را نمایندگی می‌کنند، گفتند پایان‌دادن به الزام استفاده از ماسک در حمل‌ونقل عمومی اقدامی «سهل‌انگارانه و خطای فاحش» از طرف دولت خواهد بود.

تصمیم نهایی هفته آینده اتخاذ خواهد شد، اما طبق برنامه‌هایی که جانسون روز دوشنبه ارایه داد، مقررات لازم برای استفاده از ماسک در انگلیس 19 جولای لغو می‌شود و تصمیم به عهده افراد است، بنابراین مردم ممکن است در مکان‌های محدود و شلوغ ماسک را بردارند. شرکت‌های مسافرتی و مشاغل مجاز به تعیین قوانین مربوط به خود در مورد ماسک هستند.

به جز قوانین ماسک، برنامه برداشتن محدودیت‌ها تقریبا تمام مقررات کووید-19 را برای انگلیس از بین می‌برد. این طرح امکان می‌دهد محدودیت‌ها در تئاتر، سینما و در برنامه‌های زنده کنار زده شود. قانون محدودیت ملاقات‌کنندگان در خانه به 6 نفر یا دو خانوار پایان می‌یابد.

هنگام ورود به رستوران‌ها، دیگر لازم نیست مشتریان اطلاعات تماس خود را ارایه بدهند، قانون فاصله یک‌متری کنونی لغو می‌شود و توصیه دولت به مردم برای کار از خانه هم پایان می‌یابد. فاصله بین دو دوز واکسن برای افراد 40 ساله و کمتر، از 12 هفته به هشت هفته کاهش می‌یابد.

اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی در حال کار روی جدول زمانی جداگانه، هر چند مشابه، برای بازگشایی و رفع کامل محدودیت‌ها هستند.

صفحات اول روزنامه‌های انگلیسی
صفحات نخست روزنامه‌های انگلیسی، ششم جولای

بیشتر روزنامه‌های انگلیسی هم در صفحه نخست خود به تصمیم نخست‌وزیر برای لغو محدودیت‌های کرونایی توجه کردند. گاردین نوشت: «قمار جانسون بر سر برداشتن محدودیت‌های کووید-19»؛ فایننشال تایمز گفت: «جانسون به هشدارهای مربوط به رفع محدودیت‌های کووید اهمیت نمی‌دهد»؛ دیلی‌تلگراف نوشت: «جانسون می‌گوید یا الان یا هیچ‌وقت»؛  تایمز نوشت: «جانسون اعلام کرد اکنون زمان مناسب برای پایان دادن به قوانین کووید است».

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.