توقفِ زندگی

پژوهشی بین‌المللی درباره تأثیر کووید-19 بر دختران و زنان جوان در 14 کشور

یافته‌های یک مطالعه بین‌المللی حکایت از تأثیر زیاد همه‌گیری کووید19 در تمام جنبه‌های زندگی روزمره دختران و زنان جوان دارد: ایمنی، رفاه، تحصیلات، امنیت اقتصادی، بهداشت، تغذیه و دسترسی به فناوری. تمام نابرابری‌های قبلی به واسطه کووید-19 بدتر شده است.

[راضیه زرگری] تأثیر شیوع کرونا ویروس بر جوامع و اقشار مختلف به یک اندازه نبوده است؛ به نظر می‌رسد این ویروس بین فقیر و غنی، پیر و جوان و زن و مرد تمایز قایل می‌شود اما درواقع تفاوت‌ها در نابرابری‌های پیشین ریشه دارد. این آسیب‌پذیری‌های مقطعی و نسلی شبکه پیچیده‌ای از ارتباطات متقابل را ترسیم می‌کند که به چندین فاکتور بستگی دارد؛ عواملی مانند جنسیت، سن، نژاد، وضع جسمی و وضع درآمد. با توجه به این موضوع، یک برنامه بین‌المللی مطابق با تمرکز مداوم بر برابری جنسیتی و حقوق دختران، تحقیقاتی را برای بررسی ویژه تأثیر همه‌گیری فعلی بر روی دختران و زنان جوان انجام داده و داده‌ها را از بیش از 7هزار دختر در 14 کشور جمع‌آوری کرده است. این گزارش همچنین شامل بخش‌هایی از مصاحبه با زنان جوان است که به وسیله یک برنامه بین‌المللی در موزامبیک، برزیل، غنا و نیکاراگوئه انجام شده است؛ دختران و زنانی که از تأثیر کووید-19 بر زندگی خود می‌گویند.

چرا دختران و زنان جوان؟

طی ماه‌های گذشته، در حالی ‌که جهان به‌شدت دنبال مقابله با تأثیرات سلامت ویروس و فراهم‌کردن پاسخی برای بسیاری از تأثیرات ثانویه آن بوده، تحقیقات در مورد کووید-19 سرعت بیشتری گرفته است. با این حال مطالعات محدودی در مورد تأثیرات اجتماعی کووید-19 و عواقب آن برای جوانان، به‌ویژه موارد خاص مثل دختران انجام شده است. دوره نوجوانی، به‌ویژه اواسط تا اواخر دوره بلوغ (پانزده-نوزده سالگی) که همپوشانی‌های شخصیتی متعدد می‌توانند آینده را برای فرد تعریف کنند، دوره‌ای حساس برای همه جوانان است. برای دختران و زنان جوان، در بسیاری از کشورهای جهان، این دوره  زمانی است که آنها بیشتر در معرض آسیب‌ها و مخاطرات هستند؛ انتظارات و فرصت‌ها برای دختران از هر نوع به ‌طور قابل توجهی نسبت‌به همسالان جنس مخالف‌شان متفاوت است. در بسیاری از فرهنگ‌ها در این سن دختران اجازه تصمیم‌گیری مستقل ندارند و بیشتر برایشان تصمیماتی گرفته می‌شود که اغلب به ضرر آنها در آینده است؛ در مورد تحصیلات، ازدواج و مسیرهای شغلی.

برای دختران و زنان جوان، در بسیاری از کشورهای جهان، این دوره  زمانی است که آنها بیشتر در معرض آسیب‌ها و مخاطرات هستند؛ انتظارات و فرصت‌ها برای دختران از هر نوع به ‌طور قابل توجهی نسبت‌به همسالان جنس مخالف‌شان متفاوت است. در بسیاری از فرهنگ‌ها در این سن دختران اجازه تصمیم‌گیری مستقل ندارند و بیشتر برایشان تصمیماتی گرفته می‌شود که اغلب به ضرر آنها در آینده است؛ در مورد تحصیلات، ازدواج و مسیرهای شغلی

 

اگر نسل قدیم درکی از مزایای ادامه تحصیل برای دختران داشت

از طرفی بار مسئولیت‌های خانه سنگین‌تر می‌شود و ممکن است آزادی‌های دختران در زمینه انتظارات جنسیتی و آسیب‌پذیری آنها در برابر خشونت جنسی تحت تاثیر قرار بگیرد. همه‌گیری کووید19 که هم دختران را از مدرسه به ‌عنوان یک محیط اجتماعی سالم دور کرده و هم تأثیر مخربی بر درآمد خانواده‌ها گذاشته است، در جوامع آسیب‌پذیر می‌تواند اوضاع را به مراتب بدتر کند. آنجلینا هفده ساله اهل کشور موزامبیک است. او می‌گوید: «ما در خانواده همیشه از نظر مالی با مشکل روبه‌رو بوده‌ایم، اما اطمینان‌نداشتن از آینده ویروس کرونا و تأثیرات بعدی آن بر درآمد مردم را ناامید کرده است. اگر نسل‌های قبل مانند مادربزرگ و عموی من آگاهی و تفکر مثبتی در مورد مزایای مدرسه‌رفتن دختران به جای آرزوی ازدواج برای آنها داشته باشند، فشار بر من و دیگر دختران کمتر می‌شود.»

یافته‌های این مطالعه حکایت از تأثیر زیاد همه‌گیری در تمام جنبه‌های زندگی روزمره دختران و زنان جوان دارد: ایمنی، رفاه، تحصیلات، امنیت اقتصادی، بهداشت، تغذیه و دسترسی به فناوری. تمام نابرابری‌های قبلی به واسطه کووید-19 بدتر شده است. تأثیر آن بر روی دختران و زنان جوان که با آسیب‌پذیری‌های منحصربه‌فردی روبه‌رو بوده‌اند، ابتدا باید تأیید شود. درک و تحلیل این تجربیات و دیدگاه‌های آنهاست که این مطالعه بین‌المللی به دنبال آن است.

 

ویروس حاد تنفسی کووید-19 با بیش از 25‌میلیون ابتلا و یک‌میلیون تلفات در جهان

سازمان بهداشت جهانی  (WHO) سی‌ویکم دسامبر 2019 بود که به ‌طور رسمی از یکسری مجموعه  وار از موارد ذات‌الریه در شهر ووهان، قطب فرهنگی و اقتصادی چین مرکزی و محل زندگی یازده میلیون نفر مطلع شد. از این موارد ذات‌الریه تا پنجم ژانویه 2020، 59 مورد شناخته‌شده وجود داشته که هیچ‌کدام کشنده نبوده است. 10 روز بعد 282 مورد تأییدشده گزارش شد که از این تعداد چهار مورد در ژاپن، کره‌جنوبی و تایلند بوده و 6 مورد مرگ در ووهان رخ داده بود. مسئول انتقال ویروس در هفتم ژانویه قرنطینه شد و ژنوم آن در دوازدهم ژانویه تقسیم شد. علت سندرم حاد تنفسی که به کووید-19 معروف شد، ویروس کرونا بود، « SARS ‐ CoV ‐ 2». سی‌ام ژانویه 2020، سازمان بهداشت جهانی شیوع  این ویروس را یک مورد اورژانسی بهداشت عمومی در سراسر جهان اعلام کرد. در زمان نگارش این مقاله 188 کشور جهان با بیش از 25‌میلیون مورد تأیید شده و  حدود یک ‌میلیون مرگ تحت‌ تأثیر ویروس قرار گرفته‌اند.

درگیری جهان با کووید-19 دست‌کم یک‌ سال و 6 ماه طول می‌کشد

طبیعی است که شیوع این ویروس پیامدهایی دارد که بسیار فراتر از تأثیر مستقیم بر سلامت جسمی افراد است. آنچه به‌ عنوان یک اورژانس بهداشت عمومی آغاز شده، باعث تغییر اساسی در جوامع شده است؛ زیرا دولت‌ها تلاش می‌کنند تا بحران را مهار کنند.   محدودیت‌ها در بسیاری از کشورها کاهش یافته اما اقدامات پیشگیری از کووید-19 مانند فاصله اجتماعی، ملاقات‌های قاعده‌مند و استفاده از ماسک‌های صورت همچنان برقرار است. برای جوامع، به‌ویژه در مناطقی که درگیری و ناامنی دارند یا مردمی که در اردوگاه‌های پناهندگان زندگی می‌کنند و در حال حاضر با ازدحام بیش از حد، با تهدید سیستم بهداشتی ضعیف و کمبود امنیت اجتماعی مواجه هستند، اعمال این محدودیت‌ها تا‌حد زیادی غیرممکن بوده؛ اما به ‌هر حال ویروس همچنان کشنده است. مدل‌سازی‌ها تا به امروز پیش‌بینی می‌کند که همه‌گیری کووید-19 حداقل 12 تا 18 ماه ادامه داشته باشد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.