هدف از خرابکاری اخیر، متوقف کردن گفت و گوهای ایران است

ربیعی: دولت از همکاری با رییس جمهور منتخب دریغ نمی‌کند

در گفت و گوهایی که تاکنون بین ایران و عربستان انجام شده، مسائل میان دو کشور از موضعی دوستانه و با حسن نیت به بحث گذاشته شده و پیشرفت‌هایی هم به دست آمده است و این گفت و گوها را تا به حداقل رساندن اختلاف نظرها ادامه خواهیم داد

شهروندآنلاین:  دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در واکنش به انتشار تصاویری از اقدام خرابکارانه در یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی و ناکام ماندن از این اقدام گفت: اصل خرابکاری را تایید کردیم بازهم تایید می‌کنیم. البته این اقدام منجر به آسیب انسانی نشده و آسیب تجهیزاتی هم قابل توجه نبوده است.

وی در نشست خبری یادآورشد: سقف یکی از سوله‌ها سوراخ شده که به ناچار این سقف را برای تعمیر جمع‌آوری کردند و عکس‌های منتشر شده مربوط به زمان تعویض سقف بوده است و این خرابکاری منجر به آسیب به تجهیزات مهمی اساساً نبوده است و نتوانسته تجهیزات را هدف قرار دهد و در همان سوراخ کردن سقف متوقف شده است.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این کشور به شدت با هر گونه تفاهم ایران مقابله کرده و با شدت مخالف هرگونه دوستی و مودت ایران در منطقه است، اظهار کرد: رژیم صهیونیستی این اقدامات را با تصور انجام داد که بتواند علامت دهد ایران را متوقف کند و بگوید که دنیا نیازی به گفت و گو با ایران ندارد دنبال می‌کند اما تاکنون هرگاه خرابکاری صورت گرفت، توان ما افزایش پیدا کرد. در دوره قبل که خرابکاری را در یکی از تاسیسات‌مان در فردو داشته‌ایم شاهد بودیم و با امکانات پیشرفته تری به جلو رفته‌ایم و اهداف این‌ها کاملاً مشخص است.

نکات مهم سخنان وی چنین است:

در گفت و گوهایی که تاکنون بین ایران و عربستان انجام شده، مسائل میان دو کشور از موضعی دوستانه و با حسن نیت به بحث گذاشته شده و پیشرفت‌هایی هم به دست آمده است و این گفت و گوها را تا به حداقل رساندن اختلاف نظرها ادامه خواهیم داد.

مذاکرات میان جمهوری اسلامی  ایران و دولت عربستان سعودی با این اعتقاد راسخ ما در اولویت دادن به همسایگان و ضرورت همزیستی مسالمت آمیز برای صلح و امنیت منطقه، آغاز شد. ما همچنان معتقدیم که گفت و و به ویژه بین جوامع درون امت مسلمان تنها راه شایسته ای برای حل و فصل اختلافات احتمالی میان آنهاست.

دولت از همکاری با رییس جمهور منتخب دریغ نمی‌کند

پس از مشخص شدن نتیجه ریاست جمهوری همه ما در دولت خود را مکلف دانستیم با رئیس جمهور منتخب برای آماده شدن تکمیل فرایند انتقال قدرت همکاری داشته باشیم.

رییس جمهوری به همین منظور دستور داد همه وزرا نهایت همکاری خود را از جمله برای انتقال تجربیات و تشریح وضعیت موجود و دادن آخرین اخبار اطلاعات به رییس‌جمهور منتخب داشته باشند. دیدار وزرا که با هماهنگی با رییس‌جمهور منتخب انجام شده و با دفتر رییس‌جمهور و وزرا هماهنگی شده، هر یک از وزیران نوبت به نوبت به دیدار رییس جمهور منتخب می‌روند و تجربیات خود را منتقل می‌کنند.

از هیچ همکاری با آقای رئیسی و دولتش دریغ نخواهیم کرد و این را یک رفتار اصولی، اخلاقی و در راستای منافع ملی می‌دانیم و امیدواریم الگویی از انتقال خوب قدرت در دولت دوازدهم و سیزدهم در پیش روی ما قرار بگیرد.

 با افرادی مواجهیم که نه می‌دانند و نه می‌خوانند، اما دچار پرگویی هستند

من بنای پاسخ به ادعاهایی که بارها بی اساس بودن آنها به اثبات رسیده، را نداشته و ندارم. متاسفامه این روزها شاهد تعدد افرادی هستیم که نه می‌دانند و نه می‌خوانند، اما دچار پرگویی‌اند. این یکی از آفت‌های آینده ما خواهد بود.

با وجود تحریم و کرونا جامعه آرامش خوبی ندارد و روان جامعه خوب نیست و متاسفانه شاهد این مسائل هم هستیم.

متاسفانه از روزنامه قدیمی با پرسنل، کارشناس و سردبیران خوبی که در این روزنامه کار می‌کند متاسفم. از این روزنامه قدیمی این انتظار می‌رود با پختگی بیشتری سوال مطرح کنند. مگر معاونت اقتصادی رییس جمهوری جای تخصیص ارز است و در کدام دوره‌ای معاونت اقتصادی ارز تخصیص داده است.

از رسانه معتبر انتظار می‌رود قبل از طرح پرسش، سنجشی انجام دهد. معلوم است که طراح سوال فاقد هر گونه دانشی در مورد چگونگی تخصیص ارز و فرآیندهای آن بوده است و نباید سوال‌هایی که هم فاقد صحت بوده و با یک بررسی ساده معلوم می‌شود، مطرح کرد.

تغییری در تیم مذاکره کننده رخ نداده است

تصمیم گیری درباره مذاکرات احیای برجام در سطوح عالی، زیر نظر و هدایت مقام معظم رهبری و در شورای عالی امنیت ملی انجام می گیرد.

این که چه کسی و در کدام دولت مذاکره نهایی انجام خواهد شد بستگی به تامین نظر جمهوری اسلامی ایران و اراده سیاسی طرف آمریکایی دارد. در حال حاضر، تغییری در تیم مذاکره کننده رخ نداده و می توانم بگویم که روند مذاکرات به ویژه در خصوص مسائل دشوار و فنی به پایان رسیده است.

جمهوری اسلامی ایران برخلاف دولت آمریکا، دولت را به عنوان یک موجودیت حقوقی یکپارچه و مستمر می‌بیند که در برابر همه تعهدات بین المللی که دولت‌های پیشین سپرده‌اند، پایبند است.

اگر توافق در دولت دوازدهم انجام بگیرد، بدون تردید دولت سیزدهم بنا به این قاعده حقوقی به همه تعهدات پایبند خواهد بود.

تجربه نشان داده جمهوری اسلامی ایران نه در گذشته توافق‌ها و تعهدهای بین المللی خود را نقض کرده و نه در آینده چنین قصدی خواهد داشت.

امیدواریم سایر طرف‌ها نیز با همین صراحت و شفافیت، به گسست‌ناپذیری تعهدات بین المللی خود به رغم تغییر دولت‌ها تصریح کنند و به وظایف قانونی خود پایبند بمانند.

از چالشها و تنش‌ها نگفتیم تا آرامش مردم مخدوش نشود

اما در خاتمه می‌خواهم به عبارت اینکه دولت را به رهاکردن امور متهم می‌کنید، اشاره کنم. این نظر دوستانی است که در این هشت سال، هر روز صفت و دروغی به شیوه غیراخلاقی علیه دولت ساختند و ظاهرا در ماه های آخر هم قرار است «رهاکردن» مطرح باشد! البته یک اشکالی حتما به دولت وارد است که مشکلات‌مان را نگفتیم، از چالش‌ها و تنش‌ها حرف نزدیم تا آرامش مردم مخدوش نشود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.