۱۰ روز اقامت در ازای واکسن کرونا

شرط جدید ارمنستان برای ایرانی‌های مشتاق واکسیناسیون

سفیر ارمنستان در ایران: این رویه از تاریخ ۱۵ جولای اجرایی می‌شود که موجب واکسیناسیون افراد نیازمند و گروه‌های هدف می‌شود، به‌خصوص در مورد اتباع خارجی که حضور و اقامت آنها در ارمنستان ضروری باشد.

شهروند آنلاین: بالاخره سفیر ارمنستان در ایران برای نخستین‌بار به موضوع تزریق رایگان واکسن کرونا به گردشگران خارجی در آن کشور واکنش نشان داد.

آرتاشس تومانیان، سفیر ارمنستان در ایران در یک مصاحبه روز گذشته گفته است که از ماه مارس سال‌جاری واکسیناسیون شهروندان در ارمنستان در حال انجام است و واکسیناسیون با ۳ نوع واکسن اسپوتنیک‌وی، آسترازنکا و سینوواک به‌ صورت رایگان و داوطلبانه صورت می‌گیرد. هیچ محدودیت سنی نیز برای کاربرد واکسن‌های اشاره شده وجود ندارد. البته وضعیت واکسیناسیون گسترده چندان مناسب نیست، اما دولت جمهوری ارمنستان اقداماتی برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون در دست اجرا دارد.

او افزوده که وضعیت جلوگیری از همه‌گیری کرونا هم‌اکنون در ارمنستان رضایت‌بخش است. البته غفلت از شدت همه‌گیری کرونا ممکن است عواقب نامطلوبی در پی داشته باشد. درچند هفته اخیر آمار افراد مبتلا و فوت‌شدگان ناشی از بیماری کرونا در ارمنستان سیر نزولی داشت و در ارزیابی همه‌گیری بیماری کرونا که از سوی اتحادیه اروپا صورت گرفته است، ارمنستان به‌عنوان «منطقه سبز» شناخته شده است.

تومانیان ادامه داده که من هم در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های جمعی تحلیل‌های متفاوت برخی مقامات و افراد را مشاهده کرده‌ام. موضوعات خلاف واقعی نیز مطرح شده است. حتی اظهاراتی صورت گرفته است که من مایل نیستم به آنها اشاره کنم. چون طرح بی‌موقع موضوعات بی‌اهمیت و خلاف واقع مناسب و در شأن روابط سطح بالای ارمنستان و ایران نیست. اما با توجه به برخی سوءبرداشت‌ها و سوءتفاهم‌ها ارایه برخی اطلاعات را لازم می‌دانم. بیست‌وسوم آوریل سال‌جاری، خانم آناهید آوانسیان، وزیر بهداشت جمهوری ارمنستان مجوز واکسیناسیون رایگان و داوطلبانه شهروندان خارجی مقیم ارمنستان را صادر کرد. درخواست‌های متعدد دریافت واکسن از سوی کارکنان برخی نمایندگی‌های سیاسی خارجی و سازمان‌های بین‌المللی و افراد خارجی که به دلایل مختلف در ارمنستان اقامت دارند، پایه و اساس صدور این دستور بود.

به گفته او، اکثریت قاطع افراد واکسینه‌شده نیز شهروندان جمهوری ارمنستان و افرادی هستند که در ارمنستان اقامت دائم دارند. برخی شهروندان خارجی نیز از بخشی از خدمات واکسیناسیون بهره‌مند شده‌اند که شهروندان کشورهای مختلف از جمله شهروندان ایرانی نیز از این خدمات استفاده کرده‌اند. پیش از هر چیز ابراز تمایل و انگیزه مردم مدنظر بود. علاوه بر آن، ۲ امر دیگر نیز مورد توجه بود؛ یکی، نگاه و برخورد بشردوستانه در ارتباط با افراد خارجی بود و دیگر، واکسیناسیون افرادی بود که چندین هفته، ماه‌ها یا برای مدت طولانی‌تر در ارمنستان اقامت داشتند. این موضوع تأثیر بسیار زیادی بر کاهش ابتلا به کرونا در ارمنستان داشت. مورد دیگر که باید به آن توجه داشت، مجازبودن تزریق واکسن کرونا به افرادی است که بیش از ۱۰روز در ارمنستان اقامت داشته‌اند. این رویه از تاریخ ۱۵جولای اجرایی می‌شود که موجب واکسیناسیون افراد نیازمند و گروه‌های هدف می‌شود، به‌خصوص در مورد اتباع خارجی که حضور و اقامت آنها در ارمنستان ضروری باشد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.