فستیوال کن ۲۰۲۱ آغاز شد

با شعار «سینما هرگز متوقف نمی‌شود»

دوره هفتادوچهارم فستیوال کن در شرایطی به شکل فیزیکی و با حضور هزاران نفر آغاز به کار می‌کند که برخلاف کشورهای اروپایی که تا حد زیادی به روزگار عادی پیش از کرونا بازگشته‌اند، سینمای ما در اوج موج پنجم کرونا یک دوره دیگر تعطیلی را تجربه می‌کند.

پولاد امین، شهروندآنلاین: و بالاخره بعد از یک سال تعطیلی و چند ماه تأخیر دوره هفتاد و چهارم جشنواره فیلم کن آغاز شد؛ جشنواره‌ای که به گزارش ورایتی با صف‌آرایی هیأت داوران در برابر دوربین‌های رسانه‌ها و دلقک‌بازی‌های اسپایک لی، رئیس هیأت داوران جشنواره به نقطه آغاز رسید که پوستر اصلی این دوره نیز به او پرداخته است.

ورایتی در ادامه گزارش مراسم افتتاحیه دوره 74 فستیوال کن به نمایش فیلم «آنت» با بازی آدام درایور و ماریون کوتیار به عنوان افتتاحیه رسمی جشنواره اشاره کرده است. فیلم افتتاحیه جشنواره و اثر کنجکاوی‌برانگیز لئو کاراکس درباره دختری استثنایی که پدرش استندآپ‌کمدین و مادرش خواننده اپراست که با تشویق‌های گرم و ایستاده ۵ دقیقه‌ای تماشاگران همراه شد. رسانه‌ها دلیل تشویق ایستاده تماشاگران را نه فقط کیفیت فیلم جدید کاراکس، که گرامی‌داشت سینما و بازگشت جشنواره عنوان کرده‌اند.

جشنواره در روزگار کرونا

آغاز جشنواره کن یکی از بهترین رخدادهای دنیای سینما از زمان همه‌گیری کرونا به این سو بودبه رغم اینکه اوضاع اروپا تا حد زیادی عادی شده و محدودیت‌های کرونایی تا حد زیادی کاهش یافته است، اما در بیست و چهار ساعتی که از آغاز جشنواره کن امسال می‌گذرد، جشنواره با وجود یک سال تعطیلی همانی نبوده که انتظارش می‌رفت. دو سال پیش جشنواره کن به عنوان مظهر شور و شوق سینما شناخته می‌شد ولی حالا به رغم آغاز واکسیناسیون گسترده در اروپا، نگرانی از شیوع کرونای دلتا شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان حتی واکسینه کن را نیز ناچار می‌کند دقت بیشتری به خرج دهند. در حقیقت طبق مقررات فستیوال، شرکت‌کنندگانی که خارج از اتحادیه اروپا آمده‌اند و می‌خواهند در بازار کن و کنفرانس‌های مطبوعاتی حضور یابند، ملزم هستند هر ۴۸ ساعت یک بار تست کرونا بدهند.

فرش قرمز وجدآور کن

رفتارهای جالب اسپایک لی توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد

رسانه‌ها درباره افتتاحیه رسمی جشنواره با حضور هیأت داوران نوشته‌اند که «مراسم افتتاحیه فستیوال کن و فرش قرمز این مراسم با حضور آدام درایور، جودی فاستر که به زبان فرانسوی صحبت می‌کرد، پدرو آلمادوار به عنوان میهمان غیرمنتظره مراسم و البته اسپایک لی به عنوان نخستین رئیس سیاه‌پوست هیأت داوران جشنواره وجدآور بود». مراسمی که ستارگانش روی فرش قرمز با ماسک حضور داشتند و تنها در لحظاتی کوتاه که ماسک‌ها را برمی‌داشتند می‌شد تا عکس‌ها گرفته شود. هلن میرن، جسیکا چستین و مگی جینلهال نیز از دیگر چهره‌هایی بودند که روی فرش قرمز مراسم رفتند.

جودی فاستر در فرش قرمز افتتاحیه فستیوال کن نگاه رسانه‌ها را به خود جلب کرد
جودی فاستر در افتتاحیه فستیوال کن

آغازگر جشنواره جودی فاستر بود که در فضایی آفتابی سخنرانی جذابی در برابر دوربین‌ها ایراد کرد. فاستر که به زبان فرانسه مسلط است، سخنرانی‌اش را با تأکید بر حس خوب بیرون آمدن و حضور در جشنواره و لباس زیباپوشیدن و جمع‌شدن در کنار دیگران آغاز کرد و در ادامه نیز تأکید کرد که سینما هر چند تحت تأثیر پاندمی کرونا با مشکلات زیادی روبه‌رو شده، اما هنوز زنده است و همچنان می‌تواند همه را تحت تأثیر قرار دهد و سرگرم کند.

سخنرانی اسپایک لی نیز با نمایش یک فیلم کوتاه مونتاژی از فیلم‌های مختلفش همراه بود که با رفتارهای عجیب این کارگردان بزرگ جلوی دوربین‌ها لحظات زیبایی برای حضار خلق شد.

در بخش دیگری از مراسم افتتاحیه پدرو آلمادوار نخل طلای افتخاری را به جودی فاستر اهدا کرد تا برای بار دوم شاهد حضور این بازیگر-کارگردان روی استیج مراسم باشیم. این جایزه که پس از نمایش فیلمی کوتاه از مجموعه فیلم‌های فاستر به او اهدا شد، یک یادآوری دوباره بود بر اینکه جودی فاستر ۴۵ سال پیش برای فیلم «راننده تاکسی» در همین جشنواره برنده نخل طلا شده بود.

فیلم افتتاحیه

فیلم آنت ساخته لئو کاراکس از مدت‌ها پیش به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره توقعات زیادی به وجود آورده بود
لئو کاراکس در پشت صحنه فیلم آنت

در روز اول جشنواره هفتاد و چهارم کن، فیلم «آنت» ساخته لئو کاراکس به نمایش درآمد. فیلمی که از همان ابتدا انتظارات زیادی پیرامونش شکل گرفته بود و بسیاری منتظر تماشای این فیلم بودند که نه تنها نخستین فیلمی بود که برای نمایش در این دوره از فستیوال انتخاب شده بود که بسیاری از هم‌اکنون آن را جزو فیلم‌های موفق فصل جوایز سینمایی نیز می‌دانند.

آنت اما در پایان شب اول کن توانست رضایت منتقدان را جلب کند تا اولین نمایش جدیدترین فیلم کاراکس در جشنواره موفقیت‌بار بوده باشد:

پیتر برادشاو، منتقد گاردین، آنت را سزاوار چهار ستاره از پنج ستاره ممکن عنوان کرد و گفت که «این فیلم یک نمایش دیوانه‌وار و بی‌محاباست که می‌خواهد احساسات و تفکر تماشاگر را درگیر کند». البته از نگاه پیتر برادشاو، آنت مانند فیلم قبلی لئو کاراکس، موتورهای مقدس خیال‌انگیز و پیچیده نشده است».

بیلج ابرای، منتقد ولچر نیز در توییتر «آنت زیبا و دیوانه و دیوانه‌کننده لئو کاراکس» را «ستایش‌برانگیز» عنوان کرد.

دیوید رونی منتقد هالیوودریپوتر اما «آنت» را «یک تجربه جسورانه» می‌داند که «به طرز خسته‌کننده‌ای از کوک خارج است». به باور رونی «آنت اولین فیلم کاراکس است که رمز و راز و جادوی آن هرگز از خیال فراتر نمی‌رود و در نتیجه‌ اثری درگیرکننده ایجاد نمی‌شود».

پیتر دبروژ منتقد ورایتی در این میان تا حد زیادی با دیوید رونی هم‌عقیده است. این منتقد آنت را «یک تجربه‌ جسورانه» می‌‌داند که «اگر چه شاید برای همه سلیقه‌ها مناسب نباشد، اما طرفداران خودش را پیدا خواهد کرد».

رابی کالین منتقد تلگراف هم آنت را یک «راک- اپرای دیوانه و مسحورکننده» خوانده است.

بهترین‌های امسال

جشنواره امسال که از دوازدهم تا بیست‌وششم تیر برگزار می‌شود، محل نمایش شماری از بهترین فیلم‌های یکی، دو سال اخیر سینمای جهان خواهد بود که از آن جمله می‌توان به «آنت» لئو کاراکس، «بندتا»ی پل ورهوفن، «قهرمان» اصغر فرهادی، «جزیره برگمن» به کارگردانی میا هانسن لووه، «رانندگی با ماشین من» ساخته ریوسوکی هاماگوچی، «همه چی خوب می‌شه» فرانسوا اوزون، «روز پرچم» شان پن، «اعزام فرانسوی» وس اندرسون، «منطقه 13 پاریس» ساخته ژاک اودیار، «موشک سرخ» شان بیکر، «داستان همسر من» ایلدیکو انیدی و «سه طبقه» نانی مورتی اشاره کرد.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.