کشور نیاز به سرمایه دارد

روحانی: بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌شود کاری کرد

ریشه مشکلات برق نبود، قدرت سرمایه‌گذاری است

شهروندآنلاین: رئیس‌جمهوری با تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری در صنعت برق گفت: «اگر تولید در بخشی را می‌خواهیم باید سرمایه‌گذاری شود. اگر در بخش کشاورزی یا صنعت تولید خاصی مد نظر ماست باید سرمایه‌گذاری شود. سرمایه‌گذاری از اصول اساسی است. بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌شود کاری کرد.»

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در جلسه هیأت دولت گفت: «سخنانم را از ابراز تأسف به خاطر مشکلاتی که مردم در این چند روز برای استفاده از برق مواجه شدند، آغاز می‌کنم. بعد تصمیماتی را که به وسیله معاون اول در جلسه دیروز و همچنین امروز در هیأت وزیران گرفته شد، توضیح می‌دهم.»

نکات مهم سخنان او چنین است: 

 همواره در جامعه بین واقعیت‌هایی که روزانه ما می‌بینیم و آنچه مطلوب ماست، فاصله وجود دارد. همیشه باید تلاش کنیم این فاصله را کم کرده و اگر امکان‌پذیر است، برداریم. همواره بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب بدون فاصله نخواهد بود.

ممکن است حادثه‌ای رخ دهد و دستگاه ما دچار معضلی شود، ممکن است با حوادثی قابل پیش‌بینی روبه‌رو شویم و برخی غیر قابل پیش‌بینی. ممکن است کشور با زلزله، سیل، کرونا، جنگ اقتصادی و… روبه‌رو باشد؛ مثلا قابل پیش‌بینی نبود که فروردین ۹۸، ۲۵ استان دچار سیل می‌شود. پیش‌بینی این بود که بارش‌ها از حد نرمال بالاتر است. پیش‌بینی‌ها هم خیلی دقیق نیستند و کشورها با مشکلات فراوان مواجه می‌شوند.

در کشور باید سرمایه‌گذاری شود. اگر تولید در بخشی را می‌خواهیم باید سرمایه‌گذاری شود. اگر در بخش کشاورزی یا صنعت تولید خاصی مد نظر ماست باید سرمایه‌گذاری شود. سرمایه‌گذاری از اصول اساسی است. بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌شود کاری کرد؛ می‌شود شعار بدون محتوا.

این مسأله باید به مردم توضیح داده شود. ۲۰۰، ۳۰۰میلیارد طرح آماده سرمایه‌گذاری داریم؛ چه در مسأله آب، چه در مسأله برق، چه در مورد تصفیه آب، چه در فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی و… طرح‌های زیادی وجود دارد که مورد مطالعه قرار گرفته و جانمایی هم شده‌اند.

اگر همه دستگاه‌ها هماهنگ شوند، این کار شدنی است. امیدواریم از دوازدهم مرداد به بعد این هماهنگی و همسویی ایجاد شود، اگر چه عده‌ای از شغل‌شان می‌افتند؛ چراکه انتقادات عجیب‌وغریبی می‌کردند ولی از آن تاریخ به بعد همه از یک جناح و تفکر می‌شوند.

اگر قوا همه با هم همفکر و هم‌نظر شوند مشکلات قابل حل است. زمانی که هم‌نظر نیستند کار می‌ماند.

 فرآیند تصویب لوایح مرتبط با FATF 

دولت تصمیم گرفت و لوایح آن را آماده کرد و به مجلس برد، مجلس شورای اسلامی تصویب کرد و به  شورای نگهبان رفت و آنجا با ما همکاری کرد و جای دیگر گیر افتاد. جایی که ما اصلا فکر نمی‌کردیم در آنجا ماند و گرفتار شد و FATF به دست نیامد. نتیجه آن چه می‌شود. تا این مسأله حل نشود، روابط ما با بانک‌های دنیا دچار مشکل است. شاید نظرات مختلف زیاد باشد و کسی هم بگوید بهتر است که FATF نداشته باشیم که  من کاری به آن ندارم؛ اما این یک واقعیت است.

بانک‌های بیش از ۱۹۰ کشور دنیا در چارچوب FATF  عمل می‌کنند و همه هم داخل آن هستند. دو کشور کره‌شمالی و ایران بیرون این چارچوب هستند. ما در دولت یازدهم به داخل برگشتیم. اما لوایح که دچار مشکل شد، ما دو مرتبه در لیست سیاه قرار گرفتیم، لذا ریسک کشور بالا می‌رود در آن صورت چه کسی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند.

برای سرمایه‌گذاری داخلی یا سرمایه‌گذاری خارجی درنهایت بانک است که سرمایه‌گذاری می‌کند؛ چراکه کسی سرمایه‌ای ندارد که سرمایه‌گذاری کند. کسی پولی ندارد که یک‌میلیارد یا ۵۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند یا بانک داخلی یا بانک خارجی یا صندوق توسعه به میدان بیاید که پول بیاورند. کسی که می‌خواهد کار عظیم و بزرگ انجام دهد در جیب خود پول ندارد مصرف کند.

 تحریم‌های ترامپ بیش از ۴میلیارد دلار سرمایه‌گذاری آب و برق را قطع کرد

در همین طرح‌های آب و برق در سال‌های اخیر چهارونیم میلیارد آماده سرمایه‌گذاری بود که تحریم ترامپ آغاز شد و خروج ترامپ موجب قطع همه اینها شد و چهارونیم میلیارد در طرح‌های آب و برق عقب افتادیم.

مردم عزیز ما این نکته را به طور اساسی مطلع باشند، زیرا هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد، مرغی که در عروسی و عزا سر بریده می‌شود، دولت است و می‌گویند دولت خوب کار نکرد و مدیریت ضعیف بود و کارآمدی پایین بود. هیچ‌کس نمی‌آید و توضیح بدهد که ریشه این مشکلات کجاست.

به اعتقاد من FAFT دست خودمان و مربوط به داخل کشور است. ما می‌توانیم همین فردا FATF را حل کنیم تا روابط ما با بانک‌ها تغییر کند.

ما در جنگ اقتصادی پیروز شدیم و مسأله تحریم باقی مانده که دست خودمان است، البته بخشی هم دست دیگران است، اما اصل ما هستیم. می‌توانیم همین هفته تصمیم بگیریم تمام کنیم و می‌تواند ماه‌ها ادامه پیدا کند که بحث دیگری است.

 مصرف برق به ۶۶هزار مگاوات رسیده است

مصرف برق ما روند صعودی ملایم داشته است. در سال‌های ۹۷ و ۹۸، ۵۷هزار مگاوات بوده و در ۹۹، ۵۸ هزار ولی امسال به ۶۶هزار مگاوات رسیده است. از یک طرف، تولید ما به خاطر وضع نیروگاه‌های برق‌آبی کم شده، هم رشد صنعت کم شده و هم رمزارزها موثر بوده‌اند.

این‌گونه مشکلات برای مردم رنج‌آور هستند ولی برای ما نیز سخت است. ما بیش از مردم رنج می‌بریم، اما کسانی نیایند جوری صحبت کنند که کاری نشده است. ۲۰هزار مگاوات برق در این دولت اضافه شده است، چطور می‌شود این را ببیند و بگوید نیست. مگر خوردنی است؟

 معادنی را گرفتند که سال‌ها راکد مانده بود

معادنی به اسم برخی از افراد سال‌ها قبل زده بودند ولی کاری نشده بود. این را از آنها گرفتند. این دستور رهبری بود. حال یک نفر بدون اطلاع حرفی زده است.

مردم می‌توانند مقداری مصرف را کم کنند. این مصرف کم ممکن است برای یک خانه مشکل زیادی ایجاد نکند ولی وقتی جمع شود، سرجمع آن تأثیر خوبی دارد.

هفته‌های پایانی دولت است. دل‌مان می‌خواهد در شرایطی دولت را تحویل دهیم که مشکلات کشور یا نباشد یا کم باشد تا دولت سیزدهم بهتر بتواند به وظایف خود عمل کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.